به گزارش ایکنا:
فصلنامه علمی-پژوهشی «پژوهش دینی»، مربوط به دوره بهار و تابستان ۹۶، به صاحب امتیازی انجمن علوم قرآن و حدیث ایران، مدیرمسئولی عباس همامی و سردبیری مجید معارف در ۱۲۲ صفحه منتشر شد.
در این شماره میخوانیم: «تحلیل انتقادی دیدگاه محمدعابد جابری درباره مراد از «امی» بودن پیامبر اکرم(ص)» نوشته عبدالهادی فقیزاده، علیرضا دلافکار و محمدتقی قادریرهقی، «ریشههای غالیانه ولایت عرفانی» نوشته سعدی مویدی و عباس همامی، «تحلیل تحول آرا تفسیری مفسران بر اساس مفهوم گفتمان» نوشته حعفر نکونام، سجاد محمدفام، «بعثت پیامبر اعظم و تاثیر آن بر فرهنگ مردم جزیرةالعرب» نوشته حمیدرضا صفاکیشکاشانی، «نگرش آیات و روایات به اصل حاکمیت اراده در اعمال حقوقی» نوشته سیدمهدی سیدخاموشی و سیدحمیدرضا ملیحی و «استفاده در دعوت پیامبران با تاکید بر خوانش نمود استقامت پیامبرانه در سوره یوسف(ع)» نوشته زهره حیدریانشهری، مهدی جلالی، غلامرضا رئیسیان و کلثوم صدیقی.
در چکیده مقاله «نگرش آیات و روایات به اصل حاکمیت اراده در اعمال حقوقی» میخوانیم: در علم حقوق اعمال حقوقی بدان دست از پدیدههایی اطلاق میشود که در آن آثار به وجود آمده تابع اراده ایجاد کننده آن پدیده باشد. اعمال حقوقی را میتوان به دو دسته عقود و ایقاعات تقسیم کرد. عقود بدان دسته از اعمال حقوقی گفته میشود که ایجاد آن با اراده حداقل دو شخص ممکن است و ایقاعات آن دسته از اعمال حقوقی گفته میشود که ایجاد آن موقوف به خواست یک شخص میباشد. نظریات جدید ابراز شده توسط علما حقوق وفقه بر خلاف پیشینیان این نگرش را به وجود آوده که اعمال حقوقی به کلی تابع اراده است و تنها اموری که در شریعت از آن منع شده، اراده را محدود مینماید. ما در این نوشتار در پی آن هستیم که بررسی نماییم آیا در قرآن و سنت ادلهای وجود دارد که با تمسک بدان حاکمیت اراده را توصیه نموده و حکم به مشروعیت نظریهای داد که به ظاهر ابتدائا از غرب آغاز شده و منشائی غیر اسلامی دارد یا باید قائل به این شد که نظریه حاکمیت اراده در منابع اسلامی مورد پذیرش نبوده و فاقد مبنای دینی است. در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که حاکمیت اراده منبعث از ادله دینی است و آیات و روایاتی که این ادعا را مورد قبول قرار میدهد نیز مورد تفسیر و تدقیق قرار خواهد گرفت.
∎
فصلنامه علمی-پژوهشی «پژوهش دینی»، مربوط به دوره بهار و تابستان ۹۶، به صاحب امتیازی انجمن علوم قرآن و حدیث ایران، مدیرمسئولی عباس همامی و سردبیری مجید معارف در ۱۲۲ صفحه منتشر شد.
در این شماره میخوانیم: «تحلیل انتقادی دیدگاه محمدعابد جابری درباره مراد از «امی» بودن پیامبر اکرم(ص)» نوشته عبدالهادی فقیزاده، علیرضا دلافکار و محمدتقی قادریرهقی، «ریشههای غالیانه ولایت عرفانی» نوشته سعدی مویدی و عباس همامی، «تحلیل تحول آرا تفسیری مفسران بر اساس مفهوم گفتمان» نوشته حعفر نکونام، سجاد محمدفام، «بعثت پیامبر اعظم و تاثیر آن بر فرهنگ مردم جزیرةالعرب» نوشته حمیدرضا صفاکیشکاشانی، «نگرش آیات و روایات به اصل حاکمیت اراده در اعمال حقوقی» نوشته سیدمهدی سیدخاموشی و سیدحمیدرضا ملیحی و «استفاده در دعوت پیامبران با تاکید بر خوانش نمود استقامت پیامبرانه در سوره یوسف(ع)» نوشته زهره حیدریانشهری، مهدی جلالی، غلامرضا رئیسیان و کلثوم صدیقی.
در چکیده مقاله «نگرش آیات و روایات به اصل حاکمیت اراده در اعمال حقوقی» میخوانیم: در علم حقوق اعمال حقوقی بدان دست از پدیدههایی اطلاق میشود که در آن آثار به وجود آمده تابع اراده ایجاد کننده آن پدیده باشد. اعمال حقوقی را میتوان به دو دسته عقود و ایقاعات تقسیم کرد. عقود بدان دسته از اعمال حقوقی گفته میشود که ایجاد آن با اراده حداقل دو شخص ممکن است و ایقاعات آن دسته از اعمال حقوقی گفته میشود که ایجاد آن موقوف به خواست یک شخص میباشد. نظریات جدید ابراز شده توسط علما حقوق وفقه بر خلاف پیشینیان این نگرش را به وجود آوده که اعمال حقوقی به کلی تابع اراده است و تنها اموری که در شریعت از آن منع شده، اراده را محدود مینماید. ما در این نوشتار در پی آن هستیم که بررسی نماییم آیا در قرآن و سنت ادلهای وجود دارد که با تمسک بدان حاکمیت اراده را توصیه نموده و حکم به مشروعیت نظریهای داد که به ظاهر ابتدائا از غرب آغاز شده و منشائی غیر اسلامی دارد یا باید قائل به این شد که نظریه حاکمیت اراده در منابع اسلامی مورد پذیرش نبوده و فاقد مبنای دینی است. در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که حاکمیت اراده منبعث از ادله دینی است و آیات و روایاتی که این ادعا را مورد قبول قرار میدهد نیز مورد تفسیر و تدقیق قرار خواهد گرفت.