شناسهٔ خبر: 21425767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

سرلشکر باقری: همه امکانات برای کمک به مسلمانان میانمار بسیج شود

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ژنرال «قمر باجوا» فرمانده ارتش جمهوری اسلامی پاکستان در تماس تلفنی پیرامون موضوع آوارگان مسلمان میانمار گفتگوی تلفنی کردند.
سرلشکر باقری و ژنرال قمر باجوا، با ناکافی دانستن اقدامات صورت گرفته در امدادرسانی به آوارگان میانمار، ضرورت تحرک هرچه بیشتر جهان اسلام برای پایان دادن به وضعیت نامطلوب و غیرانسانی تحمیل شده به مردم مسلمان میانمار را مورد تأکید قرار دادند.رؤسای ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ارتش جمهوری اسلامی پاکستان در این مذاکره تلفنی امکان بهره گیری از کمک های امدادی و بشردوستانه تمامی سازمانهای نظامی و غیرنظامی در کشورهای اسلامی را مورد توجه دانسته و بر لزوم بسیج همه امکانات در دسترس برای کمک هرچه سریع‌تر به مسلمانان مظلوم میانمار تأکید کردند.
خبر دیگر اینکه رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: نخستین مرحله توزیع محموله کمک های بشردوستانه این جمعیت روز شنبه با هماهنگی و نظارت هلال احمر بنگلادش در بین مسلمانان روهینگیایی میانمار در اردوگاه های اوخیا، تن کالی، کوتوبالانگو انجام شد.
مرتضی سلیمی در آیین توزیع این محموله کمک های بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در جنوب غربی بنگلادش و نزدیک مرز میانمار افزود: این محموله شامل ۴۰ تن اقلام دارویی، زیستی، بسته های غذایی شرایط اضطراری، چادر، زیرانداز، پتو، کلمن و انواع کنسرو بود که درمیان مسلمانان روهینگیایی میانماری ساکن در اردوگاههای یاد شده توزیع شد. در این حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای گفت، آنگ سان سوچی، رهبر میانمار آخرین فرصت را برای متوقف کردن حملات ارتش این کشور علیه مسلمانان روهینگیا که آوارگی صدها هزار تن از این مسلمانان و کشته شدن هزاران تن از آنها را در پی داشته در سخنرانی فردا سه شنبه این هفته خطاب به مردم کشورش خواهد داشت. گوترش گفت: آنگ سان سوچی اگر همین الان وارد عمل نشود تراژدی به شدت وحشتناک خواهد شد. در این حال سازمان همکاری اسلامی در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل متحد در باره نسل کشی مسلمانان روهینگیا تشکیل جلسه می دهد. سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد این نشست امروز دوشنبه در نیویورک برگزار می شود. انتظار می رود وزیران خارجه کشورهای عضو این سازمان به منظور هماهنگی برای بحث و تبادل نظر درباره مسائل مربوط به این سازمان که در دستور جلسه فعلی سازمان ملل قرار دارد، نشست برگزار کنند. از سویی «کریستیا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد که دولت متبوعش بشدت نگران مصائب مسلمانان روهینگیای میانمار است و قصد دارد تا در سازمان ملل از آنان حمایت کند. فریلند گفت که وی و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا می خواهند تا در جریان مجمع عمومی این هفته سازمان ملل بر مسئله روهینگیا تمرکز کنند.
فریلند همچنین در تورنتو و در تجمع حمایت از مسلمانان روهینگیا سخنرانی کرد و گفت که مسئله روهینگیا را با کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل و رئیس فعلی کمیسیون تحقیق بحران میانمار نیز در میان گذاشته است.
جمعیت علمای پاکستان هم خواستار اقدام فوری ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی و دولت اسلام‌آباد برای کمک به مسلمانان میانمار شد.
رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان(نورانی) با برگزاری کنفرانس خبری در باشگاه مطبوعاتی شهر حیدرآباد از توابع ایالت سند گفت: دولت پاکستان با درخواست برگزاری اجلاس فوری سازمان کنفرانس اسلامی به کشتار مردم میانمار پایان دهد. از طرفی مسلمانان مقیم یونان هم به همراه شهروندان یونانی با برپایی تظاهرات گسترده ای کشتار مسلمانان روهینگیایی میانمار را به شدت محکوم کردند.
تعداد کثیری از مسلمانان کشورهای جهان اسلام مقیم شهر آتن با تجمع در یکی از میادین مرکزی شهر آتن، با سردادن شعارهایی ،خواستار توقف کشتار مسلمانان روهینگیایی میانمار شدند.

نظر شما