شناسهٔ خبر: 21947070 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

حجت الاسلام ابراهیمی در گفتگوی اختصاصی با نصر/

امر به معروف و نهی از منکر ضامن اجرای احکام دینی است / پیام کربلا امربه‌معروف و نهی از منکر است/ "رسانه" دانشگاه ملی است

نصر: امر به معروف و نهى از منكر برجسته ترين، بارزترين و گرامى ترين واجب در بين واجب ها است هدف تمام انبياء و اولياء اصلاح جامعه بشرى بوده است و مؤثرترين ابزار براى رسيدن به اين هدف بزرگ امر به معروف و نهى از منكر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، "حجت الاسلام جعفرابراهیمی پارامی" شناخت دقیق فلسفه امر به معروف و نهی از منکر و فراگیری شیوه‌های شرعی وتأثیر گذار آن در زمان حاضررا مهم‌ترین بخش عمل به این فریضه و دوری از شعار زدگی در بحث امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: باید جایگاه امر به معروف و نهی از منکر تبیین شود و در آن صورت است که انسان می تواند نسبت به این فرضیه احساس ضرورت و تکلیف کند.

پارامی مهم‌ترین و اساسی‌ترین هدف از قیام سید‌الشهدا(ع) را عمل به فریضه امر به معروف و نهی ازمنکر دانست و اذعان داشت: این مقوله، تنها الگویی بی نظیر برای ممانعت از ترویج بدیها و فساد و فحشاست که برای معتقدین، فرهیختگان و عموم مردم یک تکلیف و وظیفه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم جامعه مان جامعه ای پویا و متناسب با انتظار ائمه اطهار  و شهیدانمان باشد از طریق امر به معروف و نهی از منکر است و دغدغه مهم رهبری نیز در این برهه از زمان امر به معروف و نهی از منکر بوده و کتابی که از آقا چاپ شده "واجب فراموش شده" نیز، مبین این واقعیت است.

ابراهیمی درپاسخ به این سوال که در مقوله امر به معروف و نهی از منکر دچار افراط و تفریط شده ایم؟دیدگاهتان چیست؟ گفت:  علت اینکه در این حوزه،  افراط و تفریط زیاد است، این است که بعد از امر به معروف و نهی ازمنکر معروفی را جایگزین نکرده ایم تا از منکری که نهی کرده ایم بدان سوق داده شوند.

این فعال فرهنگی جوان ادامه داد: باید آمران به معروف و ناهیان منکر آموزش لازم را ببینند ودارای شرایط اخلاقی و شخصیتی لازم برای این کار هم باشند تا بتوانند در رسیدن به اهداف تعیین شده موثر عمل کنند.

وی افزود: در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، علاوه بر هدایت زبانی شایسته است که رفتار و عمل شخص، الگویی شایسته بر این معنا باشد. "امام صادق علیه السلام دراین باره می فرمایند: مردم را با اعمالتان (به خیر) دعوت کنید و (فقط) با زبان مردم را دعوت نکنید."

وی در پاسخ به این که امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فروع دین مبین اسلام است چرا در نظام اسلامی نیازمند تصویب قانون هستیم؟ اظهار کرد: از جمله شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ایمن بودن از خطر و ضرر است. ولی اگر در مواردی، مثلاً قرآن به خطر بیفتد، عدالت به خطر بیفتد، وحدت اسلامی به خطر بیفتد، دیگر نمی‌توان گفت: امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنم؛ زیرا اگر حرفی بزنم جانم در خطر است، آبرویم در خطر است و یا اجتماع نمی‌پسندد. پس باید در جامعه برای حمایت از عامران به معروف قوانینی باشد تا آنها را از خطرات مصون نگه دارد

ابراهیمی در مورد اجرایی نشدن قانون طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: قانون امر به معروف در تیر 93 مطرح شده است و در 16 مهر 93 به تصویب رسیده و از این تاریخ به ریاست جمهوری ابلاغ شده است و در این چند سال رئیس جمهور محترم در این زمینه کم کاری نموده و تا الان برای اجرا قدمی برداشته نشده است.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان بسیج رسانه آذربایجان شرقی به نقش حوزه در ترویج شیوه های صحیح و مثبت مبتنی با آگاهی عمومی تاکید کرد وگفت: باید با همکاری حوزه های علمیه و دانشگاه ها و مراجع تصمیم گیر همکاری های جدید و عملی ایجاد و برای برون رفت جامعه از چنین شرایطی، تعاریف جدید، نو و به روزتری از امر به معروف و نهی از منکر ارائه شود.

وی وضعیت حوزه های علمیه کنونی با سال های گذشته را متفاوت دانسته و اضافه کرد: امروز 90 درصد طلاب حوزه ها آشنائی کامل با مسایل روز و فضای مجازی دارند، اما آیا نهادی یافت می شود تا از آنها استفاده کرده و بحث امر به معروف و نهی از منکر را به رده های مختلف و طیف های جامعه بکشانند؟

این روحانی جوان ادامه داد: به راحتی می توان از چنین طلاب و روحانیانی بهره گرفت و به شبهات و سئوالات مختلف مردم به خصوص جوانان که در فضای معمولی از آن پرسش ها ابا دارند، در فضای مجازی پاسخ داد و یک گفتمان سازی موثرتر را در جامعه پیشرفته مجازی فراهم آورد.

پارامی در پاسخ به این سوال که چرا امر به معروف و نهی از منکر در جامعه جایگاه واقعی و متعالی خود را نیافته است؟گفت: دشمنان درصدد این هستند که فرهنگ امر به معروف در جامعه اسلامی، ارزشهای اسلامی ومذهبی و باورهای دینی مردم را در بین مردم کمرنگ کنند، بنابراین امروز رسالت ما بسیار سنگین است و باید امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تقویت شود..

وی افزود: اگر فضای مدیریت کشور فضای اجرای امر به معروف و نهی از منکر باشد، قطعا ناهنجاری کاهش خواهد یافت، اما اگر امر به معروف موضوع مهمی تلقی نشود، قطعا تبعات اجتماعی نادیده گرفتن آن در تمام عرصه های جامعه مشاهده خواهد شد.

وی اضافه کرد: از بدترین نوع نهی از منکر گزینشی کردن و توقف در یک منکر می‌باشد که در این صورت نیز منکرات دیگر در سایه‌ای امن، رشد می‌کنند. منکر و معروف تنها در رعایت حجاب نیست، نمی توان این فریضه مهم الهی را تنها به مساله حجاب آن هم فقط برای بانوان جامعه تعمیم داد، چون شرایط امروزی این فریضه را در ابعاد گسترده و وسیع تری تعریف می کند. قدرت طلبی، رانت خواری و اختلاس نیز از منکر هاست مخصوما در میان مسئولین.

ابراهیمی پارامی ادامه داد: به عنوان مثال فضای مجازی و وجود هزاران کانال تلگرامی از هر طیف، طبقه، سلیقه، دین و دیدگاهی، چنان زندگی مردم کشور را تحت سلطه گرفته که برای روشن شدن فضای منکر از معروف کار سخت و پیچیده ای فرا روی ما قرار می دهد.

وی ادامه داد: اجرای فرایضی چون عدالت اجتماعی، تثبیت حکومت اسلامی ، خیر و برکت در جامعه، شکست جبهه نفاق، تحقق اخلاق الهی،  به امر به معروف و نهی از منکر بستگی دارد و همه این موارد زمانی تاثیر دارد که خود عامل باشیم.

ابراهیمی به چالش های موجود در بحث امر به معروف و نهی از منکر بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در جامعه ما بعد از انقلاب اسلامی به جای اینکه منکرات برطرف شود متاسفانه منکرات دیگری نیز ورود پیدا کرده است. موفقیت زمانی حاصل می شد که مانند مقام معظم رهبری آتش به اختیار در این زمینه ورود پیدا کنیم متاسفانه نه احساس مسولیت کردیم نه احساس تکلیف، در این چهار سال فقط به نماز، روزه، حج، خمس و...پرداختیم و از این مهم غافل شدیم و متاسفانه مسئولان ما نیز کم کاری کرده و قانونی نوشته نشد.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر موجب محکم شدن پایه های اقتدار جامعه اسلامی شده و فسق و فجور را از ریشه قطع می کند.و در این راه هر فرد در تخصص و حوزه خودش اجازه دارد امر به معروف و نهی از منکر کند.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان بسیج رسانه آذربایجان شرقی در مورد نقش رسانه ها نیز گفت: رسانه امروز یک دانشگاه ملی است، رسانه می تواند هم بر منبر مساجد مهر تایید بزند و هم بردارد.وقتی روحانی در منبرسخنی می گوید، وخلاف آن در فضای مجازی پخش می شودومردم واکنش نشان داده و با ما تماس می گیرندارزش رسانه را نشان می دهد وبه نظرم نقش و تاثیر رسانه از روحانیت بیشتراست.

وی افزود: عوامل بقای اسلام ، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری  امر به معروف ونهی از منکر است ومهمترین حوزه ای که در بحث امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد حوزه مسئولین است"مقام معظم رهبری میفرمایند: از معجزات اسلام امر به معروف و نهی از منکر زبانی است."  اگر میخواهیم جامعه ای نبوی و علوی داشته باشیم ، این نیست مگر با امر به معروف و نهی از منکر.

این گزارش حاکی است، وی در پایان به آسیب شناسی در عزاداری ها نیز اشاره کرد وگفت:  جامعه اسلامی ما امروز به واسطه طراحی‌های معاندین انقلاب اسلامی و رفتار برخی از افراد، مبتلا به منکراتی گردیده است که می‌تواند خطر آفرین و موجب اشاعه اموری باشد که در تضاد با معارف و فرهنگ دینی ما باشد که غنچه گردانی حضرت قاسم از جمله اینهاست که متاسفانه از صدا و سیما نیز پخش شد و می تواند به مرور به بزرگترین منکر عزاداری تبدیل شود.

وی به محتوا و مقتل خوانی های ضعیف اشاره کرد و گفت: هدف مداحان نباید فقط اشک گرفتن باشد، بلکه باید گسترش فرهنگ حسینی و امر به معروف و نهی از منکر نیز در دستور کار این قشر قرار گیرد و در عزاداری ها شور و شعور همراه با تفکر و تعقل و دشمن ستیزی نیز ترویج شود

وی ایجاد وحدت و یکپارچگی را از جمله اهداف بزرگ برپایی خیمه های عزاداری دانست و گفت: یکدلی و حس دوستی میان مومنین و مردم هدف والایی است که در عزاداری ها باید به وجود آید.

وی به عزاداری سنتی تاکید کرد و گفت: برپایی هیئت های پی در پی و ایجاد رقابت میان هیات موجب ضربه به دین و عزاداری سید الشهدا ع و ایجاد تفرقه میان مومنین می شود.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود به تحریفات عزاداری ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در شهر ها و روستاهایی که هیات ها زیاد شده رقابت ها بر سر اندازه تبل، شیپور، علم و بلند گو افتاده و از اصل موضوع که همان عزاداری است فاصله گرفته اند و برخی از نوحه خوان ها برای ایجاد ریتم خاص از آهنگ های غربی و غیر مجاز برای ایجاد نرمش در نوحه استفاده می کنند که کاری بسیار اشتباه  است.

گفت و گو از رقیه علی پور

انتهای پیام/

نظر شما