شناسهٔ خبر: 22606529 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تفاهمنامه دولت با بنیاد مستضعفان برای تامین خوراک پالایشگاه جم

صاحب‌خبر -
 

وزارت نفت به نمایندگی از دولت دیروز سندی را با بنیاد مستضعفان امضا کرد که بر مبنای آن بررسی و مطالعه امکان سنجی تامین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم به بنیاد واگذار می شود.
این تفاهمنامه را مدیران شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران با شرکت انرژی گستر سینا(متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی) در حضور وزیر نفت و رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی امضا کردند.
مهندس بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه امضای این تفاهمنامه گفت: شرکت انرژی گستر سینا از چندی پیش متقاضی شد خروجی پالایشگاه جم (اتان) را از ما تحویل بگیرد؛ به این صورت که مولکول‌های سنگین گاز بالاتر (+ C2) را که بسیار باارزش است و می تواند خوراک پتروشیمی شود، جدا کنند.
وی با بیان این که از پیشنهاد مطرح شده از سوی بنیاد مستضعفان استقبال کردیم، گفت: با توجه به این که مدت زیادی از زمان تولید در میدان‌های نار و کنگان به عنوان تامین کننده خوراک پالایشگاه گازی فجر جم می‌گذرد و تولید آنها رو به کاهش است؛ باید درباره این موضوع مطالعه بالادستی انجام شود تا از وضع تامین خوراک این پالایشگاه مطمئن شویم و سپس درباره ادامه فعالیت‌ها برنامه ریزی صورت گیرد.
وزیر نفت با اشاره به امضای دو تفاهمنامه‌ شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز با شرکت انرژی گستر سینا (متلعق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی)، تصریح کرد: یکی از تفاهمنامه‌ها به منظور بررسی نحوه تامین خوراک کامل پالایشگاه فجر جم و دیگری به منظور تفکیک خوراک یا خروجی و جداسازی مولکول‌های سنگین است.
وی مدت زمان مطالعه این تفاهمنامه را ۶ ماه اعلام کرد و افزود: در هر دو مورد توافق شده است که از مشاوره شرکت‌های بین المللی استفاده شود و پس از مشخص شدن نتایج ، باید بر پایه این مطالعات و با پیشنهادی که بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ارائه می‌دهد برای تاسیساتی که در آینده شرکت انرژی گستر سینا ایجاد خواهد کرد در زمینه طراحی مفهومی توافق حاصل شود.
عضو کابینه دولت افزود: انشاءالله تخصیص خوراک به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مشخص شود تا سرمایه گذاری را برای احداث واحدهای تفکیک و پتروشیمی آغاز کند.
وی در ادامه خواستار مطالعه دقیق امکان‌سنجی تامین پایدار خوراک برای پالایشگاه مذکور شد و تاکید کرد که این قرارداد جزو آخرین کارهایی خواهد بود که برای استحصال اتان در کشور انجام می‌شود.
زنگنه گفت: این مطالعه کار ساده‌ای نیست و باید در نهایت دقت صورت گیرد، زیرا وقتی طرحی به مرحله اجرا برسد دیگر برگشتی ندارد.
وی با یادآوری این که از سال ۷۷ در همه طرح‌های توسعه فازهای پارس جنوبی، طرح جداسازی اتان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: از فاز ۴ و ۵ که دومین قرارداد توسعه فازهای پارس جنوبی بوده است، طرح استحصال اتان اجرا شده است و پس از آن در دیگر طرح‌ها هم ادامه یافت.
وزیر نفت با بیان این که مطالعات این طرح باید جامع باشد و گزارش آن هم با دقت تهیه شود، افزود: با توجه به تراز تولید، مصرف گاز، جایگاه پالایشگاه فجر جم، وضع میدان‌های مشترک و میدان‌های داخلی تصمیم گیری برای طراحی مفهومی پروژه ای که قرار است شرکت انرژی گستر سینا اجرا کند برای ما بسیار مهم است.
وی همچنین با اشاره به اظهارنظراخیر برخی محافل در مورد قرارداد گازی ایران با شرکت توتال فرانسه گفت: مخالفت با این قرارداد بیمارگونه شده است. این یک مریضی است که عده ای مرتب می گویند فلانی مُرد یا نه؟
نامبرده با تاکید بر اینکه ما یک قرارداد معتبر با توتال داریم که در حال پیشرفت است، درباره میزان صادرات نفت ایران گفت: میزان صادرات نفت و میعانات گازی به بیش از ۵ر۲ میلیون بشکه در روز رسیده است‌.
وی همچنین درباره تکلیف طرح کاهش تولید نفت در نشست آتی اوپک گفت: بیشتر اعضا موافق تمدید این طرح هستند، اما تصمیم نهایی در نشست اوپک گرفته می شود.
زنگنه درباره آخرین وضع مهار آتش میدان نفتی رگ سفید گفت: کارها در دو بخش در حال انجام است، دکل‌ها برای حفاری چاه‌ها مستقر شده اند تا از پایین برای خاموش کردن چاه اقدام شود. همچنین بر روی سطح هم کارها در حال انجام است و علاوه بر پاکسازی سطح، آب مورد نیاز برای خاموش کردن چاه تامین شده است.
وی با بیان این که سعی می کنیم همکاران ما با آرامش کار کنند تا اتفاق جدیدی رخ ندهد، ادامه داد: تلاش می شود که از بالا و سطح چاه را خاموش کنند، اما در صورتی که عملیات خاموش کردن چاه از بالا موفق نباشد، از زیرزمین برای خاموش کردن چاه اقدام می شود.
وزیر نفت درباره انتقادات مربوط به تاخیر در امضای قراردادهای جدید نفتی گفت: عده‌ای به ما فشار می آورد که چرا در امضای این قراردادها تاخیر دارید، اما پس از امضا می ‌گویند چرا امضا کردید.
وی درباره سرنوشت قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی گفت: کارهای مربوط به مذاکره با شرکت مرسک دانمارک به خوبی پیش می رفت تا اینکه شرکت توتال فرانسه اقدام به خرید این شرکت کرد. با توجه به این که شرکت توتال در بخش قطری لایه نفتی پارس جنوبی هم مشغول کار است، در خرید مرسک که در حال مذاکره با ایران برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بود، ملاحظاتی برای ما ایجاد شد.
زنگنه با بیان این که شرکت مرسک دانمارک را از مذاکرات برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی کنار نگذاشته ایم، اضافه کرد: از شرکت‌های دیگری هم برای توسعه این لایه نفتی دعوت کردیم که البته بیشتر آنها استقبال نکردند.
وی بیان داشت: فردا برای حضور در نشست کشورهای صادرکننده گاز عازم بولیوی می شوم و دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری هم در این نشست شرکت می کند.وزیر نفت درباره پایین بودن قیمت گاز تحویلی به شرکت نروژی برای تولید ال.ان.جی نسبت به گاز پتروشیمی‌ها و گاز صاراتی به ترکیه گفت: نرخ گاز تحویلی به آنها پایین تر از قیمت گاز پتروشیمی‌ها نیست.
وی درباره صادرات گاز به ترکیه هم بیان داشت: قیمت صادرات گاز به ترکیه بحث دیگری است؛ اگر بخواهیم گاز را به قیمت گاز صادراتی به ترکیه به سایر مناطق بفروشیم، باید دختر خود را بدون شوهر در خانه نگاه داریم. ما چهار دختر داریم که یکی از آنها با پسر شاه ازدواج کرده است،اگر بخواهید که بقیه دخترها هم با پسر شاه ازدواج کنند، این دختران ترشیده و در خانه خواهند ماند.
این مقام مسئول درباره نشست عادی وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که نهم آذر در اتریش برگزار می شود، گفت: بیشتر پیشنهادها مبنی بر تمدید کاهش تولید است؛ اما تصمیم نهایی در نشست وزیران نفت و انرژی گرفته می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تمدید کاهش تولید اعضای اوپک، ایران دوباره از کاهش تولید مستثنی می‌شود؛ گفت: اگر کاهش تولید تمدید شود؛ مستثنی بودن ایران از کاهش تولید هم تمدید می‌شود.
زنگنه درباره وضع همکاری ایران با شرکت‌های روسیه گفت: ما با تعدادی از شرکت‌های روس یادداشت تفاهم امضا کردیم و مذاکرات در این بخش پیش می رود.
وی در پاسخ به این سوال که روس‌ها اعلام کرده‌اند تمایل دارند تا ۳۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند، اظهار کرد: شرکت روسنفت این موضوع را اعلام کرده است و ما هم علاقه‌مند به سرمایه گذاری آنها هستیم، اما اکنون در مرحله یادداشت تفاهم هستند و باید به ما پیشنهاد بدهند که با توجه به این که زمان ارائه پیشنهادشان فرا نرسیده است؛ هنوز پیشنهاد خاصی به ما نداده‌اند.
مهندس محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان هم از تخصیص ۵ میلیارد تومان برای مطالعه امکان‌سنجی تامین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم خبر داد و به خبرنگاران گفت: بر اساس این تفاهمنامه، شرکت انرژی گستر سینا جداسازی فرآیند اتان از متان و تامین خوراک کافی برای پروژه بعدی را بررسی می‌کند.
وی با بیان این که مطالعه این طرح از سوی شرکت مشاور خارجی و داخلی که مورد تایید وزارت نفت باشد، انجام می‌شود، تصریح کرد: در صورت به نتیجه رسیدن این مطالعات و تایید طرح مفهومی از سوی وزارت نفت، بقیه مراحل کار انجام می‌شود.

نظر شما