شناسهٔ خبر: 22675785 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

وضعیت فوق‌العاده و سه روز عزای عمومی در مصر اعلام شد

کشتار وحشیانه نمازگزاران در«سینای شمالی»

صاحب‌خبر - منابع مصری روز گذشته از کشته شدن و زخمی شدن دهها تن در حمله مسلحانه افراد ناشناس به مسجدی در استان سینای شمالی خبر دادند. حمله‌ای بی‌سابقه که می تواند آغاز گر موج جدیدی از ناآرامی‌ها در شمال مصر باشد.به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، آنگونه که مسئولان مصری گفته‌اند بیشتر کشته شدگان افراد غیرنظامی هستند که برای ادای نماز جمعه به این مسجد رفته بودند که نظامیان مصری نیز در آن حضور داشتند. این حمله به مسجد شهرک الروضه در استان سینای شمالی رخ داده و احتمال می‌رود از سوی گروه‌های تندرو وابسته به داعش برنامه‌ریزی شده باشد.
تا لحظه تنظیم این گزارش مسئولان امنیتی مصر اعلام کرده‌اند که در مجموع 235 تن در این حمله کشته و بیش از 130 نفر نیز زخمی هستند که تعدادی از نظامیان مصری نیز در بین کشته شدگان هستند. پلیس مصر اعلام کرده بیش از 30 فرد مسلح سوار بر چند خودرو به این مسجد حمله کرده‌اند و سپس موفق به فرار شده‌اند. تروریست‌ها ابتدا اقدام به انفجار یک بمب کردند و سپس با محاصره مسجد به سمت نمازگزاران تیراندازی کردند. آن‌ها همچنین خودروهای مردم را در اطراف مسجد به آتش کشیدند و مسیرهای منتهی به شهرک الروضه را بستند.
این حمله به دلیل اینکه یک مسجد و نمازگزاران را هدف قرار داده در نوع خود در مصر بی‌سابقه است گرچه نیروهای نظامی مصری نیز در این مسجد حضور داشته‌اند. به گفته وزارت بهداشت مصر دهها تن در این حمله زخمی شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم است. در بیمارستان بئر العبد در استان سینای شمالی وضعیت فوق العاده اعلام شده است. در همین راستا مصر درحال برگزاری نشست امنیتی فوق العاده‌ای با ریاست عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر برای بررسی پیامدهای این حمله است. این نشست با حضور وزرای دفاع و کشور و رئیس سازمان اطلاعات کل برگزار می‌شود.
گفتنی است عبدافتاح سیسی رییس جمهوری مصر گفته از عاملان حمله تروریستی منطقه العریش انتقام می گیریم و امنیت و ثبات را به کشور باز می گردانیم. وی افزود به حمله به مسجدی در این کشور پاسخی « محکم » داده خواهد شد. مصر به تنهایی به نیابت از جهان با تروریسم مقابله می کند. رئیس جمهوری مصر همچنین اعلام کرد، برای ویران کردن آنچه که در منطقه ما باقی مانده است، برنامه تروریستی وحشتناکی وجود دارد اما ما با این برنامه مقابله می کنیم.
سه روز عزای عمومی در مصر
در پی این حمله دولت مصر سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. ارتش مصر نیز تجهیزات نظامی و نیرو به منطقه اعزام کرده است که حاکی از عملیات گسترده علیه گروه‌های تندرو در روزهای آینده است. گفتنی است، استان سینای شمالی محل اصلی فعالیت‌های تندروها به ویژه گروه‌های افراطی وابسته به داعش است و بارها حملاتی علیه نظامیان مصری در این استان رخ داده است. در همین رابطه خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد: رهبر یک گروه بدوی که با ‏تروریست های پراکنده شده ‏‏(وهابی-تروریستی) داعش می ‏جنگد روز گذشته به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت‏:‏ مسجدی ‏که هدف حمله ‏تروریستی قرار گرفت محل تجمع ‏صوفی ها بوده است که این تروریست ها آنها را ‏مرتد می دانند. ‏
البته از سال 2013 که محمد ‏مرسی ، رئیس ‏جمهوری سابق ‏مصر توسط‏ عبدالفتاح السیسی ‏برکنار شد ، ترویست ها ‏به ویژه تروریست های پراکنده ‏شده (وهابی-تروریستی) داعش ‏هر از گاهی به نیروهای ‏امنیتی در شمال صحرای سینا ‏حمله می کنند. در این میان ‏، تروریست های داعش ‏غیرنظامیان و به ویژه ‏مسیحیان و صوفی ها را نیز ‏هدف حملات تروریستی خود ‏قرار داده اند. به طوری که ‏از یک سال پیش تاکنون بیش از ‏‏100 قبطی در حملات تروریستی ‏که در کلیساهایشان انجام گرفته ‏است کشته شده اند. ‏
تروریست ها سال گذشته نیز یک ‏رهبر صوفی را به اتهام ‏جادوگری گردن زدند. سال ‏گذشته شماری از پیروان صوفی ‏در مصر نیز توسط تروریست ها ‏ربوده شدند.
ایران حمله تروریستی مصر را به شدت محکوم کرد
در همین راستا، بهرام قاسمی سخنگوى وزارت خارجه اقدام تروریستى و وحشیانه صبح دیروز در شهر العریش مصر را به شدت محکوم کرد. قاسمى ضمن ابراز همدردى با خانواده هاى قربانیان این حادثه و مردم مصر، تصریح کرد: بى تردید تروریسم تکفیرى که این روزها متحمل سخت ترین شکست هاى خود در منطقه شده، از هیچ کوشش مذبوحانه و اقدام بی رحمانه اى براى ابراز وجود مجدد دریغ نمى ورزد و این مسوولیت دولت هاى منطقه را براى شناخت واقعى و دقیق تروریسم و مقابله جدی و جمعى با آن دو چندان می کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تمامی ملت ها و دولت ها را در این برهه خاص به هوشیاری هرچه بیشتر در برابر توطئه های جدید شکست خوردگان خون ریز و مرگ آفرین فراخواند.

برچسب‌ها:

نظر شما