شناسهٔ خبر: 20599813 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

بهترین و بدترین‌های هفته اول

پادرمیانی برای عدم احضار منصوریان به کمیته اخلاق

صاحب‌خبر -

هفته اول لیگ برتر جمعه‌شب با شکست استقلال به پایان رسید. پیش از اینکه استقلال در آبادان یک-صفر مغلوب میزبان خود صنعت نفت شود، تیم پارس جنوبی موفق شده بود با شکست‌دادن گسترش فولاد، دیگر برنده روز دوم هفته اول لیگ لقب بگیرد. 
پارس جنوبی جم در اولین حضورش در لیگ برتر همه را غافلگیر کرد. این تیم موفق شد در اولین بازی لیگ‌برتری‌اش در خانه گسترش فولاد تبریز چهار بر یک پیروز شود. قهرمان فصل گذشته لیگ یک تنها میهمانی بود که در هفته اول برنده شد. تنها تیمی بود که در لیگ هفدهم بیش از دو گل زده است و با پیروزی با اختلاف سه گل موفق شد در شروع لیگ برتر، بالاتر از پرسپولیس در صدر جدول قرار بگیرد. 
این تیم که از شهر کوچک جم در استان بوشهر به لیگ برتر آمده، تا سال پیش هیچ حضوری در سطح اول فوتبال ایران نداشت. جم با مهدی تارتار فصل گذشته در اولین حضورش در لیگ یک قهرمان شد و حالا لیگ برتر را با صدرنشینی آغاز کرد. تارتار پس از بازی تأکید کرد نباید از این برد مغرور شد. «بازیکنان با‌تجربه ما آن‌قدر تجربه دارند که نگذارند جوانان مغرور شوند. ما نباید با این نتیجه مغرور شویم. من این برد را به تمام هواداران جمی تبریک می‌گویم». در آن سوی میدان لوکا بوناچیچ، سرمربی گسترش فولاد، عنوان کرد روز تیمش نبود و از اینکه 4 بر یک شکست خوردند، راضی است. آلویس نانگ، مهاجم کامرونی پارس جنوبی، با زدن دو گل به گسترش فولاد به اولین مهاجم دوگله لیگ هفدهم تبدیل شد. این بازیکن یک پنالتی هم از دست داد. در هفته اول لیگ شش پنالتی گرفته شد که پنج‌تای آن گل شد. نانگ تنها بازیکنی بود که پنالتی را هدر داد. در مجموع 20 گل در هفته اول به ثمر رسید. 
گرد و خاک منصوریان
نفت آبادان دیگر تیم برنده جمعه بود. این تیم با سرمربی و بازیکنان جدیدش در شروع لیگ، بردی شیرین را کسب کرد. شاگردان فراز کمالوند با تک گل جاسم کرار از روی نقطه پنالتی تیم مدعی استقلال را شکست دادند. استقلال که در غیاب چند مدافع اصلی‌اش مجبور شده بود از یک مدافع جوان به نام عظیم گوک استفاده کند، لیگ هفدهم را با باخت شروع کرد. برای اولین‌بار است که استقلال لیگ را با باخت شروع می‌کند. استقلال در این بازی با محرومیت سه بازیکن جوان خود به نام‌های مجید حسینی، مهدی قائدی‌فر و امید نورافکن روبه‌رو بود. این بازیکنان چون تیم امید را همراهی نکردند، با محرومیت همراه شدند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، علیرضا منصوریان پس از بازی شدیدا از فدراسیون فوتبال انتقاد کرد. او تندترین انتقاد را نثار محمدرضا ساکت، سرپرست دبیرکلی فدراسیون، کرد: «به نمایندگی از تیم و هواداران به ساکت تبریک می‌گویم. لعنت به خودخواهی و بی‌سوادی فوتبال. لعنت به قوانین فوتبال که در مملکت ما رعایت نمی‌شود. لعنت به قوانین فیفا. لعنت به گذشته‌ای که فراموش می‌شود. نمی‌دانم محمدرضا ساکت می‌داند استقلال نیمی از هواداران فوتبال را دارد یا نه. ما تا قبل بازی صبر کرده بودیم. ما کار قانونی کرده بودیم و تصورمان این بود که قانونی با ما برخورد شود. مملکت ما این همه شهید داده که آزادی بیان باشد».سرمربی استقلال معتقد است که طبق قوانین نباید محرومیتی برای بازیکنان استقلال در نظر گرفته می‌شد: «به تاج گفتم با قوانین عجیب و غریب خود به قوانین فیفا توهین کردید. یک‌سری از خبرنگاران قوانین فیفا آگاهی دارند و نوشتند که غیرقانونی بازیکنان ما را محروم کردند. به تاج گفتم کار قانونی انجام دهید، صحبتی نمی‌کنم، ما تابع قوانین فیفا و فدراسیون هستیم». منصوریان پس از این صحبت‌های تند به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال احضار شد. هرچند که عصر دیروز با دستور تاج احضار او به کمیته اخلاق منتفی شد. در‌حالی‌که برخی کارشناسان معتقدند استقلال به نفت آبادان باخت، نه فدراسیون و مسئولان. تیم استقلال تصمیم فدراسیون را در باختشان مؤثر می‌دانند. پندار توفیقی، معاون ورزشی باشگاه استقلال، ضمن انتقاد از فدراسیون فوتبال در واکنش به احضار منصوریان به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به تسنیم گفت: «نامه‌ مکتوب از سوی این کمیته به باشگاه استقلال ارسال نشده است. اگر روال فدراسیون روالی باشد که بی‌قانونی و ظلم به استقلال را در پیش بگیرد، مطمئنا هیئت‌مدیره باشگاه تصمیم جدی‌تری خواهد گرفت. از فدراسیون فوتبال انتظار بیشتری می‌رفت که جلوی این بی‌عدالتی را بگیرد. ما به طور حتم شکایت‌ خواهیم کرد و پیگیر حق استقلال هستیم». محمدرضا ساکت، دیروز در پاسخ به صحبت‌های منصوریان تأکید کرد تصمیم کمیته انضباطی قانونی بوده است. 
توقف رقبای پرسپولیس
جمعه دو بازی هم با تساوی به پایان رسید. دیدار دو تیم مدعی سپاهان و سایپا در اصفهان یک-یک شد. نتیجه بازی پیکان- پدیده هم همین بود. به این ترتیب با پیروزنشدن سپاهان، سایپا و ذوب‌آهن و شکست‌خوردن استقلال تهران، تنها تراکتورسازی تبریز از جمع مدعیان لیگ در کنار پرسپولیس به برد رسید. پرسپولیس، استقلال خوزستان، نفت تهران، نفت آبادان و پارس جنوبی برنده‌های هفته اول بودند که بهترین برد نصیب پارس جنوبی شد. در بین مربیان باید حمید درخشان را برنده اصلی این هفته دانست. مربی‌ای که تیم بدون بازیکن و بحران‌زده نفت را به برد رساند. در بین بازیکنان موفق هفته اول باید به وحید شیخ‌ویسی (دروازه‌بان استقلال خوزستان)، آلویس نانگ (مهاجم پارس جنوبی)، شجاع خلیل‌زاده (مدافع پرسپولیس) اشاره کرد. 
بازنده‌های هفته
گسترش فولاد و لوکا بوناچیچ را باید بازنده بزرگ هفته دانست. این تیم در خانه مقابل تیم تازه به لیگ برتر صعود‌کرده پارس جنوبی 4-یک باخت. استقلال و منصوریان هم باخت بدی دادند. هفته دوم لیگ برتر پنجشنبه و جمعه این هفته برگزار می‌شود و فرصت مناسبی برای بازنده‌های هفته اول است که جبران کنند.

نظر شما