شناسهٔ خبر: 22108148 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده ۳۷ روز بیشتر دوام نیاورد

دولت به حرف خود پایبند نبود

زمانی که وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده را برای کاهش آلودگی هوا ارائه کرد، خیلی‌ها امیدوار بودند که این مصوبه بتواند با کار خود به کاهش آلودگی هوا کمک کند، اما تنها یک ماه از ابلاغ این مصوبه نگذشته بود که با تلاش و لابی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرای آن لغو شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، هنوز مهر تصویب مصوبه خشک نشده بود که مصوبه را لغو کردند؛ مصوبه‌ای که براساس آن قرار بود خودروهایی که در هر 100 کیلومتر 8.5 لیتر بنزین مصرف می‌کنند، برای تولیدشان باید یک خودروی فرسوده اسقاط شود.

زمانی که وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد این مصوبه را برای کاهش آلودگی هوا ارائه کرد، خیلی‌ها امیدوار بودند که این مصوبه بتواند با کار خود به کاهش آلودگی هوا کمک کند، اما تنها یک ماه از ابلاغ این مصوبه نگذشته بود که با تلاش و لابی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرای آن لغو شد.

اواسط مردادماه بود که این مصوبه توسط هیات وزیران تصویب شد، بعد از آن چهارم شهریور در روزنامه رسمی کشور چاپ شد و در تاریخ 20 شهریور این مصوبه به اجرا درآمد، اما 26 مهرماه دولت مصوبه‌ای را که تصویب کرده بود لغو کرد.از همین تاریخ باز هم خودروهای تیگو ۵، آریزو ۵، ‌ام وی‌ام x33، جک s5، لیفان ٨٢٠، سوزوکی گراند ویتارا، هایما s5 و s6 و BYD طبق روال گذشته شماره‌گذاری خواهند شد.

سرهنگ عین‌ا... جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در مورد این مصوبه درگفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «زمانی که این مصوبه تصویب شد، امیدوار شدیم که حداقل امسال شاید میزان آلودگی هوا نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کند، اما با لغو این مصوبه چنین آرزویی به دل شهر می‌ماند.»وی افزود: «متاسفانه تلاش‌هایی که برای کاهش آلودگی هوا صورت می‌‌گیرد، بعد از مدت کوتاهی با بن‌بست روبه‌رو می‌شود، چراکه زمانی که می‌خواهند در این راه قدم بردارند، به سرعت جلوی آن گرفته می‌شود.»

جهانی تاکید کرد: «مصوبه دولت که به کمک آن خودروهای فرسوده اسقاط می‌شدند، قطعا می‌توانست به بهتر شدن هوا کمک کند، اما این مصوبه حتی نتوانست مدتی کوتاه اجرا شود و نیامده لغو شد.»

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: «پلیس حامی هر طرحی است که به کاهش آلودگی هوا کمک کند، اما در عین حال هم پلیس هر مصوبه‌ای را که تایید شود، اجرا می‌کند و چاره‌ای ندارد و بعد از این هم باید تمامی خودروهایی را که قرار بود شماره‌گذاری نشود، شماره‌گذاری کند، چراکه پلیس مجری قانون است.»

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: «اگرچه پلیس فقط مجری است و هر قانونی را اجرا می‌کند، اما بهتر است قوانین به سمتی برود که آلودگی هوا را کاهش دهد، نه اینکه همسو با آلودگی هوا باشد.»

 پشت پرده را مشخص کنید

سیدهادی هاشمی، رئیس اسبق پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درمورد لغو این مصوبه گفت: «قطعا عوامل پشت‌پرده‌ای وجود دارد که منافع‌شان در این مصوبه به خطر افتاده که هنوز زمانی از آن نگذشته، آن را لغو کردند.»

وی افزود: «وقتی همه می‌دانند که این مصوبه می‌تواند به کم شدن آلودگی هوا کمک کند، چرا باید یک‌شبه لغو شود، آن هم به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت. مشخص است که خودروسازان آنقدر به این وزارتخانه فشار آورده‌اند تا این مصوبه لغو شده است.»

هاشمی ادامه داد: «کاش مسئولان به جای اینکه به فکر جیب خودروسازان باشند، کمی به فکر ریه‌های مردم بودند که این حجم از آلودگی به آن آسیب می‌زند. وقتی همه می‌دانیم وجود خودروی فرسوده هوا را آلوده‌تر می‌کند، چرا نباید این خودروها اسقاط شود و حالا هم که مصوبه‌ای پیدا شده که به سمت اسقاط بروند، چرا لغو شد؟»

رئیس اسبق پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «شاید یکی از دلایل لغو این مصوبه این باشد که بعدا انگشت اشاره به سمت خودروسازهای داخلی می‌رود، چراکه مصرف بنزین برای خودروهای داخلی دست‌کمی از خودروهایی که در لیست این مصوبه قرار دارند، ندارد.»

هاشمی گفت: «کاش دولت پای مصوبه‌ای که تصویب کرده بود، می‌ایستاد و آنقدر سریع تسلیم خودروسازها نمی‌شد، چراکه آلودگی هوا موضوعی نیست که بتوان به این راحتی‌ها از کنارش رد شد.»

وی افزود: «اگر یک بار برای همیشه این موضوع پیگیری شود که چرا مصوبه‌ای یک‌شبه لغو می‌شود، شاید کسی به خودش اجازه ندهد به راحتی مصوبه‌ای را که می‌توانست به کاهش آلودگی هوا کمک کند، لغو کند.»

رئیس اسبق پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «باید برای برگرداندن این مصوبه تلاش کنیم، چراکه اگر باب شود که هر سازمانی مصوبه دولت را لغو کنند، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. البته بهتر است دولت اقتدار بیشتری داشته باشد و اینقدر راحت مصوبه خود را لغو نکند.»

متاسفانه هیچ آماری در مورد اینکه در یک ماه اجرای این مصوبه، ماشینی با همان شرایط شماره‌گذاری شده یا خیر، وجود ندارد. ظاهرا خودروسازان انتظار لغو این مصوبه را می‌کشیدند و اقدام به شماره‌گذاری خودرو نکرده‌اند.