شناسهٔ خبر: 21120694 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ظریف: سازمان ملل برای توقف نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا وارد عمل شود

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان به خشونت‌های تازه علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار واکنش نشان داد و اقدام جهانی برای توقف این وضعیت را خواستار شد.
وزیر امور خارجه تأکید کرد که سازمان ملل باید برای توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا اقدام کند.محمدجواد ظریف افزود: سکوت جهانی در قبال ادامه خشونت علیه مسلمانان روهینگیا ادامه دارد و به همین دلیل اقدام بین‌المللی برای ممانعت از پاکسازی نژادی بیشتر، ضروری است و اعضای سازمان ملل باید با هم اقدام کنند.
در این حال رئیس جمهور ترکیه از جامعه بین‌المللی خواست تلاش‌های خود را برای کمک به مسلمانان روهینگیا در میانمار افزایش دهد. رجب طیب اردوغان تاکید کرد: جهان نسبت به درد و رنج مسلمانان روهینگیا، کر و کور شده است. اردوغان در ادامه تصریح کرد: متاسفانه می توانم بگویم که جهان نسبت به اتفاقاتی که در میانمار می افتد، کر و کور است و جهان چیزی نمی بیند و چیزی هم نمی شنود. وی سرازیر شدن آوارگان روهینگیایی به سوی مرزهای بنگلادش را یک اتفاق واقعا دردناک توصیف کرد و قول داد این مساله را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل طی ماه آینده مطرح کند. وزیر خارجه ترکیه هم گفت، مسلمانان روهینگیا در میانمار تحت پیگرد و سرکوب نظام‌مند قرار دارند و این وضعیت نیاز به یک راه حل دائم دارد. مولود چاووش‌اوغلو، تلفات گسترده غیرنظامیان ناشی از حملات نیروهای امنیتی میانماری علیه شبه نظامیان روهینگیایی در غرب این کشور را به شدت محکوم کرد. چاووش‌اوغلو گفت: در گذشته، حملات جدی علیه روهینگیایی‌ها در میانمار صورت گرفته اما مشکل سیستماتیک است. برادران و خواهران روهینگیایی ما به شدت تحت فشار، سرکوب و پیگرد قرار دارند. وی تاکید کرد کشورهای منطقه نقش مهمی را در حل این مشکل دارند و اندونزی و مالزی در حمایت از این افراد نقش به سزایی داشته‌اند. مالزی هم از آنگ سان سوچی مشاور عالی دولت میانمار که نقش کلیدی را در دولت فعلی این کشور بر عهده دارد خواست به بحران روهینگیا پایان دهد و تصویر این کشور را بازسازی کند. معاون نخست وزیر و وزیر کشور مالزی گفت که آنگ سان سوچی باید اقداماتی به منظور بازگردان نظم انجام دهد و نام خود را از حملات تروریستی اخیر علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین پاک کند. وی تصریح کرد که جامعه بین الملل بارها هشدار خود را تکرار کرده و سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و همچنین کشورهای اسلامی به روهینگیا کمک کرده اند، اما مشکلات همچنان وجود دارند.
در این حال رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، دهه‌ها سوءاستفاده‌ سیستماتیک از مسلمانان روهینگیا دلیل خشونت‌های فزاینده در ایالت راخین میانمار است و مقامات می‌توانستند از این خونریزی جلوگیری کنند.
زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به افزایش درگیری در ایالت راخین که از روز جمعه گذشته شدت گرفته، هشدار داد و در بیانیه‌ای گفت: این حوادث اخیر نه تنها ناامیدکننده است بلکه با توجه به نقض حقوق بشر مداوم و سیستماتیک نظیر پاسخ خشونت آمیز نیروهای امنیتی به این حمله از اکتبر ۲۰۱۶ که به افزایش خشونت‌ها دامن زد، قابل پیش بینی بود اما می شد از آن جلوگیری شود.
رعد الحسین خواستار آن شد که کسانی که به غیر نظامیان حمله کرده‌اند مورد محاکمه قرار گیرند و از تمامی طرف‌ها خواست از افزایش خشونت‌ها ممانعت کنند. او همچنین از میانمار خواست که دسترسی سازمان‌های بشر دوستانه را تسهیل کند و گفت که حفاظت از کسانی که در این ایالت هستند وظیفه این کشور است. گفتنی است خشونت‌های نظامیان میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت مسلمان نشین راخین و آواره شدن تعداد زیادی از آنها به مرز بنگلادش شدت گرفته است.
مسلمانان روهینگیا که مقامات و دولت میانمار آنها را میانماری نمی‌دانند و حق شهروندی و تابعیت برای آنها قائل نیستند، در سال‌های اخیر همواره مورد حملات گسترده اکثریت بودایی‌ها در این کشور قرار داشته‌اند.تشدید درگیری های خشونت آمیز بین نیروهای امنیتی و شبه نظامیان در استان راخین موجب شده است هزاران نفر در مرز بنگلادش و میانمار گرفتار شوند. سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرده برآورد تعداد کسانی که در مرز گرفتار شده اند، بسیار سخت و دشوار است ولی صدها نفر در مرز بنگلادش گرفتار هستند.

نظر شما