شناسهٔ خبر: 22612014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر از کنسرت شهرام ناظری و کامکارها

پذیرش تصمیمی که بزرگان موسیقی گرفتند/ قدردانی از اتحاد ملی

شهرام ناظری و گروه «کامکارها» چند روز پس از زلزله دلخراش استان های غربی کشور کنسرت خیریه ای را برای ابراز همدردی با مصیبت زدگان و حادثه دیدگان این سانحه برگزار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کنسرت خیریه شهرام ناظری و گروه «کامکارها» شامگاه دوشنبه ۳۰ آبان به منظور همدردی با هموطنان زلزله زده غرب کشور در تالار وزارت کشور برگزار شد. این در حالی است که در ابتدای این کنسرت شهرام ناظری و گروه «کامکارها» در میان تشویق های مردم روی صحنه آمدند و  قطعه «لاله بهار» و «به کجا چنین شتابان» را اجرا کردند.

شما اتحاد ملی را نشان دادید

شهرام ناظری پس از اجرای این ۲ قطعه ضمن ابراز همدردی با هموطنان کُرد، گفت: واقعا سپاسگزارم از این حس انسانی و روحی که در مردم به وجود آمد. این موضوع را می توان از آمدن شما به این کنسرت متوجه شد. به هر حال ملت ایران در مقاطع خاص نشان داده که وقتی می خواهد و تصمیم به کاری می گیرد، جلو می رود. این موضوع اتحاد ملی را نشان می دهد بنابراین از همه شما ممنونم، از تمام مردم که عاشقانه به کمک مردم سلحشور و ستمدیده کُرد آمدند تشکر می کنم.

ناظری عنوان کرد: این برنامه به صورت عجله ای تدارک دیده شد زیرا من فردا برای برنامه ای که از یک سال پیش برای آن از سوی دولت آلمان برنامه ریزی شده بود به خارج از کشور سفر می کنم. از سوی دیگر به برخی از دوستان گفتم به نظرم وقتی از سفر برگشتم اقدام به این کار کنیم که دوستانم گفتند «بهتر است در همین زمان انجام شود»، از همین رو تصمیم به اجرای این کنسرت گرفتیم زیرا این کمترین کاری بود که می توانستیم انجام دهیم.

وی بیان کرد: من گروه «کامکارها» را از قدیم می شناسم و می دانم که آنها از نظر تکنیکی و اخلاقی نمونه هستند از همین رو بلافاصله با آنها برای برپایی این کنسرت تماس گرفتم و آنها نیز پذیرفتند. به هر حال از شما به جهت این استقبال خوب تشکر می کنم و سپاسگزارم از اینکه در چنین شرایطی ما را تنها نگذاشتید و حس میهن دوستی و وطن دوستی در شما وجود دارد، این موضوع یکی از سرمایه های بزرگ است که باید قدردان آن باشیم. البته همانطور که گفتم ما برای تمرین برای اجرای این کنسرت وقت نداشتیم از همین رو از شما می خواهم اگر نقصانی در اجرای این برنامه وجود دارد ما را عفو بفرمایید.

ناظری در ادامه یک قطعه کردی اجرا کرد و گفت: از برخی هنرمندانی که در این کنسرت حضور دارند تشکر می کنم، امروز در این کنسرت لوریس چکناوریان حضور دارد که او خود از بزرگان موسیقی است. همچنین علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور دارد که او خود هنر می کند و به هنرمندان یاری می کند.

ناظری در ادامه از رویا نونهالی بازیگر شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون خواست که روی صحنه بیاید و چند کلمه ای با مخاطبان صحبت کند.

یک دعوت بسیار عجیب و جادویی ...

نونهالی پس از حضور در صحنه با قدردانی از برگزاری این کنسرت خیریه گفت: از همه می خواهم که برخیزید و به صورت ایستاده این بزرگان را تشویق کنید که مشوق ما برای این تصمیم بزرگ بودند.

وی توضیح داد: ما وقتی نان نیست و ترسی هست حتما تصمیم های بزرگی می گیریم و همه نتیجه آن را می بینیم برای مثال هر چند هموطنان کُرد ما امکانات اولیه مثل چادر و پتو را دارند اما درد بزرگی دارند که برای آن مسکنی لازم است، باید بگویم که روزها، ماه ها و سال ها می گذرد و این درد آشکارتر می شود و آن هنگام تصمیم بزرگی لازم است. می توانم بگویم که این دعوت به کنسرت یک دعوت بسیار عجیب و جادویی بود. به عبارتی ما برای محقق شدن تصمیم بزرگی که بزرگان گرفته بودند دعوت شده بودیم.

پس از صحبت های رویا نونهالی، گروه اجرایی کنسرت قطعه «شیدا شدم»، «عاشقی پیداست از زاری دل» و «راست بگو نهان مکن» را اجرا کرد.

تردید در نحوه اجرای قطعات کنسرت

ناظری پس از اجرای این قطعات بیان کرد: مولانا گاهی اوقات در اشعارش گریزی می زند و ضرب المثلی را بیان می کند که توجه ها به آن جلب شود. من نمی دانم چرا ما عادت داریم دروغ بگوییم در حالی که دنیا ارزش این موضوع را ندارد. ما باید راست بگوییم هرچند ما هم در این سال ها دروغ گفته ایم.

این خواننده درباره حال و هوای قطعات این کنسرت گفت: هنگامی که تصمیم گرفتیم این کنسرت را اجرا کنیم نمی دانستیم باید چه قطعاتی را اجرا کنیم و ابتدا فکر می کردیم باید قطعات ماتم زا اجرا کنیم اما بعد فکر کردیم بهتر است قطعات کمی شاد باشد زیرا فکر می کردیم اگر آهنگ های ماتم زا اجرا کنیم برخی می نویسند که ما عزاخانه درست کرده بودیم و اگر آهنگ های شاد اجرا کنیم برخی می گویند در حالی که عده ای از هموطنان جان خود را از دست داده اند ما چنین آهنگ هایی را می نوازیم. به هر حال متاسفانه ما این عادت های منفی را پیدا کرده ایم. البته تقصیر ما هم نیست چون روی مسیر درست مدنی جلو نرفته ایم با این وجود ملت ایران همیشه اتحاد خود را حفظ کرده است. به هر حال من یک کردم، فرهنگ کرد فرهنگی است که غم، حماسه، بزم و رزم را در کنار هم دارد.

وی در ادامه چند قطعه کردی و یک قطعه کرمانشاهی را نیز اجرا کرد.

پایان بخش این کنسرت اجرای قطعه «ای ایران ای مرز پر گهر» بود که مخاطبان نیز به صورت ایستاده با او هم خوانی کردند.

در طول اجرای این کنسرت بزرگمهر حسین پور نقاشی درباره زلزله کرمانشاه کشید که عواید حاصل از فروش این نقاشی هم به زلزله زدگان کرمانشاه تعلق می گیرد.

نظر شما