شناسهٔ خبر: 22586596 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نیم‌نگاه صدرنشینان به اهواز و تهران

شروع پرهیجان لیگ

روزهای فیفا تمام شد. روزهایی که مسابقات مقدماتی جام جهانی را در دل خود داشت و موجب شد 12 هفته ابتدایی لیگ برتر چهار ماه طول بکشد. البته این قاعده در مورد لیگ‌های مختلف اروپایی هم صدق می‌کند و آنها هم 12 هفته ابتدایی را در سه ماه برگزار کرده‌اند. نکته مهم در این میان ادامه رقابت‌هاست.

صاحب‌خبر -

12 هفته بعدی لیگ‌های اروپا در 50 روز برگزار می‌شود و 12 هفته بعدی ما در 97 روز. جدا از وقفه 17 روزه بین هفته‌های 15 و 16 لیگ‌برتر، بقیه بازی‌ها پشت‌سر هم و بی‌وقفه برگزار خواهد شد و این امیدواری وجود دارد که گرمای لیگ، تنور فوتبال ما را گرم و داغ کند. گرچه هفته دوازدهم از چهارشنبه آغاز شد، اما رقابت‌های تعیین‌کننده و حساس از امروز پیش‌روی ماست؛ رقابت‌هایی که پرسپولیس، استقلال و پارس جنوبی جم را به میدان می‌آورد و نقشی تعیین‌کننده برای صدر جدول دارد. هم نگاه پارس‌جنوبی در اهواز به بازی پرسپولیس است و هم پرسپولیس در تهران امیدوار است فولاد در برابر پارس جنوبی به برتری برسد. البته پرسپولیس بعد از این تغییر و تحولات و رفتن طاهری و سرپرست شدن گرشاسبی، شکننده‌تر از سابق شده و همین مورد هواداران تیم را نگران می‌کند. در میان این هیاهو، استقلال شفر امیدوار است بتواند سیاه‌‌جامگان بحران‌زده را شکست داده و راهی به سوی بالانشینان جدول پیدا کند.

به دنبال 3 امتیاز

بازی‌های امروز لیگ برتر از ساعت 14و 30 دقیقه با سوت رضا کرمانشاهی در ورزشگاه سردار جنگل رشت آغاز می‌شود؛ جایی که سپیدرود پذیرای تیم تازه آسیایی شده ذوب‌آهن است.

هر دو تیم در نیمه پایینی جدول هستند، اما فشردگی امتیازات از رده ششم تا رده پانزدهم به گونه‌ای است که یک 3 امتیاز می‌تواند شرایط تیم برنده را کاملا تغییر دهد. البته نه سپیدرود و نه ذوب‌آهن در این فصل بردن را خوب تمرین نکرده‌اند. این دو تیم از مجموع 22 دیداری که در لیگ هفدهم انجام داده‌اند فقط در پنج بازی پیروز بوده‌اند؛ سه برد برای سپیدرود و دو برد هم برای ذوب آهنی که تا اینجای فصل با هفت تساوی رکورددار تقسیم امتیاز بوده است. حسن ابراهیمی از سپیدرود و مهدی رجب‌زاده از ذوب آهن غایبان بزرگ بازی امروز هستند.

بدون مدیرعامل به دنبال صدر

جدال پرسپولیس و پدیده، حسن ختام هفته دوازدهم لیگ برتر است. قرمزها درحالی در آزادی به مصاف حریف مشهدی خود می‌روند که بین دو نیمه از نتیجه بازی فولاد و پارس جنوبی با خبر هستند. البته فارغ از هر نتیجه که در آن بازی رقم بخورد، کمترین انتظار هواداران پرسپولیس از تیمشان، پیروزی مقابل پدیده است؛ بردی که باعث می‌شود پرسپولیس از تیم چهارم یا پنجم جدول 11 امتیاز پیشی بگیرد و با خیالی آسوده‌تر به رقابت با پارس و پیکان برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش فکر کند.

تنها حاشیه این روزهای پرسپولیس به مدیریت آن برمی‌گردد. مدافع عنوان قهرمانی در روزهایی که در اوج خود قرار دارد، بدون مدیرعامل روزگارش را سپری می‌کند. پرسپولیس امروز شجاع خلیل‌زاده را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد و شاید مجبور باشد حسین ماهینی را نیز به دلیل مصدومیت جزئی روی نیمکت بنشاند. فرشاد احمدزاده هم بتازگی پا به توپ شده و معلوم نیست بتواند برای این تیم بازی کند.

در سوی دیگر، پدیده مشهد که با 17 امتیاز رده چهارم جدول رده‌بندی را در اختیار دارد در حالی باید در ورزشگاه آزادی به میدان برود که سه بازیکن اصلی خود یعنی مرادوند، عباسیان و قاسمی‌نژاد را در ترکیب خود ندارد.

استقلال؛ محکوم به برد

استقلال با شفر؛ خوب یا بد؟ هواداران استقلال برای دادن یک پاسخ قاطع به این پرسش منتظر نتایج چهار بازی پایانی آبی‌ها در نیم فصل اول هستند. فعلا به لحاظ شکل بازی همه چیز برای استقلالی‌ها راضی‌کننده است، اما بعد از شکست در دربی، گرفتن یک نتیجه بد در دیدار مقابل حریفی چون سیاه جامگان که در قعر جدول قرار دارد، می‌تواند همه چیز را روی سر شفر و هیات مدیره باشگاه خراب کند. استقلال گرچه امروز مهمان سیاه‌جامگان است، اما دیگر مجالی برای به حراج گذاشتن امتیازات از دست رفته ندارد و اگر می‌خواهد از نیمه پایینی جدول کنده شود از همین هفته باید شروع کند.

البته شفر در این بازی، چهار بازیکن اصلی‌اش را در اختیار ندارد. فرشید باقری، داریوش شجاعیان و میلاد زکی‌پور به دلیل محرومیت و وریا غفوری به دلیل مصدومیت در این بازی حضور ندارند. وریا غفوری در سه تمرین اخیر استقلال حاضر نشد و وضعیت مصدومیتش در هاله‌ای از ابهام است.

با این وجود باز هم انتظارات از استقلال بالاست. حریف امروز آنها سیاه‌جامگانی است که تا اینجای فصل فقط 7 امتیاز کسب کرده و در 11 بازی قبلی ده بازی را با شکست یا تساوی به پایان رسانده است.

برنامه بازی‌های امروز

دوشنبه 29 آبان

سپیدرود ـ ذوب‌آهن (ساعت 14:30 در ورزشگاه سردار جنگل رشت)

داور: رضا کرمانشاهی، کمک‌ها: امیررضا آشورماهانی و محسن سلطانی

سپاهان ـ تراکتورسازی (ساعت 14:45 در ورزشگاه نقش جهان اصفهان)

داور: محمدرضا اکبریان، کمک‌ها: هادی طوسی و علی‌اکبر نوری

سیاه‌جامگان ـ استقلال (ساعت 14:45 در ورزشگاه ثامن مشهد)

داور: سیدمهدی سیدعلی، کمک‌ها: حسن یوسفی و فرزاد بهرامی

نفت ـ سایپا (ساعت 15:15 در ورزشگاه تختی تهران)

داور: اشکان خورشیدی، کمک‌ها: محمد عطایی و محمد علی پورمتقی

فولاد ـ پارس جنوبی جم (ساعت 16:30 در ورزشگاه غدیر اهواز)

داور: حمید حاج ملک، کمک‌ها: مهدی عالیقدر و علی‌اکبر عظیم‌پور

پرسپولیس ـ پدیده (ساعت 17:30 در ورزشگاه آزادی تهران)

داور: سیدحسن زرگر، کمک‌ها: بابک داوری و تورج عیوض محمدی

نبرد جذاب در نقش جهان

به جایگاه دو تیم سپاهان و تراکتورسازی در جدول نگاه نکنید. اصلا مهم نیست که تراکتورسازی در مکان دهم جدول قرار دارد و سپاهان هم تیم چهاردهم است؛ مصاف امروز دو تیم در نقش جهان بی‌شک یکی از بازی‌های جذاب و تاکتیکی هفته دوازدهم لیگ برتر خواهد بود.

سپاهان گرچه تا اینجای کار با میانگین کسب فقط یک امتیاز در هر بازی، نتایج ضعیفی را در لیگ برتر به دست آورده و در جام حذفی هم از جدول خارج شده است، اما همچنان یکی از زیباترین فوتبال‌ها را میان تیم‌های این فصل ارائه می‌کند. در آن‌سو، تیم یحیی گل محمدی فقط یک امتیاز بهتر از تیم کرانچار کسب کرده، اما آنها در جام حذفی هم یکی از هشت تیم برتر هستند. یحیی با این تیم در شرایط روحی و روانی بهتری نسبت به سپاهان قدم به نقش جهان می‌گذارد.

دربی بحران‌زده‌ها

علی دایی، سرمربی تیم سایپا در هفته‌ای که گذشت با حمایت همه‌جانبه از مردم زلزله زده کرمانشاه در صدر اخبار قرار گرفت. حالا وقت آن است که او به تیم خودش هم کمک کند تا از بحران خارج شود. سایپا بعد از شکست استقلال در هفته چهارم، برای هفت هفته متوالی است که رنگ برد را ندیده و با 14 امتیاز در رده هفتم قرار دارد. آنها در جام شهدا هم با وجود راهیابی به فینال مغلوب تراکتورسازی شدند تا دایی نتواند دومین قهرمانی خود را در این تورنمنت جشن بگیرد. با این حال، وضعیت همین تیم سایپا که هفته‌هاست رنگ برد را به خود ندیده بمراتب بهتر از وضعیت نفت است. نفت که هفته گذشته از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد، همچنان از نظر مالکیت وضعیت مبهمی دارد .

فولاد به دنبال طلسم‌شکنی

تنها خط تیره جدول لیگ برتر همانی است که در ستون باخت‌ها جلوی نام پارس‌جنوبی جم ثبت شده است.

هفته‌هاست همه می خواهند پارس را شکست بدهند، اما موفق به انجامش نمی‌شوند. تیم تارتار با این نتایج فعلا صدرنشین لیگ برتر است، اما کارش هر هفته سخت‌تر می‌شود. چراکه حالا همه تیم‌ها روی این تیم زوم کرده‌اند. حریف امروز پارس تیمی است از خطه جنوب؛ تیم خوب فولاد خوزستان که اتفاقا یکی از پنج تیم بالای جدول است. شاگردان سیروس پورموسوی در صورت پیروزی چهارمین تیم این فصل خواهند بود که 20 امتیازی می‌شوند. باید دید پارس این اجازه را به فولاد می‌دهد یا خودش در آستانه بازی با پرسپولیس، همچنان صدر جدول را در اختیار می‌گیرد.

نظر شما