شناسهٔ خبر: 21869771 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

راه اندازی مرکز کنترل سفرهای برون استانی دانش آموزان از22مهرماه / ایمنی اردوها مهمترین دغدغه وزیرآموزش وپرورش

مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش از راه اندازی مرکز کنترل سفرهای برون استانی دانش آموزان با هدف تامین ایمنی اردوها از 22مهرماه درسازمان دانش آموزی خبرداد و افزود: ایمنی اردوهای دانش آموزی مهمترین دغدغه وزیر آموزش وپرورش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، مهمترین دغدغه آموزش وپرورش، افزايش ايمني اردوهاي دانش آموزي است و اين نگراني ريشه درحوادثي دارد كه اخیرا اتفاق افتاده است. از طرفي با توجه به تاثیراتي كه اردوهاي راهيان نور به صورت اخص و ساير اردوها به طور اعم در سير تربيتي دانش آموزان دارد و پيگيري هاي سپاه پاسداران در خصوص راه اندازي اردوهاي راهيان نور طبق روال سال هاي گذشته، آموزش وپرورش مصمم است با استفاده از سازو كارهاي مشخص، ايمني اردوها را محقق كند .

براین اساس: يكي از اين ساز و كارها، تدوين متمم دستور العمل راهيان نور كه به نام دستورالعمل« از مدرسه تا مدرسه» نامگذاري شده و در اين متمم، بسياري از مواردي كه به عنوان خطرات احتمالی سفر به ذهن مي رسد، و همچنین راه هاي رفع آن خطرات پيش بيني شده است، به عنوان مثال يكي از اين موارد ممنوعيت تردد اتوبوس هاي راهيان نور در بازه زماني 23 تا 5 صبح است .

يكي از موارد مهمي كه دراین متمم ديده شده، ايجاد « مركز كنترل سفرهاي برون استاني دانش آموزي» باهدف به حداقل رساندن سوانح اردوهای دانش‌آموزی و افزایش امنیت روانی خانوادهها و لزوم کنترل هرچه بیشتر و نظارت بر روند و کیفیت سفرهای برون استانی دانش‌آموزان است. بنابراین وظيفه اين مركز به عنوان يك مجموعه تلفيق كننده؛ تحليل  اطلاعات اردويي اهم از شرايط آب و هوايي و اطلاعات راه ها جهت هرچه ايمن تر برگزار شدن اردوهاي دانش آموزي است .

براساس این گزارش؛ این مرکز با همکاری تمامی تشکل‌های دانش‌آموزی و همه واحدهای حوزه ستادی در زمینه سفرها و اردوهای دانش‌آموزی در سازمان دانش‌آموزی تشکیل و سفرهای برون استانی را از ابتدای سفر، نظارت و کنترل می کند.

 با توجه به اهمیت اين موضوع، يك مركز پاسخگويي 24 ساعته براي آسودگي خيال والدين دانش آموزان شركت كننده در اردو ايجاد شده تا به صورت بر خط از آخرين موقعيت كاروان و همچنين شهرهايي كه درطول مسير از آنها عبوركرده و وضعيت سلامت فرزندانشان در طول مسير مطلع شوند .

در ادامه آمده است: اين مركز با ارتباط مستمر با اداره هواشناسي، راه وترابری و تحليل هاي هواشناسي موجود در اينترنت و پليس راهور، و ارتباط هاي تلفني،  بسترمناسب برای حركت ايمن اتوبوس های اردویي را در طول مدت سفر فراهم مي‌كند. بنابراين اطلاعات مربوط به قبل از سفر، زمان آغاز سفر، انتخاب مسيرها، اطلاع از حوادثي كه به صورت لحظه‌اي در جاده اتفاق مي افتد و نياز به تصميم گيري براي ادامه راه دارد را تا پايان اردو پايش مي‌كند .

براین اساس: تمهيدات لازم جهت تسهیل ارتباط بين اين مركز و عوامل دخيل در اطلاعات مورد نياز، پیش بینی شده است.

براساس این متمم، اين مركز مجاز است كه اگر در هرلحظه و به هر دليلي ايمني سفر با كمترين مخاطره‌اي مواجهه شود نسبت به صدور دستور توقف كاروان و رفع مخاطرات اقدام و درخصوص ادامه یا توقف سفرتصميم گيري كند .

براساس این گزارش: اين مركز حول 2 بخش راه اندازي شده است؛ 1- جمع آوري  مجموعه اطلاعات اردو و ايجاد بانك اطلاعات اردويي به طوري كه قابل استفاده، براي اردوهاي آينده نيز باشد. 2- توسعه بخش نرم افزاي و سخت افزاري مركز با  استفاده از تجربيات حاصله از فاز اول .

بنابراين با ايجاد زيرساخت نرم افزارهاي پايشگر مسير و ايجاد يك بستر نرم افزاري مي‌توان كاروان دانش آموزي را به صورت يك موضوع متحرك روي نقشه دائما رصد كرد و اين سامانه با اطلاعات سامانه «سپهتن» پليس راهور نيز لينك است . البته با توسعه بهره برداي بيشتر و استفاده از سيتسم مچ بند براي رانندگان خودروها، در زماني كه راننده دچار خواب آلودگي شود از مركز به او هشدار داده مي شود، همچنين در زمان تراكم برگزاري اردوها از تعداد اپراتور بيشتري در مركز استفاده مي شود .

دراین گزارش آمده است؛ مرکز کنترل سفرهای برون استانی دانش‌آموزی کشور با آغاز اردوهای راهیان نور از 22مهرماه فعالیت خود را آغاز نموده و این اردوها را تحت پوشش قرار خواهد داد. همچنین در مراحل بعدی، تمامی اردوهای دانش‌آموزی تحت پوشش این سامانه قرار می‌گیرد و از طریق، کانال‌های ارتباطی اطلاعات این اردوها قابل رؤیت و پیگیری است.

شایان ذکراست: از نگاه وزيرآموزش و پرورش ايمني، مهم‌ترين دغدغه در موضوع اردوهاست و بارها تاكيد كرده اند هر هزينه‌اي كه لازم باشد بايد براي تامين ايمني اردوهاي دانش آموزي پرداخت شود .              

نظر شما