سرویس سیاسی – اجتماعی: شهردار تهران از تعیین اعتبار هشت میلیارد دلاری برای فاینانس پروژههای کشورمان توسط یکی از بانک های کره جنوبی خبر داد.
محمد علی نجفی شهردار پایتخت که به سئول سفر کرده بود، در نشست خبری با رسانههای کره جنوبی، گفت: امیدوارم شرکتهای کرهای از این موقعیت استفاده کنند و ما هم در تهران بتوانیم پروژههای خوبی را عرضه کنیم تا از این فرصت استفاده مطلوبی شود.وی افزود: در مدیریت جدید به مساله شفافیت توجه ویژه ای داریم و تلاش خواهیم کرد که مردم را بیشتر در فعالیتهای شهری مداخله دهیم. همچنین درباره هزینه های شهرداری هم سیاست انقباضی را در پیش خواهیم گرفت.
شهردار تهران اظهار داشت: سعی خواهیم کرد عوارض دریافتی از مردم و شکل مدیریت جهانی به سمتی حرکت کند که شهرها به تدریج جانشین کشورها شوند و شکل عادلانهتری پیدا کند و کسانی که درآمدهای بیشتری دارند، عوارض بیشتری را هم به شهرداری پرداخت کنند. این موارد اصول سیاست های جدیدی است که در شهرداری اتخاذ خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به حضور خود در دو اجلاس در شهر سئول، گفت: دنیای امروز با چالش ها و مشکلات بسیار بزرگی روبرو است؛ موضوعاتی که طی دو روز گذشته در دستور کار اجلاس بود هر دو مسایل مهمی است که حتی ممکن است حیات انسان ها را تهدید کند؛ نخست جلوگیری از بی عدالتی بیشتر و رشد فراگیر به نحوی که همه جامعه از آن بهره مند شوند و دیگری تغییرات اقلیمی است که شهرها و شهرداران نقش موثری در این زمینه دارند.
وی نخستین هدف از سفر خود را شرکت در اجلاس های بین المللی و هدف دوم را گفتگو با شهردار سئول و گفتگو برای همکاری های آتی و امضای تفاهمنامه میان تهران و سئول اعلام کرد و گفت: هر دو هدف به نحو خوبی برآورده شد.
شهردار تهران تاکید کرد: در جریان این سفر یک تفاهم نامه همکاری میان تهران و سئول به امضاء رسید، همچنین جلسه ای با شماری از مدیران شرکتهای بزرگ کره ای برای پیشنهاد همکاریهای اقتصادی برای پروژه های شهر تهران داشتیم. از این رو فکر میکنم این سفر مقدمهای برای همکاری های وسیع تر با شهرداری کره و بعضی شرکت های کره ای خواهد بود.
نجفی گفت: در این دیدار حدود ۱۰ شرکت کره ای حضور داشتند و ما پروژه هایی برای شهر تهران پیشنهاد کردیم؛ علاوه بر این در حوزه های ساخت و ساز، خودروسازی، برقی کردن خودروها، مبارزه با آلودگی هوا، تبدیل پسماند و زباله به انرژی و … شرکت های مختلفی اعلام آمادگی کردند.
وی در پاسخ به سئوالی درباره تضمین های موجود برای سرمایهگذاری در ایران، تاکید کرد: ما در تضمین ها به دو شکل عمل میکنیم، یک شیوه آن «تضمین دولت در قبال سرمایه گذاری هایی است که در ایران انجام می شود و دوم تضمینی است که خود شهرداری تهران برای بازگشت سرمایه به سرمایه گذاران ارایه می کند.
شهردار تهران همچنین درباره زمینه های موجود برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل در تهران گفت: درباره حمل و نقل ما میتوانیم در سه بخش، از همکاری های طرف کرهای استفاده کنیم، نخست درباره ساخت و ساز شرکت های بزرگ کره ای به ویژه درباره خطوط مترو، دوم درباره تجهیزاتی مثل واگن قطار و سیستمهای الکتریکی مترو و حوزه همکاری مشترک سوم درباره سیستمهای نرم افزاری است .
چالش های تهران از نگاه شهردار جدید تهران
نجفی همچنین در نشست شهرداران با تبیین برخی چالش های مهم برای اجرای چارچوب “سندایی”، گفت: استقرار تعداد زیادی از کسب و کارهای کوچک مانند تولید پوشاک، غذا و تعمیرات لوازم برقی و … در ساختمان های قدیمی شهر یکی از این چالش ها به شمار می رود. همچنین تعطیلی این واحد ها در ساختمان های بلند مرتبه – حتی به طور کوتاه مدت – برای مقاوم سازی ساختمان و اعلام استاندارد های مورد نیاز منجر به از بین رفتن مشاغل و افزایش فقر می شود؛ ضمن آن که صاحبان این کسب و کارها در مقابل آن مقاومت می کنند.وی به وجود تعداد زیادی قنات و آبراهههای زیر زمینی در زیر شهر تهران اشاره کرد و گفت: این قناتها در زیر شهر تهران از شمال به جنوب استمرار یافتهاند که زمینه ریزش و فرونشت زمین را ایجاد کرده است.
شهردار تهران با اشاره به استقرار برخی ساختمان ها و تاسیسات شهری روی گسلهای زلزله ، افزود: در کنار آن روند تند و نامناسب نوسازی بافت فرسوده و آسیب پذیر به عنوان یکی از چالشها محسوب می شود.
نجفی در ادامه به کمبود منابع مالی برای اجرای برنامههای مقاوم سازی و ارتقای زیر ساختها از جمله نوسازی شبکه تاسیسات آب و برق شهری اشاره کرد و گفت: روند کند اجرای پروژه فاضلاب شهری تهران و وجود یک شبکه سیال چاههای سنتی دفع فاضلاب، شهر را آسیب پذیر کرده است و آب شرب شهر را در معرض خطر قرار میدهد.
∎
محمد علی نجفی شهردار پایتخت که به سئول سفر کرده بود، در نشست خبری با رسانههای کره جنوبی، گفت: امیدوارم شرکتهای کرهای از این موقعیت استفاده کنند و ما هم در تهران بتوانیم پروژههای خوبی را عرضه کنیم تا از این فرصت استفاده مطلوبی شود.وی افزود: در مدیریت جدید به مساله شفافیت توجه ویژه ای داریم و تلاش خواهیم کرد که مردم را بیشتر در فعالیتهای شهری مداخله دهیم. همچنین درباره هزینه های شهرداری هم سیاست انقباضی را در پیش خواهیم گرفت.
شهردار تهران اظهار داشت: سعی خواهیم کرد عوارض دریافتی از مردم و شکل مدیریت جهانی به سمتی حرکت کند که شهرها به تدریج جانشین کشورها شوند و شکل عادلانهتری پیدا کند و کسانی که درآمدهای بیشتری دارند، عوارض بیشتری را هم به شهرداری پرداخت کنند. این موارد اصول سیاست های جدیدی است که در شهرداری اتخاذ خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به حضور خود در دو اجلاس در شهر سئول، گفت: دنیای امروز با چالش ها و مشکلات بسیار بزرگی روبرو است؛ موضوعاتی که طی دو روز گذشته در دستور کار اجلاس بود هر دو مسایل مهمی است که حتی ممکن است حیات انسان ها را تهدید کند؛ نخست جلوگیری از بی عدالتی بیشتر و رشد فراگیر به نحوی که همه جامعه از آن بهره مند شوند و دیگری تغییرات اقلیمی است که شهرها و شهرداران نقش موثری در این زمینه دارند.
وی نخستین هدف از سفر خود را شرکت در اجلاس های بین المللی و هدف دوم را گفتگو با شهردار سئول و گفتگو برای همکاری های آتی و امضای تفاهمنامه میان تهران و سئول اعلام کرد و گفت: هر دو هدف به نحو خوبی برآورده شد.
شهردار تهران تاکید کرد: در جریان این سفر یک تفاهم نامه همکاری میان تهران و سئول به امضاء رسید، همچنین جلسه ای با شماری از مدیران شرکتهای بزرگ کره ای برای پیشنهاد همکاریهای اقتصادی برای پروژه های شهر تهران داشتیم. از این رو فکر میکنم این سفر مقدمهای برای همکاری های وسیع تر با شهرداری کره و بعضی شرکت های کره ای خواهد بود.
نجفی گفت: در این دیدار حدود ۱۰ شرکت کره ای حضور داشتند و ما پروژه هایی برای شهر تهران پیشنهاد کردیم؛ علاوه بر این در حوزه های ساخت و ساز، خودروسازی، برقی کردن خودروها، مبارزه با آلودگی هوا، تبدیل پسماند و زباله به انرژی و … شرکت های مختلفی اعلام آمادگی کردند.
وی در پاسخ به سئوالی درباره تضمین های موجود برای سرمایهگذاری در ایران، تاکید کرد: ما در تضمین ها به دو شکل عمل میکنیم، یک شیوه آن «تضمین دولت در قبال سرمایه گذاری هایی است که در ایران انجام می شود و دوم تضمینی است که خود شهرداری تهران برای بازگشت سرمایه به سرمایه گذاران ارایه می کند.
شهردار تهران همچنین درباره زمینه های موجود برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل در تهران گفت: درباره حمل و نقل ما میتوانیم در سه بخش، از همکاری های طرف کرهای استفاده کنیم، نخست درباره ساخت و ساز شرکت های بزرگ کره ای به ویژه درباره خطوط مترو، دوم درباره تجهیزاتی مثل واگن قطار و سیستمهای الکتریکی مترو و حوزه همکاری مشترک سوم درباره سیستمهای نرم افزاری است .
چالش های تهران از نگاه شهردار جدید تهران
نجفی همچنین در نشست شهرداران با تبیین برخی چالش های مهم برای اجرای چارچوب “سندایی”، گفت: استقرار تعداد زیادی از کسب و کارهای کوچک مانند تولید پوشاک، غذا و تعمیرات لوازم برقی و … در ساختمان های قدیمی شهر یکی از این چالش ها به شمار می رود. همچنین تعطیلی این واحد ها در ساختمان های بلند مرتبه – حتی به طور کوتاه مدت – برای مقاوم سازی ساختمان و اعلام استاندارد های مورد نیاز منجر به از بین رفتن مشاغل و افزایش فقر می شود؛ ضمن آن که صاحبان این کسب و کارها در مقابل آن مقاومت می کنند.وی به وجود تعداد زیادی قنات و آبراهههای زیر زمینی در زیر شهر تهران اشاره کرد و گفت: این قناتها در زیر شهر تهران از شمال به جنوب استمرار یافتهاند که زمینه ریزش و فرونشت زمین را ایجاد کرده است.
شهردار تهران با اشاره به استقرار برخی ساختمان ها و تاسیسات شهری روی گسلهای زلزله ، افزود: در کنار آن روند تند و نامناسب نوسازی بافت فرسوده و آسیب پذیر به عنوان یکی از چالشها محسوب می شود.
نجفی در ادامه به کمبود منابع مالی برای اجرای برنامههای مقاوم سازی و ارتقای زیر ساختها از جمله نوسازی شبکه تاسیسات آب و برق شهری اشاره کرد و گفت: روند کند اجرای پروژه فاضلاب شهری تهران و وجود یک شبکه سیال چاههای سنتی دفع فاضلاب، شهر را آسیب پذیر کرده است و آب شرب شهر را در معرض خطر قرار میدهد.
نظر شما