شناسهٔ خبر: 21553490 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

گوگرد بنزین مصرفی در حد استاندارد است/ اجرای طرح جریمه خودکار خودروهای فاقد معاینه فنی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در خصوص اعمال جریمه خودکار خودروهای فاقد معاینه فنی با توجه به کاهش سن معاینه فنی از ۵ سال به ۴ سال گفت: مقرر شد استقرار و بهره‌برداری این امر در سامانه سیمفا پیگیری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران عصر روز گذشته با حضور معاون عمرانی استانداری و به دبیری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و همزمان با شروع نیمه دوم سال در محل استانداری تهران برگزار شد.

کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در این خصوص اظهار داشت: با توجه به ابلاغ قانون هوای پاک و از طرفی پیش بینی تمهیدات لازم همزمان با آغاز نیمسال دوم سال و در آستانه ورود به فصل سرما، کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد.

وی در خصوص موضوعات طرح شده در این نشست، با اشاره به اهمیت و ضرورت تبیین و اجرایی سازی قانون هوای پاک افزود: این قانون یک قانون مترقی است و کشورهای پیشرفته هم قانون هوای پاک را در صدر برنامه ریزی های خود قرار داده و به آن پایبند هستند.

کلانتری بابیان اینکه تغییراتی در برخی تکالیف قانونی دستگاه ها در این قانون صورت گرفته است تصریح کرد: 30 دستگاه در این قانون مسئولیت داشته و کلیه آن ها به وظایف قانونی خودآگاهی دارند که در این میان وظیفه سازمان محیط زیست وظیفه نظارتی بوده و عدم اجرای قانون جرم شناخته شده و برای آن مجازات قانونی در نظر گرفته شده است.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا تهران گفت: بر این اساس مقرر شد کلیه دستگاه های مسئول، گزارش عملکرد خود در خصوص تکالیف قانونی مربوطه را به دبیرخانه ارائه کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: در شش ماهه نخست امسال تهران 165 روز سالم پاک و 21 روز ناسالم برای گروه های حساس را تجربه کرده و ضرورت دارد موضوع سلامت مردم بیش ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

وی در ادامه بابیان اینکه در این جلسه موضوع کیفیت سوخت مصرفی در پایتخت موردبررسی قرار گرفت، گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه موضوع بنزن، گوگرد و ترکیبات آروماتیک بنزین بود که با تایید نمایندگان شرکت توزیع استان تهران، اداره کل استاندارد و شهرداری تهران وجود هرگونه گوگرد و بنزن بالای حد استاندارد در سوخت مصرفی تهران مردود شمرده شد.

کلانتری گفت: در این رابطه بنا به اظهارنظر نمایندگان نهادهای مسئول بنزین توزیعی به طور روزانه توسط آزمایشگاه مسئول و معتمد موردبررسی قرار می گیرد و سپس وارد چرخه مصرف می شود .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران بابیان اینکه از پلیس خواسته شد تا برخورد قانونی کامل را با خودروهای فاقد معاینه فنی، دودزا و کامیون های آلاینده کماکان در دستور کار داشته باشد افزود: در خصوص اعمال جریمه خودکار خودروهای فاقد معاینه فنی با توجه به کاهش سن معاینه فنی از 5 سال به 4 سال مقرر شد موضوع از طریق استقرار و بهره برداری این امر در سامانه سیمفا پیگیری شود.

کلانتری گفت: موضوع اختصاص اعتبار لازم برای پایش و اندازه گیری آلایندگی موتورخانه های ادارات، کارخانه ها و منازل مسکونی بزرگ مقیاس از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه موردبررسی قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران بابیان اینکه پایش منابع ثابت در جهت کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران در کنار منابع متحرک بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: در این راستا مقررشده که پیش بینی لازم از سوی اداره کل استاندارد و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان انجام و موضوع در جلسه بعدی به طوری کامل بررسی شد.

وی افزود: از دیگر مصوبات این جلسه بررسی موضوع افزایش آلاینده ازن در هوای تهران در 7 روز شش ماهه اول سال بود که مقرر شد سازمان هواشناسی این مسئله را بررسی و گزارش تخصصی را در این خصوص به دبیرخانه اعلام کند.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در پایان گفت: رویکرد اصلی این کارگروه و محور دستور کارهای این جلسه بعدازاین اساساً بر روی قانون هوای پاک خواهد بود و انتظار می رود دستگاهی اجرای تکالیف خود برابر این قانون را در الویت قرار دهند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما