شناسهٔ خبر: 2178866 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

رييس اتاق بازرگاني قم:

هدف هاي صادراتي قم بايد متنوع شود

رييس اتاق بازرگاني قم، گفت: تنوع هدف هاي صادراتي اين استان بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج از استان قم، رييس اتاق بازرگاني اظهار داشت: اين مساله در بحث اقتصاد مقاومتي مطرح شده از سوي رهبر معظم انقلاب نيز بسيار مورد تاکيد قرار گرفته است.
وي با بيان اينکه مهمترين هدف صادراتي استان قم بيشتر کشورعراق است، افزود: در هفت ماهه گذشته به خاطر بحران هايي که در اين کشور به وجود آمد، ميزان صادرات از قم به اين کشور 20 درصد کاهش يافت.
ابوالفضل خاکي با بيان اينکه اين کاهش صادرات به کشور عراق به دلايل مختلف همچنان ادامه پيدا خواهد کرد، افزود: برخي از صادرکنندگان و توليد کنندگان عراقي در جلسات خود با اتاق بازرگاني قم مي گويند، در صورت حل مشکل برق در عراق توانايي توليد خيلي از کالاهاي وارداتي از قم را دارند.
خاکي با تاکيد بر اينکه با توجه به چنين شرايطي استان قم بايد به دنبال بازارهاي بزرگتري باشد،افزود: هم اکنون روسيه بهترين و بزرگترين بازار براي محصولات توليدي استان قم است.
ابوالفضل خاکي همچنين با اشاره به بازار چين به عنوان ديگر بازار مناسب براي محصولات توليدي قم، تصريح کرد: در حال حاضر اقبال چيني ها از وارد کردن محصول از ايران، بيشتر از صادرکردن محصولات خود به ايران است.
وي با بيان اينکه اخيرا در سفري که مسوولان اقتصادي استان به همراه استاندار به چين داشتند، اين مساله از سوي چيني ها مورد تاکيد قرار گرفت.
وي افزود: در اين سفر سفارشات فراواني در خصوص محصول زعفران از سوي اين کشور گرفته شد.
وي با بيان اينکه چين با وجودي که يکي از بزرگترين توليد کنندگان و صادر کنندگان فرش ماشيني جهان محسوب مي شود، تمايل زيادي به وارد کردن فرش از استان قم دارد، افزود: فرش هاي گرانقيمت دست بافت، و بعضا فرش هاي ماشيني قم از ظرفيت هاي خوب صادراتي استان به چين محسوب مي شوند.
وي زير ساخت هاي صادرات از استان قم به ساير کشورها را ضعيف توصيف کرد، و افزود: به عنوان نمونه براي صادر کردن ميوه و سبزيجات از قم به کشور روسيه نياز به تجهيزاتي مانند کانتينرهاي سرخانه دار است، که به مقدار کافي موجود نيست.
وي با بيان اينکه استان قم حتي امکان صادرات به کشورهاي آفريقايي، آمريکاي جنوبي، آمريکا و کانادا را دارد، افزود: شرايط صادرات لوازم خانگي توليد شده در قم شامل ظروف استيل و تفلون به اين کشورها بويژه کانادا فراهم است.

نظر شما