ایران آنلاین /به گزارش خبرنگار «ایران آنلاین» بهروز آقایی هزینه انجام شده از سال 86 تا کنون برای توسعه چابهار را یک میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: دلیل سرمایه گذاری دولت در چابهار این است که این بندر تنها بندر بزرگ اقیانوسی کشور است که بیرون از حوزه خلیج فارس و بدون محدودیت می تواند خدمات بندری ارائه دهد و حتی سوپاپ اطمینان بنادر دیگری در کشور است.
آقایی خاطرنشان کرد :برای انتقال کالا به کشورهای حوزه سی ای اس بندر چابهار کوتاهترین هزینه و کمترین مسافت را دارد در چابهار به اندازه هر کانتینر هزار دلار قیمت در چابهار نسبت به پاکستان ارزانتر است و این عدد در بندر شهید بهشتی یک و نیم میلیون تومان در ازای هر کانتینر است.
به گفته آقایی 95 درصد از نیازمندی های افعانستان از راه واردات است که مسیری سریعتر از چابهار برای این واردات نیست همچنین 2 میلیارد تن حجم ذخایر معدنی افغانستان است که مسیر صادرات آن چابهار است.
آقایی افزود: میزان واردات کشور از سال 94 تا کنون 41 میلیون تن کالا است که چابهار در شرایط بحرانی به عنوان سوپاپ بنادر برای واردات می تواند عمل کند.
همچنین صادرات 1.2 میلیارد تن مواد معدنی استان سیستان و بلوچستان از بندر چابهار انجام خواهد شد.
به گفته آقایی چابهار امروز بندری با ظرفیت 8.5 میلیون تن است که تل 15 میلیون تن قابلیت بهره برداری دارد که به اندازه کل بنادر شمالی کشور است.
با تکمیل تمام فازها ظرفیت چابهار به 85 میلیون تن می رسد این در حالی است که ظرفیت بندر گوادر پاکستان 450 میلیون تن ظرفیت دارد که بندر چابهار نقش مهمی به عنوان مکمل این بندر برای ترانزیت کالا را دارد.
آقایی نقش ریل و جاده را در انتقال کالا در پس کرانه های چابهار بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت:610 کیلومتر ریل از چابهار تا زاهدان ساخته میشود که 25.7 درصد تا کنون پیشرفت دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان قرارداد با هند در توسعه و تجهیز چابهار را 10 ساله عنوان کرد و خاطرنشان کرد: سهم دو طرف از توسعه و ترانزیت کاملا مشخص شده است .بر اساس قرارداد بعد از 10 سال تجهیزات بندری به مالکیت ایران در خواهد آمد.
به گفته آقایی قرارداد انتقال گندم از هند به افغانستان یک میلیون و 100 هزارتن است که بیش از 47 هزار کانتینر برای این انتقال وارد چابهار می شود که حدود 47 هزار تریلر در جاده ها این انتقال به افغانستان را بعد از تخلیه در بندر جابجا میکنند که درآمدی زیادی از این طریق وارد کشور می شود.
همچنین آقایی افزود: برای توسعه چابهار ساخت فرودگاه بزودی در این بندر با حضور پیمانکار ایرانی شروع می شود همچنین در چابهار مجهزترین و بزرگترین ترمینال مسافری ساخته شده که تا کنون 800 مسافر از این ترمینال بین ایران و عمان تردد کرده اند.
آقایی گفت:ورود کالا در چابهار از دریچه گمرک انجام می شود و هیچ کالایی بدون نظارت گمرک اجازه ترخیص ندارد.