به گزارش خبرنگار مهر، سخنان عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد. وی روز سه شنبه از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
آخوندی در جریان دفاع از برنامه های خود در صحن علنی مجلس گفت: از ۱۳۲ نماینده ای که برای دفاع از من ثبت نام کردند تشکر می کنم برنامه عمل وزرا همان برنامه ششم است و در مجلس تصویب شده و وزارت باید تدابیر روشنی برای اجرای آن داشته باشند.
وی با بیان اینکه در این جلسه در دو بخش مسکن و خودرو محوری سخنانی مطرح می کند، ادامه داد: بخش مسکن دست کاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است، تعداد خانوار موجود در ایران ۲۴ میلیون و ۱۹۰ هزار خانوار و تعداد خانه های موجود ۲۵ میلیون واحد مسکونی است؛ یعنی بیش از خانوار خانه داریم و این به این معناست که باید اوضاع خوب باشد اما نیست.
آخوندی ادامه داد: آمار سال ۹۵ نشان می دهد ۲میلیون و ۵۸۷ خانه خالی داریم، در حالی که در سال ۹۰ تعداد خانه های خالی ۶۰۰ هزار خانه خالی بود یعنی در طول پنج سال ۲ میلیون اضافه شده است. همچنین آمار نشان می دهد ۲میلیون و ۱۰۰ هزار نفری وجود دارند که دو خانه دارند؛ بنابراین در مجموع این دو عدد، ۴میلیون و ۲۰۰ هزار خانه بلااستفاده در کشور وجود دارد که ارزش آنها به ۴میلیون ۷۰۰ هزار دلار می رسد این رقم بیش از چهار برابر ارزش بازار بورس ایران است.
در دولت قبل قیمت زمین۹ برابر و قیمت آپارتمان ۶ برابر شد
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: در اواخر دولت قبل در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ قیمت زمین در تهران ۹برابر و آپارتمان ۶ برابر شد این در حالی است که شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از مسکن بود. همچنین بیش از ۱۹ میلیون نفر بد مسکن داریم آیا مقایسه این دو با یکدیگر به معنی داشتن خانه برای بد مسکن هاست؟ در ایام تعطیلات نوروز با آقای جلالی در اتوبان حرکت می کردیم که وی گفت همه آپارتمان های اطراف اتوبان تهران کرج یا خالی هستند یا در حال ساخته شدن برای اضافه شدن به خانه های خالی؛ تنها در منطقه یک تهران ۳۱هزار خانه خالی داریم همه اینها به معنی اتلاف منابع مالی است.
آخوندی با اشاره به دو قطبی شدن شمال و جنوب پایتخت گفت: در حال حاضر قیمت مسکن در شمال تهران نسبت به جنوب پایتخت ۳۱ برابر بیشتر است آیا این عدالت اجتماعی است. بانک مسکن تا بحال ۲۲ هزار میلیاردتومان یارانه از دولت در بخش مسکن مطالبه دارد آیا این روند می توانست ادامه داشته باشد؟ آیا این اتفاقی رخ داده یا نتیجه سوداگری در بازار است. آقای صادقی (یکی از نمایندگان مجلس) به من گفت برای جلوگیری از برج سازی چه کرده اید؟ پاسخ ما این است که ما جلوی شهرفروشی و تراکم فروشی را در سراسر کشور گرفتیم.
تورم بازار مسکن را کنترل کردم/جلوی فساد را گرفتم
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر تورم مسکن حتی از تورم کشور هم کمتر است و قیمت مسکن هم رشد نکرده است گفت: علت آن است که جلوی فساد را گرفتیم من به تنهایی در وزارت راه و شهرسازی جلوی شهرفروشی گرفتم. آیا ادامه تورم ۵۰ درصد در مسکن قابل قبول بود؟ آیا تداوم این رشد برای ایران افتخار آفرین بود؟ من علاقه ندارم در این افتخار شریک باشم.
وی ادامه داد: در مسکن چهار گروه مسئله دارند، ۱- خانه اولی ها و جوانانی که آماده ازدواج هستند ۲- حاشیه نشین ها با بیش از ۱۱ میلیون نفر جمعیت ۳- ساکنان بافت فرسوده با ۸میلیون نفر جمعیت و ۴- گروه های کم درآمد؛ آیا مسکن مهر پاسخ این چهار گروه را می داد؟ آیا برای اصلاح بافت فرسوده تهران در خانی آباد و جوادیه باید مسکن مهر را در پرند ساخت؟
مخالفتم با مسکن مهر را نشان دادم
آخوندی افزود: از دولت گذشته تا بحال فقط برای مسکن مهر بیش از ۱۰۰ هزار میلیاردتومان هزینه شده است آیا ادامه آن به نفع ایران بود؟ از یک سو من متعهد بودم مسکن مهر را خانه به خانه و واحد به واحد بسازم و تکمیل کنم به همین خاطر در چهار سال ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر را به طور کامل تحویل دادم این در حالیست که بسیاری از خانه های تحویلی مسکن مهر در دولت قبل به صورت ناقص به ساکنان داده می شد اما من به طور کامل و با تکمیل زیرساخت ها و روساخت ها آنها را تحویل دادم. من معروف شدم به کسی که به مسکن مهر بی مهری می کند اما همه واحدها را تحویل دادم. من داوطلبانه از فرصت های تبلیغاتی خود استفاده نکردم و در هیچ یک از افتتاح ها حضور نیافتم تا مخالفت خود را با طرح مسکن مهر نشان دهم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر در موقعیتی هستیم که اقتصاد ایران نیاز به تغییرات ساختاری دارد، گفت: بارها و بارها از پشت همین تریبون همه گفته اند که کشور دارای مشکلات ساختاری است، آیا نباید این مسیر از جمله طرح مسکن مهر اصلاح شود؟ آیا نباید به سمت اصلاح بافت فرسوده برویم؟ این کشور نیاز به وزرایی دارد که شجاعت داشته باشند، از خود بگذرند و تغییر ساختار بدهند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: یکبار از همین تریبون اعلام شد که آخوندی ۱۲۳ شرکت دارد، آیا تهمتی بالاتر از این است؟ از کمیسیون اصل نود بپرسید آیا یک مورد از این اتهامات واقعیت دارد؟
میخواهم مشکل بافتهای فرسوده را حل کنم
آخوندی خاطرنشان کرد: من می خواهم مشکل بافت فرسوده و بافت حاشیه ای را حل کنم، برای انجام آن راه حل داریم، ما تک تک این بافت ها را شناسایی کردیم و قرار است هر سال ۷۰۰ محله را احیا کنیم. ضمن اینکه راه حل احیای هر محله با محله دیگر فرق می کند به همین خاطر سیاست محله محوری را تقویت کردیم. من از رئیس جمهور برای بافت فرسوده و اهمیت وی به حل این مشکل خوشحالم این مسئله باعث تقویت دولت بعد برای حل مشکلات بافت های فرسوده است.
وی درخصوص حل مشکل خانه اولی ها گفت: ما مسئله خانه اولی ها را با راه حل پس انداز حل کرده ایم تا بحال ۲۱۱ هزار نفر در بانک مسکن برای استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم ثبت نام کردند. همچنین از محل همین صندوق به ساکنان بافت فرسوده تسهیلات هشت درصدی می دهیم بدون دریافت یک ریال رایانه دولتی؛ این نرخ سود برای اولین بار است که در کشور پرداخت می شود. بنابراین باید به دنبال راهکارهای دراز مدت برویم. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تمام تمرکز من بر بخش مسکن بر حل مشکلات بافت های حاشیه است اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه برای بافت فرسوده و حاشیه ای هزار میلیاردتومان اعتبار در نظر گرفته شده است در حالی که پیش از این بیشترین اعتبار برای بازسای بافت فرسوده ۳۷ میلیاردتومان بود مشکل مسکن را نمی شود در بیابان حل کرد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی درباره مسکن اجتماعی گفت: ما در مسکن اجتماعی به دنبال آن هستیم که افراد کم درآمدی که زیر نظر چهار ارگان بهزیستی، کمیته امداد، تامین اجتماعی و بنیاد مسکن(حساب ۱۰۰ امام) هستند را شناسایی کرده و بنیاد مسکن را مسئول هماهنگی این چهار ارگان قرار دادیم. قرار است سالانه ۱۰۰ هزار مسکن اجتماعی ساخته و تحویل گروه های کم درآمد شود این موضوع زمستان گذشته در دولت به تصویب رسید و بنیاد مسکن در حال حاضر در حال اجرای آن است.
سفرهای ریلی را ۶ برابر می کنم
آخوندی در ادامه معرفی برنامه های خود برای وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم اظهار داشت: بسیاری انتقاد می کنند که حمل و نقل کشور خودرومحور است، در حالی که کل ریل ایران ۱۳ هزار کیلومتر و همه جاده ها ۲۱۷ هزار کیلومتر است. در سال گذشته ۴۲۸ میلیون تن بار در کشور جابه جا شد که تنها ۴۰ میلیون تن آن را ریل جابه جا کرد، با این حال در سال ۹۵ حمل و نقل ریلی نسبت به سال ۹۲، ۳۰ درصد رشد داشته است. همچنین سالانه ۷ میلیون نفر مسافر از حومه به تهران می آیند و می روند، اما تنها ۲ درصد آنها از طریق ریل سفر می کنند. اگر بخواهیم این تعادل را به هم بزنیم باید کار بزرگی انجام دهیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در برنامه ششم توسعه تکلیف شده که ۳۰ درصد حمل بار از جاده به ریل منتقل شود، یعنی در پایان برنامه ششم باید سالانه ۲۰۰ میلیون تن بار از طریق ریل حمل شود. همچنین در این برنامه جمعیت مسافر ریلی باید ۲۰ درصد افزایش یابد که به معنی ۶ برابر شدن جمعیت مسافران فعلی با قطار است، اما آیا این کار شدنی است؟ بله عملکرد من نشان داده این کار انجام شدنی است.
وی اظهار داشت: تا قبل از وزارت من سالی ۱۸۰ کیلومتر ریل ساخته می شد، اما تا پایان امسال ۱۸۰۰ کیلومتر ریل به بهره برداری می رسد، هیچ گاه چنین اتفاقی در صنعت ریلی رخ نداده بود.
آخوندی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی را از ۲ روش جذب سرمایه خارجی و استفاده از منابع بخش خصوصی توسعه خواهیم داد، افزود: در بخش جذب سرمایه گذار خارجی در ۴ سال گذشته توانستیم فاینانس چینی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و برقی شدن قطار تهران-مشهد را تامین اعتبار کنیم. همچنین برای تامین منابع راه آهن چابهار-زاهدان-سرخس با هندی ها در حال مذاکره هستیم. برای ساخت راه آهن اصفهان-اهواز ۳.۵ میلیارد دلار از کره ای ها پیشنهاد گرفته ایم، همچنین قراردادهایی که در بخش نوسازی ناوگان هوایی بسته ایم بیش از ۳۳ میلیارد دلار است.
وی درباره جذب منابع بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تلاش داریم ۲ هزار و ۲۳۰ کیلومتر آزادراه راه را به ۵ هزار کیلومتر برسانیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برای توسعه حمل و نقل کشور باید ۱۹۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود ادامه داد: من می دانم که چنین پولی در بودجه وجود ندارد و باید از منابع بین المللی استفاده کنیم. در همین راستا در طول ۴ سال گذشته ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد فعال امضا کرده ایم. ۱۳ هزار میلیارد تومان نیز قرارداد جدید در هیات وزیران تصویب شده و به زودی به امضا خواهد رسید. همچنین ۶۰ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه امضا کرده ایم.
آخوندی تصریح کرد: برای اولین بار بخش خصوصی که تا پیش از این تنها در ساخت آزادراه سرمایه گذاری می کرد، در ساخت ریل سرمایه گذاری کرده و برای ساخت راه آهن سیرجان-کرمان به طول ۲۰۰ کیلومتر ۸۰۰ میلیارد تومان آورده داشته است. برای ساخت یکی از ترمینال های فرودگاه شیراز بخش خصوصی ۴۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری می کند. همچنین ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) و توسعه بندر شهید رجایی را بخش خصوصی در دست گرفته است که از محل صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته است.
وی ورود منابع صندوق توسعه ملی به بخش حمل و نقل را برای نخستین بار عنوان و اظهار کرد: از محل منابع این صندوق راه آهن خواف-اسفراین را با بخش خصوصی قرارداد بسته و تسهیلات خواهیم داد.
آخوندی درباره ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل در برنامه ششم اظهار داشت: در این صندوق همه منابع در نظر گرفته شده برای بخش حمل و نقل تجمیع شده و به طرح های اولویت دار اختصاص می یابد. همچنین برای ۳۰ ایستگاه راه آهن برنامه ریزی کرده ایم تا در اقتصادی شدن آنها بازنگری شده و از این محل هزاران میلیارد تومان درآمد به راه آهن اضافه شود.
جلوی امضافروشی مهندسان را میگیرم
عباس آخوندی در ادامه دفاعیات خود از برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در خصوص قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، من خود در سال ۷۴ یکی از کسانی بودم که این قانون را نوشته بودم، بنابراین کاملاً به آن پایبندم اما آنچه با آن مواجه هستیم بحث امضاء فروشی مهندسان در نظام مهندسی است و ما می توانیم جلوی آن را بگیریم.
وی ادامه داد: برای رفع این مشکل برنامه ریزی کرده ایم تا مالک خودش بتواند مهندس ناظر را انتخاب کند. همچنین با آقای رجبی عضو کمیسیون عمران و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص اصلاح آئین نامه این قانون همکاری داشته ایم و در آئین نامه جدید آن را به بهترین وجه اصلاح خواهیم کرد تا مهندسان بتوانند به مردم با سلامت کامل خدمت بفروشند.
لایقترین و بااستعدادترین جوانان را در پست های مدیریتی خواهم گمارد
آخوندی در باره اصلاح مدیریت وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از بزرگترین وزارتخانه های کشور ۶۵ هزار کارمند و دو هزار مدیر دارد. من می خواهم مدیران نسل آینده را برای این وزارتخانه تربیت کنم به همین منظور در همه سازمان های تابعه مهندسان زیر ۴۰ سال و لایق را شناسایی کرده ایم تا با استعدادترین آنها را برای سمت مدیریت در سالهای آتی آماده کنیم. بنابراین تلاش داریم تمام مدیران وزارت راه و شهرسازی را از طریق جایگزینی با مدیران جوان مورد تجدیدنظر قرار دهیم.
وی در خصوص ساخت راه های روستایی اظهار داشت: برای ساخت راه های شهری و روستایی نیاز به منابع داریم. در حال حاضر لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس در دست بررسی است که اگر بندی در استفاده از منابع آن برای راه روستایی لحاظ و تصویب شود، می توانیم برای ساخت دو هزار کیلومتر راه روستایی سرمایه گذاری کنیم.
نظر شما