به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید مهدی مهدوی، مدیر صنایع تبدیلی سازمان بسیج اقشار و متخصصین در نشست بسیج و تحقق اقتصاد مقاومتی با اشاره به اهمیت مشارکتهای مردمی در کشور بر نقشآفرینی بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: ابتدا باید تعریفی از اقتصاد مقاومتی ارائه شود تا مسیر صحیح رسیدن به اهداف و دسترسی به امکانات و همچنین شناسایی خلاءهای احتمالی موجود ارائه شود.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای تشخیص حوزههای فشار و متقابلاً تلاش برای کنترل و بیاثر کردن این تأثیرهاست و در شرایط آرمانی این فشارها به فرصت تبدیل شود؛ البته برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی باید وابستگیها به خارج از کشور برای خوداتکایی و تمرکز بر تولید داخلی کاسته شود.
مهدوی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به عقیده اقتصاددانان، اقتصادی بروننگر و درونزا است ولی درونگرا نیست، بلکه اقتصادی انعطافپذیر است.
مدیر صنایع تبدیلی بسیج اقشار و متخصصین با اشاره به اینکه تمرکززدایی از قدرت و واگذاری امور به مردم از ملزومات مقاومتی کردن اقتصاد است، گفت: هدف اقتصاد مقاومتی بازسازی و احیای اقتصاد ملی است بهطوریکه ظرفیتهای مردم و نخبگان در آن استفاده شود، ضمن اینکه از دانش جدید فنی دنیا هم غافل نشویم.
وی با اشاره به نقش بسیج در اقتصاد مقاومتی گفت: اول نیازمند این هستیم که مسئله اقتصاد مقاومتی در میان آحاد مردم فهمیده شود و سپس از طریق ایجاد مشارکت مردمی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم، البته موفقیتهای نظام نیز از این جنس بوده و جایی که مردم در مسائل کشور درگیر بودهاند، پیشرفت حاصل شده است.
مهدوی افزود: همانطور که در ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب مشاهده میشود، رویکردی جهادی، انعطافپذیر، فرصتساز، مولد، درونزا، پیشرو و برونگراست که مبنای بند به بند این سیاستهاست و بسیج میتواند با ماهیت مردمی و ساختار سازمانی اقشار تخصصی که در درون سازمان بسیج وجود دارد، نسبت به کمک به اجرای این سیاستها نقش مؤثر و مفیدی ایفا کند.
مدیر صنایع تبدیلی بسیج اقشار و متخصصین تأکید کرد: تأمین شرایط و فعالسازی تمام امکانات و منابع مالی و علمی کشور بهمنظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی در کنار پیشتازی اقتصاد دانشبنیان و اجرای نقشه جامع علمی کشور از قابلیتهای ارائه کمک از سوی بسیج است.
وی با اشاره به اینکه سازمان بسیج برای کمک به فهم اقتصاد مقاومتی به گفتمانسازی آن پرداخته است، گفت: گفتمانسازی از طریق پیوند زدن دانشگاهها مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدهها با تولیدکنندگان، موجب تقویت کسب و کارها و ایجاد مدلی مطلوب برای ایجاد بهرهوری در منابع است.
مهدوی همچنین از انعقاد تفاهمنامههایی برای تسهیل فضای کسبوکار با سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت از محیطزیست خبر داد و گفت: در این راستا نزدیک به 100 کارگاه از تولیدکنندگان مردمی در کشور با استفاده از پتانسیلهای موجود در این تفاهمنامهها موفق به ثبت برند، گرفتن شناسه بهداشتی برای محصولات خود شدهاند.
مدیر صنایع تبدیلی بسیج اقشار و متخصصین در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان مباحث اقتصاد مقاومتی بسیج در اختیار مسئولان اقتصادی کشور قرار میگیرد و اینکه آیا از این مباحث استقبال میشود یا خیر، گفت: چیزی که اهمیت دارد ارائه مجموعهای از راهکارها با تکیه به ظرفیت نسل جوان از سوی بسیج سازندگی است؛ چراکه این ظرفیت، توانمندیهایش اثبات شده و در شرایط فعلی اقتصادی، کشور را به سمت جلو پیش میبرد. برای مثال این قبیل اقدامات را با ارسال مجله «منهای نفت» که حاوی هزاران کار اقتصادی موفق در حوزه تولیدات اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی در کشور با اتکا به ظرفیتهای مردمی و مزایای رقابتی است به گوش مسئولان رسانده است.
وی افزود: نکته بعدی اینکه ما جدیدت خود را در مطالبه خود از مسئولان در به انجام رساندن اقتصاد مقاومتی نشان دهیم که اگر دولت وظایف خود را پیگیری نکند، ما این را وظیفه خود میدانیم که این اقدام را به یک نقطه عینی و واقعی برسانیم.
انتهای پیام/آ
∎