شناسهٔ خبر: 20615879 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

محمدرضا تاجیک:

توپ در زمین اصلاح‌طلبان است دیگر نمی‌توانند فرافکنی کنند

تاجیک در مصاحبه‌ای گفت: اگر آقای روحانی در دور دوم به وعده‌هایش عمل نکرد، اصلاح‌طلبان باید بروند به مسجد و خانقاه و خلوت و دعا کنند؛ چراکه به لحاظ رای دیگر احتیاجی به آنها ندارد.

صاحب‌خبر -


محمدرضا تاجیک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری ایسنا به موضوعاتی پیرامون انتخابات اخیر و مسائل اصلاح‌طلبان پرداخته است. وی معتقد است که «هم در انتخابات سال ۹۲ هم در سال ۹۶ ما با شکلی از پوپولیسم مدرن روبرو شدیم» و در بخش دیگری از همین مصاحبه تاکید می‌کند که اصلاح‌طلبان باید «زبان توده‌های مردم را بیاموزند و اسیر مفاهیم خود ساخته و پرداخته‌ای همچون پوپولیسم نشوند.»
تاجیک ضمن بیان اینکه «مردم ما منتظر هستند تا ببینید آیا این ساختار سنگین‌پا و کرخت و خسته دولتی» تغییر خواهد کرد یا نه، پیرامون پیروزی روحانی در انتخابات گفت: «آیا این رخدادی که شکل داده شد لزوما مطلوب آنها بود؟ خیر.»
وی در ادامه اظهار کرد: «رایی که به آقای روحانی داده شد از سه منظر قابل تامل است. سلبی، ایجابی و نیز از منظری برون‌شخصیتی و برون‌جریانی. در مورد سومی باید بگویم این سرمایه‌ اجتماعی و این اعتماد مردمی که دوباره نصیب جناب آقای روحانی شد، هدایتی بود که از سوی برخی از گروه‌های مرجع و شخصیت‌های مرجع اصلاحات به ایشان اعطا شد. من نمی‌خواهم اینجا نافی این واقعیت باشم که خود ایشان دارای سطح و گستره‌ای از مقبولیت بوده و هستند، ‌اما بخش عظیمی از این سرمایه‌ اجتماعی و اعتمادی که به ایشان ارزانی شد هدایتی بود از سوی شخصیت‌ها و جریان‌های مقبول جامعه.»
در حالی که در چهارسال گذشته مردم همواره با موجی از فرافکنی از سوی دولتمردان مواجه بوده‌اند و سعی شد تا ضعف‌ها و کمبودها به پای دیگران نوشته شود. تاجیک با توجه به این موضوع گفته است: «پیروزی‌های پیاپی اخیر می‌تواند تهدید هم باشد. چرا که توپ در زمین اصلاح‌طلبان است، دیگر نمی‌توان فرافکنی کرد، دیگر نمی‌توان گفت نگذاشتند،‌ دیگر نمی‌توان گفت شورا از ترکیب جناح‌های دیگر بود و تصمیمات را عقیم می‌گذاشتند.»
وی در این مصاحبه خطاب به منتخبان شوراهای شهر و روستا نیز گفت: «از طرف دیگر شورای شهر تهران در اختیار اصلاح‌طلبان است. به جای آنکه در پس پرده شورای شهر جنگ جناح‌ها،‌ منافع و قدرت به راه بیندازند و به دنبال این باشند که چه کسی را شهردار کنند باید به سمت و سویی که ملاک‌ها و ضوابط حکم می‌کنند بروند تا فردی شایسته شهردار شود.»
این استاد دانشگاه با بیان اینکه «متاسفانه منفعت‌طلبی و قدرت‌طلبی در برخی افراد و جریان‌های اصلاح‌طلبی هم دیده می‌شود» خاطرنشان کرد: «در منظر و نظر بعضی از اصلاح‌طلبان عقلانیت به سوی یک نوع عقلانیت  ابزاری گرایش دارد؛ عقلانیتی که معطوف به پیروزی است و برای رسیدن به آن به هر چیزی می‌توان متوسل شد. این عقلانیت ایجاب می‌کند تا با هر گروه و هر جناحی بتوان وحدت و ائتلاف کرد، هر فردی با هر گرایش و منشی می‌توان وارد لیست کرد، می‌توان زیر سایه غول‌ها قرار گرفت، می‌توان در برابر غول‌ها تمکین داشت. می‌توان هر دگری را ضمیمه خود کرد و هم‌افزایی داشت.»
تاجیک در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: «اگر آقای روحانی در دور دوم به وعده‌هایش عمل نکرد، اصلاح‌طلبان باید بروند به مسجد و خانقاه و خلوت و دعا کنند؛ چراکه روحانی به لحاظ رای دیگر احتیاجی به رای اصلاح‌طلبان ندارد.»
در ادامه این مصاحبه، تاجیک تاکید کرد: «به هر حال این موضوع را نباید فراموش کنیم که طرف مقابل ۱۶ میلیون رای دارد. عمده رای او هم در طبقات پایین جامعه بوده است؛ همانجایی که اصلاح‌طلبان ضعف و خلأ دارند. همان‌ جایی که اصلاح‌طلبان زبان توده‌های مردم را خیلی نمی‌فهمند. بسیاری از اصلاح‌طلبانی که فقط زبان نخبگان را متوجه می‌شوند و می‌توانند با طبقات متوسط رو به بالا ارتباط برقرار کنند؛ نمی‌توانند با طبقات پایین ارتباط برقرار کنند. طبیعتا بسیاری از آن فضای رای را از دست می‌دهند.»
تاجیک خاطرنشان کرد: «هیچ تردیدی نباید داشته باشیم که اگر تدبیر نکنیم چرخش و جایگزینی که در این چند دهه تجربه کردیم حادث خواهد شد. اگر دولت، شورای شهر، مجلس، شهردار و اصلاح‌طلبان نقش تاریخی خود را به خوبی و زیبایی انجام ندهند و باقدرت پیش نروند یا اسیر حاشیه‌ها شوند و متن را فراموش بکنند حتما در ۴ سال آینده چرخش رادیکال را خواهیم داشت. در آن زمان گناه به گردن کسانی است که می‌دانستند اما تمهیدی و تدبیری نکردند.»
وی تصریح کرد: «من به عنوان یک ناظر بیرونی نمی‌پسندم برخی در یک شورای دموکراتیک نقش برادر بزرگ را بازی کنند. نمی‌پسندم عده‌ای به عنوان حزب بزرگ یا برادر بزرگتر یا ناظر بزرگ در این شورا نقش‌آفرینی کنند تا در بزنگاه‌های توزیع و تغییر قدرت، در پس پرده جنگ منافع و قدرت به راه بیندازد و تلاش کنند تا بیشترین نصیب و غنائم را از این جنگ به دست آورند.»

نظر شما