شناسهٔ خبر: 2117096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

گزارش روزنامه آمريکايي از تضعيف قدرت اوپک

صاحب‌خبر -

توان اوپک براي ايجاد نتايج اقتصادي قابل توجه از طريق دستکاري عرضه نسبت به سه دهه قبل کاهش شديدي يافته است.

به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه ژورنال سنتينل، حتي موجوديت طولاني مدت اين اتحاد نفتي که زماني قدرتمند بود و در سپتامبر 1960 با شش عضو براي به چالش کشيدن شرکت‌هاي نفتي چندمليتي تشکيل شد، زير سوال رفته است.

نشست‌هاي اوپک در دوران اوج اين سازمان در دهه 1970 و اوايل دهه 1980 در وين به تيتر اول تمام روزنامه‌ها تبديل مي‌شد. وزراي نفت اوپک همانند ستاره‌هاي سينما بر روي مراسم فرش قرمز به تصوير کشيده مي‌شدند.

اما در حال حاضر نفت بشکه‌اي 83 دلار جوابگوي بودجه سه چهارم کشورهاي عضو اوپک نيست. به ويژه عربستان به عنوان يکي از اعضاي اصلي اوپک هفته گذشته قيمت فروش نفت خود به بازار آمريکا را 50 سنت کاهش داد تا بتواند سهم بازار خود را در اين کشور حفظ کند.کاهش درآمد اعضاي اوپک باعث انگيزه آنها براي فريبکاري در زمينه سهميه توليد شده که تنها باعث ايجاد مشکل مي‌شود. به ويژه زماني که ديگر فاکتورها نيز عليه منافع اين کارتل نفتي است.

همچنين وقوع انقلاب نفت شيل در آمريکاي شمالي و استفاده از حفاري هيدروليک و افقي در صخره‌هاي شيل براي استخراج نفت و گاز طبيعي باعث تغيير بازي شده است.

با توجه به اينکه توليد انرژي در داخل آمريکا نسبت به سال 2008 پنجاه درصد افزايش يافته اين کشور به بزرگترين توليدکننده انرژي تا پايان دهه جاري تبديل مي‌شود.

آمريکا در ماه ژوئيه روزانه 401 هزار بشکه نفت خام(بالاترين رقم طي 57 سال گذشته) صادر کرد در حاليکه صادرات اين کشور در سال 2007 صفر بود.

اما رقابت تنها مشکل اوپک نيست. تقاضا در بازار اروپا و ژاپن دچار رکود و در چين به شدت کاهش يافته است. با وجود ضعف اقتصاد جهاني افزايش توليد باعث شده که قيمت انرژي نسبت به ماه ژوئن 25 درصد و نسبت به سال 2008 چهل درصد کاهش پيدا کند.

نظر شما