شناسهٔ خبر: 21874637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دونالد ترامپ با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تشکیل جلسه داد

بازگشت دوباره تنش به آسمان کره

صاحب‌خبر -

در شرایطی که بحران هسته‌ای کره‌شمالی هر روز پیچیده‌تر از گذشته می‌شود، کاخ سفید روز گذشته از برگزاری جلسه‌ای میان دونالد ترامپ با جيمز متیس، وزیر دفاع و جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، برای بررسی گزینه‌های نظامی ایالات متحده در قبال کره‌شمالی در پنجشنبه هفته گذشته خبر داد؛ گزینه‌هایی که طبق اعلام کاخ سفید می‌توانند در دستور کار قرار بگیرند. این دیدار چند روز بعد از آن صورت گرفته است که ترامپ مدعی شد تلاش‌های دیپلماتیک با پیونگ‌یانگ شکست خورده است و تنها یک گزینه باقی مانده است. ترامپ پیش‌تر در جمع خبرنگاران شرایط فعلی را آرامش قبل از توفان خوانده بود. درعین‌حال، روز گذشته بمب‌افکن‌های آمریکایی با همراهی نیروی هوایی دو کشور کره‌جنوبی و ژاپن دست به یک رزمایش نظامی مشترک زدند. مسئله‌ای که بدون‌تردید با واکنش متقابل پیونگ‌یانگ مواجه خواهد شد. پیونگ‌یانگ که در مسیری بدون‌بازگشت قدم گذاشته است، بدون‌تردید با این اقدامات تحریک‌آمیز بیش‌ازپیش به پیشبرد برنامه هسته‌ای و موشکی خود مصمم خواهد شد.
خبر برگزاری نشست ترامپ با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش در حالی بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد که خود جیمز متیس در هفته جاری عنوان کرده بود که دیپلماسی در کنار تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی همچنان به‌عنوان استراتژی اصلی برای مقابله با کره‌شمالی باقی خواهند ماند. در تحولی دیگر، روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل ورود چهار کشتی را به بنادر سراسر جهان به علت حمل زغال سنگ کره‌شمالی ممنوع کرد. با وجود سخت‌تر‌شدن تحریم‌های بین‌المللی، به نظر می‌رسد ایالات متحده در حال آماده‌سازی و بررسی گزینه‌های نظامی نیز هست. کره‌شمالی پیش‌تر اقدام نظامی ایالات متحده را نوعی عملیات خودکشی توصیف کرده بود. در ماه‌های گذشته بحث بر سر اینکه کره‌شمالی می‌تواند با موشک‌هایش خاک ایالات متحده را هدف قرار دهد یا نه، بالا گرفته است. درحالی‌که ترامپ در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل علنا کره‌شمالی را به نابودی کامل تهدید کرد، در روزهای اخیر برخلاف گذشته صراحتا از لفظ جنگ و مداخله نظامی علیه کره‌شمالی استفاده نمی‌کند. به نظر انتقادات سیاست‌مداران فعلی و پیشین باعث شده است تا ترامپ حداقل فعلا لحن محافظه‌کارانه‌تری را درباره کره‌شمالی در پیش گیرد.
بازگشت تنش
طبق اعلام نیروهای هوایی آمریکا در اقیانوس آرام، دو بمب‌افکن آمریکایی برای اولین‌بار روز گذشته، رزمایش هوایی مشترکی را با جنگنده‌های کره‌جنوبی و ژاپن به انجام رساندند. در شامگاه روز سه‌شنبه، این دو بمب‌افکن آمریکایی که از پایگاه اندروز در گوام به پرواز درآمده بودند، نحوه مقابله با حملات موشکی به سواحل شرقی و غربی کره‌جنوبی را شبیه‌سازی کردند. این چندمین‌باری است که از زمان افزایش تنش‌ها با پیونگ‌یانگ، نیروهای آمریکایی دست به مانور نظامی مشترک با نیروهای کره‌شمالی و ژاپن می‌زنند. اقدامی که از نظر بسیاری از کشورها از‌جمله روسیه و چین تنها به بحرانی‌ترشدن شرایط و افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره دامن می‌زند. چین پیش‌تر خواهان آن شده بود که برای نشان‌دادن حسن‌نیت و فراهم‌آوردن شرایط برای از‌سرگیری مذاکرات، آمریکا و کره‌جنوبی به رزمایش‌های نظامی مشترک خود در شبه‌جزیر کره خاتمه دهند. بااین‌حال، مقامات آمریکایی با اعلام اینکه انجام این مانورها از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بوده است، این مانور هوایی را واکنشی به تنش‌های اخیر ندانستند.
از دیگر سو، این مانور نظامی پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات کره‌جنوبی با تأیید خبر هک‌شدن اسناد نظامی این کشور از پایگاه داده‌های وزارت دفاع کره‌جنوبی، از به‌سرقت‌رفتن اطلاعاتی درباره نقشه‌های جنگی ایالات متحده خبر داده‌اند؛ هرچند مقامات کره‌جنوبی عنوان می‌کردند که اطلاعات به‌سرقت‌رفته فاقد هرگونه اهمیت‌اند، گزارش‌ها حاکی از آن است که پیونگ‌یانگ به طرح یک عملیات نظامی مشترک کره‌جنوبی با ایالات متحده علیه کره‌شمالی در صورت وقوع جنگ و همچنین طرحی برای ترور کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، پی برده است. کره‌شمالی در هفته‌های اخیر دو موشک بر فراز ژاپن شلیک کرده و شش آزمایش هسته‌ای انجام داده و طبق نظر تحلیلگران از هر زمانی به هدف ساخت موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

نظر شما