به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، پيش از ظهر امروز حجت الاسلام بهرام محمديان در نشست خبري با اعضاي رسانه در سالن سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي اظهاركرد: كتابهاي جديد التاليف با برنامه درس ملي همسو است .
وي از استقرارپايه يازدهم با كتابهاي جديد در سال تحصيلي 97-96 خبرداد و افزود: در هفته آينده از770 نفر از مولفان كتابهاي درسي پايه يازدهم تجليل ميشود و نمايشگاهي نيز در حاشيه مراسم تجليل از كتابهاي جديد التاليف سالهاي اخير و همچنين دستاوردهاي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، در دارالفنون برگزار ميشود .
محمديان گفت: با استقرار پايه دوازدهم در سال تحصيلي 98- 97 روند انتشار كتابهاي جديد التاليف متوقف ميشود اما فرآيند بازنگري كتابهاي درسي كه پس از 5 سال صورت ميگيرد همچنان ادامه خواهد يافت .
وي ادامه داد: درفرآيند بازنگري كتابهاي درسي براساس سه مقوله 1- اسناد بالادستي 2- تحقيقات و پژوهش هاي انجام شده درخصوص محتواي كتاب هاي مذكور و 3- مطالعات بين المللي و مطالعات تكميلي ، عمل مي شود .
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي تصريح كرد: آموزش و پرورش از همه دستگاهها و نهادها خواسته است نيازهاي ملي خود را جهت گنجاندن در كتاب هاي درسي ارائه كنند كه البته پيشنهادات آنان تحت شرايطي از جمله نياز ملي بودن موثر واقع مي شود .
وي از تاليف درس مديريت و سلوك خانواده براي پايه دوازدهم در سال آينده خبرداد و خاطر نشان كرد: آموزش خانواده ، ازدواج، سئوالات و مشكلات مربوط به دوره نوجواناني از جمله موضوعاتي است كه در اين كتاب به آن پرداخته مي شود .
محمديان اظهاركرد: براي تعالي مدرسه، كتاب درسي شرط لازم است اما شرط كافي نيست زيرا بايد زير ساختهاي مورد نياز فراهم شود بنابراين ضروري است همزمان با تغيير كتابهاي درسي، برنامه هاي حرفهاي معلمان نيز ارتقا يابد و تمهيدات لازم نيز فراهم شود .
وي ادامه داد: در دوره ابتدايي مهم ترين ركن علاوه بر كتابهاي درسي، تجهيزات، منابع و نيروي انساني است .
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي درسي عنوان كرد: در سال هاي اخير، ارتقاي نيروهاي ابتدايي رو به تحليل رفته است و جذب نيروهاي جديد الورود نه براساس شايستگي ها بلكه براساس تصميمات اقتضايي صورت مي گيردو با ادامه اين رويه، دوره ابتدايي بهسازي نمي شود .
وي افزود: با توجه به حساس بودن دوره ابتدايي بايد بهترين نيروها در اين دوره جذب شوند و تنها فارغ التحصيلاني در اين مقطع به كار گرفته شوند كه در دانشگاههاي تربيت معلم و دانشگاه فرهنگيان دورههاي تخصصي را گذرانده باشند .
محمديان تصريح كرد: برخي دوره ابتدايي را دوره كارآموزي مي پندارند درصورتي كه چنين نيست اگر دراين دوره از نيروهاي شايسته تري بهره مند شويم دانش آموزان داراي مهارت بيشتري وارد دوره متوسطه مي شود و نرخ ماندگاري دانش آموزان در دوره متوسطه افزايش مي يابد چرا كه دانش آموزان و والدينشان در دوره ابتدايي سرخورده نمي شوند .
وي جلوگيري از ورود نيروهاي ناكارآمد به دوره ابتدايي را ضروري دانست و خاطر نشان كرد: اگر درجذب نيرو مخصوصا در دوره ابتدايي دقت بيشتري شود تكرار پايه كمتري را خواهيم داشت و هزينه كمتري را نيز متحمل مي شويم .
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش گفت: براي تقويت خلاقيت ها، مهارت ها، فرصت هاي يادگيري براي دانش آموزان نيازمند تفويض اختيار به مديران مدرسه هستيم تا آنها بخشي از برنامه هايشان را خودشان توليد كنند .