شناسهٔ خبر: 21690885 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

مذاکرات دکتر ظریف‌ با پادشاه عمان درباره مسائل منطقه

صاحب‌خبر -
 

وزیر امور خارجه کشورمان عصر دیروز درمسقط با سلطان قابوس، پادشاه عمان دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش خبرنگار اعزامی ما در این دیدار دو طرف درباره مسائل منطقه‌ای از جمله مساله سوریه، یمن و آخرین تحولات کردستان عراق تبادل نظر کردند.
وزرای امور خارجه دو کشور هم در دیدار دوجانبه خود که پشت درهای بسته انجام شد، در باره توسعه روابط دوجانبه، همکاری های بانکی، نفتی و گازی بحث وتبادل نظرکردند و به بررسی آخرین تحولات منطقه از جمله همه پرسی جدایی کردستان از عراق و تاثیر آن بر تحولات منطقه ای پرداختند .
این نخستین دیدار وزرای خارجه ایران و عمان پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶است. عمان به عنوان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس ‌هموا‌ره روابط حسنه ای با ایران داشته است. ایران با دو عضو دیگر شورا یعنی قطر و کویت هم روابط حسنه ای دارد. با توجه به این نکته که عربستان سعودی در سال۲۰۱۶روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد عمان و قطر همچنان روابط مثبتی با تهران دارند و دیدار دکتر ظریف از مسقط پیام سیاسی قابل توجهی برای شورای همکاری خلیج‌فارس دارد. در سال های گذشته رفت و آمدهای تهران و مسقط متعدد و متنوع بوده است. توسعه روابط خارجی دولت روحانی در دور دوم ریاست جمهوری‌اش در دستور کار است.
مسقط بر اجرای برجام تاکید دارد
محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران اعزامی به عمان درپاسخ به پرسش خبرنگارما با اشاره به مواضع عمانی‌ها درباره برجام تصریح کرد: مواضع عمان تا کنون درباره ضرورت رعایت برجام با ایران مشابه بوده و این مواضع را هم رسما اعلام کردند، هم‌چنین در دیدارم با عمانی‌ها، آنها مجددا تاکید کردند که همه کشورها باید برجام را کاملا رعایت کنند. وی افزود :روابط ایران با عمان، ‌بسیار ویژه‌ است و ما در زمینه سیاسی و گفتگوهای منطقه‌ای و مشورت‌هایی که برای امنیت منطقه لازم است و روابط دو جانبه، اقتصادی، ترانزیت و انرژی روابط بسیار گسترده و خوبی داریم.
ظریف درباره موضع عمان درمساله کردستان عراق و اینکه آیا بین دو طرف همسویی وجود دارد، گفت: عمانی‌ها تقریبا مواضع کاملا مشابه با جمهوری اسلامی دارند. همسویی در مواضع تقریبا در سطح بین‌المللی موجود است یعنی ما هیچ کشوری را در سطح بین‌المللی سراغ نداریم که این حرکت یعنی رفراندوم در کردستان را حمایت کند.
وزیر امور خارجه بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی، رعایت اصل اول قانون اساسی عراق که بر وحدت ملی در این کشور مصر است تأکید کرد و گفت: این مواضع مورد نظر عمانی‌ها نیز است. ما گفت‌وگوهایی در این زمینه نیز صورت دادیم و تشابه مواضع بین دو کشور در این زمینه کاملا مشهود است.
وی درباره برجام و رایزنی‌هایی که وزیر امور خارجه در نیویورک داشته و اینکه در صورت خروج آمریکا موضع ایران چیست؟ گفت: طبق صحبت‌هایی که در نیویورک داشتم تقریبا تمامی کشورها، هم کشورهای عضو برجام یعنی پنج کشور و اتحادیه اروپا و هم سایر اعضای جامعه بین‌المللی از برجام، ضرورت رعایت آن و غیر قابل مذاکره بودن برجام حمایت کردند.
ظریف خاطرنشان کرد: در گفتگویی که با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل داشتم ایشان تاکید کرد که یکی از شش موضوعی که تقریبا در همه سخنرانی‌ها در مجمع یعنی بیش از ١٩٠ سخنرانی، مطرح شده، برجام، حمایت از برجام و غیر قابل مذاکره بودن برجام بوده است. ما هم بارها اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران انتخاب‌های متعددی دارد گرچه ترجیح ما رعایت برجام توسط همه است و بارها اعلام کردیم که اولین نقض‌کننده برجام نخواهیم بود.
شانس دوام ‌آوردن توافق هسته‌ای بیش از
۵۰ درصد است
وزیر خارجه در مصاحبه با نشریه «پالتیکو» هم با بیان این که آمریکا طرف قابل اعتمادی برای مذاکره مجدد نیست، شانس پایدار ماندن توافق هسته‌ای را بیش از ۵۰درصد ارزیابی کرد.
وی در گفتگو با «سوزان گلاسر» خبرنگار بخش «گلوبال» نشریه پالتیکو، با موافقت با این مساله که لحن تند سخنرانی اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سازمان ملل، از زمان انقلاب اسلامی تا کنون بی‌سابقه بوده است، گفت که جامعه جهانی بر ارزش توافق هسته‌ای تاکید دارد.این بدان دلیل نیست که توافق کاملی است. معتقدم توافق کاملی در دنیا وجود ندارد زیرا هر توافقی دو طرف داردکه شامل بده بستان برای آن دوطرف است وهرکدام (عایدی خود)از توافق رابه خانه می‌برند.اکنون این توافق هفت یاهشت طرف دارد، گروه ۱ +۵، ایران واتحادیه اروپا.این توافق باید نگرانی‌ها، دلواپسی‌ها و منافع حداقل ۷ بازیگر مختلف را پاسخ دهد، پس نمی‌تواند برای همه آنها کامل باشد. این (توافق) باید مفادی داشته باشد که نگرانی‌های یک طرف را پاسخ دهد و مفاد دیگری داشته باشد که نگرانی‌های طرف‌های دیگر را هم برطرف کند .
اما چیزی که در زمان آغاز مذاکرات بر سر این توافق مهم بود، این بود که روی هدف مشترکی توافق کردیم و آن هدف مشترک این بود که ایران باید برنامه هسته‌ای داشته باشد که کاملا صلح‌آمیز باقی بماند. اهمیت آن هدف مشترک این بود که ما موضع‌گیری‌های ۱۰ سال گذشته را ترک کنیم. در ۱۰ سال گذشته، دو هدف کاملا مخالف وجود داشت.»
وزیر خارجه در پاسخ به این اظهار نظر گلاسر که «اما اکنون ایران دوباره به موضعگیری می‌پردازد» تاکید کرد: «بله، ما دوباره موضعگیری می‌کنیم. مشکل اینجاست. اما موضعگیری به ما کمکی نمی‌کند. ایالات متحده تمام تحریم‌هایی را که می‌تواند (علیه ایران) وضع کرده است. گمان نمی‌کنم چیزی مانده باشد که آمریکا بر ایران تحمیل کند، اما این مساله نتایج مورد نیاز (برای آنها) را درپی نداشت.بگذارید با شما رو راست باشم…زمانی که آمریکا اعمال تحریم‌ها را آغاز کرد، ایران کمتر از ۲۰۰ سانتریفیوژ داشت. زمانی که آمریکا در سال ۲۰۱۳ به پای میز مذاکره آمد، ایران ۲۰هزار سانتریفیوژ داشت و (آمریکا) تحریم‌هایی را بدون محدودیت اعمال کرد. به جایی نرسیدند.البته که ایران از آن (افزایش تعداد سانتریفیوژها) سود نبرد زیرا زمانی که روند آغاز شد، رشداقتصادی ۶ یا ۷ درصدی داشتیم و زمانی که به پای میز مذاکره رفتیم، رشد منفی ۷درصد داشتیم. پس، همه بازنده شدند. این دلیلی است که باید اهدافمان را بازتعریف کرده، موضعگیری‌ها را پایان داده و مذاکره را آغاز کنیم.
اکنون بعد از ۲ سال مذاکره و دو سال اجرای نسبتا موفق (توافق) حداقل از سوی ایران، اما اجرای (توافق) از سوی ایالات متحده را می‌توان در بهترین حالت خسته‌کننده و ملال‌آور توصیف کرد.حداقل همه ما می‌دانیم که توافق فعال است و این چیزی است که همه اعضای گروه
۱ + ۵ به جز یکی، طی نشست وزیران در شورای امنیت به آن اذعان کردند.
خبرنگار پالتیکو سپس از وزیر خارجه کشورمان خواست درباره سخنرانی ترامپ در اجلاس عمومی و نشستی که ظریف با وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ با حضور «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا داشت، صحبت کند و او هم پاسخ داد: «اظهارات (ترامپ) بسیار منفی بود…این توهین‌آمیزترین اظهاراتی بود که از سوی یک رئیس جمهوری آمریکا از زمان انقلاب اسلامی علیه ایران گفته شده است و قطعا یکی از بدترین و منفی‌ترین بیانیه‌هایی بود که علیه ایران در سازمان ملل خوانده می‌شدو آن (اظهارات) مانع دیدار متمدنانه میان من و تیلرسون در آن سطح نازل بود و تیلرسون به همین دلیل از اینکه به سمت هم کفش پرتاب نکردیم، خوشحال بود.
وی در پاسخ به این مساله که ترامپ خواستار این توافق نیست و قصد مذاکره مجدد دارد، گفت: «این توافق برای ۲ سال تحت مذاکرات کامل و دقیقی بود، شما نمی‌توانید فقط یک جنبه از توافق را که یک طرف خوشش نمی‌آید، دوباره مذاکره کنید زیرا جنبه‌های (مختلفی) در توافق وجود دارد که طرف‌های دیگر خوششان نمی‌آیدو احتمالا اگر شما به هر پاراگراف این توافق نگاه کنید، چیزی وجود دارد که یکی از ۷ یا ۸ طرف قضیه با آن مشکل داشته یا گزینه ترجیحی برای یک کلمه یا رویکرد آن دارد. پس این (مذاکره دوباره) بی‌معنی است و اثبات این مساله است که آمریکا شریک قابل اعتمادی برای ادامه مذاکره درمجموعه‌ای از بده بستان‌ها نیست.این (توافق) امتیازدهی از سوی یک طرف نبود، بلکه مجموعه‌هایی از امتیازدهی توسط هر طرف بود؛ اما اکنون (آمریکا) می‌گوید “من امتیازهایی که شما و دیگر طرف‌ها داده‌اید را می‌گیرم و در جیب می‌گذارم و اکنون می‌خواهم با عقب‌نشینی از موضع اصلی‌ام، بخش‌هایی را دوباره مذاکره کنم.پس این یک مشکل است. مشکل دیگر این است که او (ترامپ) چگونه معتبر بودن این توافق را توصیف می‌کند. او نه فقط از این حقیقت که توافق معاهده دوجانبه‌ای نبوده که نیاز به تصویب کنگره داشته باشد، غفلت کرده بلکه این را هم که توافق معاهده چندجانبه هم نیست که نیازمند تصویب کنگره باشد.
بلکه این توافق قطعنامه شورای امنیت بود و مضحک است اگر آمریکا – که خودش یک عضو دائم شورای امنیت است و به آن رای داد – بخواهد اعتبار این قطعنامه را زیر سئوال ببرد.(این در حالی است که ایران نه یک طرف، نه اسپانسر و نه عضو شورای امنیت نبود و مفاد توافق و برجام را ملاحظه کرده بود.) ایالات متحده عضو شورای امنیت است و اکنون تهدید می‌کند که از توافق خارج می‌شود چون توسط دولت قبل مذاکره شده است. به پیامی که به دنیا می‌فرستید نگاه کنید؛ اگر فردا به کشوری بگویید که بدون مذاکره با آمریکا، قطعنامه شورای امنیت را بپذیر، آنها نگران خواهند بود که آمریکا از آن عقب‌نشینی کند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت خروج ترامپ از توافق، اروپایی‌ها به ایران و برجام می‌مانند، گفت: این اظهارات علنی است که آنها بیان کرده‌اند و تاثیرات مهمی برای آینده توافق خواهد داشت، پس باید صبر کنیم و ببینیم که آیا اروپا چیزی را که می‌گوید عمل می‌کند.

نظر شما