شناسهٔ خبر: 20599740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

کره‌شمالی موشکی آزمایش کرد که برد آن به شهرهای مهم آمریکا می‌رسد

گزینه نظامی جایگزین میز مذاکره

صاحب‌خبر -

اوایل ماه جاری میلادی وقتی کره‌شمالی اعلام کرد اولین موشک بالستیک بین‌قاره‌ای خود را آزمایش کرده است، تحلیلگران دفاعی هشدار دادند این موشک می‌تواند تا خاک آلاسکا برسد. اولین‌بار بود که پیونگ‌یانگ نشان می‌داد موشک‌هایش می‌تواند در حرف هم که شده به خاک آمریکا برسند. اما آزمایش موشکی روز جمعه کره‌شمالی نقطه ‌عطفی در آزمایش‌های این کشور بود. حالا کارشناسان می‌گویند برد این موشک بین‌قاره‌ای به چندین شهر بزرگ ایالات‌متحده از جمله لس‌آنجلس، شیکاگو و حتی نیویورک می‌رسد. کره‌شمالی هم آزمایش این موشک را هشداری شدید برای آمریکا خوانده و رسانه‌های این کشور هم به نقل از کیم‌جون اون رهبر کره‌شمالی اعلام کردند اکنون تمامی شهرهای ایالات‌متحده در تیررس این موشک‌اند.
در ماه‌های اخیر تنش میان کره‌شمالی و آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش بالا ‌گرفته بود اما پیشرفت اخیر کره‌شمالی خطر جنگ در منطقه را افزایش داده است. روز گذشته مقامات ارشد ایالات‌متحده و کره‌جنوبی «گزینه نظامی» را در پاسخ به حرکت اخیر پیونگ‌یانگ مورد بررسی قرار ‌دادند و سئول هم از واشنگتن خواست یگان‌های دفاع موشکی بیشتری در این کشور مستقر کند.
پس از آزمایش موشکی روز جمعه، ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و دریاسالار هری هریس رئیس مرکز فرماندهی پاسیفیک آمریکا با ژنرال لی سون جین رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی تماس گرفتند. به‌گفته سخنگوی دانفورد در این تماس تلفنی ژنرال دانفورد و هریس تعهد جدی آمریکا به اتحاد دو کشور را بیان کردند و گزینه‌های نظامی را در پاسخ به این آزمایش موشکی مورد بررسی قرار دادند. کره‌جنوبی گفت آمریکا پاسخی قاطع به این آزمایش موشکی خواهد داد. مقام‌های کره‌جنوبی گفته‌اند آمریکا بمب‌افکن‌های رادارگریز و ناوهای هواپیمابر به منطقه خواهد فرستاد.
موشک هواسونگ ۱۴، جدیدترین موشک بالستیک ساخت کره‌شمالی که روز جمعه آزمایش شد، در آب‌های منطقه اقتصادی ژاپن فرود آمد. تازه‌ترین آزمایش موشکی کره‌شمالی به گفته پنتاگون ساعت 11:41جمعه‌شب به وقت محلی صورت گرفت و به‌گفته مقامات ژاپنی این موشک 45 دقیقه پرواز کرد و تا ارتفاع نزدیک به سه‌هزارکیلومتری بالا رفت. چنین آزمایشی در این وقت، به گفته کارشناسان غیرعادی است اما هنوز دلیل این کار مشخص نیست. تاکنون هیچ موشکی از استان چاگانگ در نزدیکی مرز چین شلیک نشده بود.  ژاپن و کره‌جنوبی، همسایگان کره‌شمالی، نشست‌هایی اضطراری برای بررسی این آزمایش موشکی برگزار کردند و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت کشورش «همه اقدامات لازم» را برای تأمین امنیت شهروندان خود انجام می‌دهد.
رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات‌متحده هم روز شنبه آزمایش موشکی کره‌شمالی را «نقض آشکار» قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان‌ ملل خواند و انگشت اتهام را به سمت چین و روسیه هم نشانه گرفت. تیلرسون در بیانیه‌ای گفت: «چین و روسیه به‌عنوان تأمین‌کنندگان اصلی اقتصادي پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کره‌شمالی مسئولیت‌های ویژه‌ای در این تهدید روبه‌رشد برای ثبات منطقه‌ای و جهانی دارند».
یک ‌ماه پیش پکن ادعاهای دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده مبنی بر مسئولیت‌داشتن پکن در قبال برنامه‌های موشکی کره‌شمالی را رد کرد و گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه این کشور هم به خبرنگاران گفت: «به‌نظرم این اظهارات یا به دلیل فقدان دانش درست و کامل درباره این مسئله است یا انگیزه‌های ناخوشایندی که تلاش می‌کند مسئولیت را بر گردن دیگری بیندازد».
روز شنبه وزارت ‌خارجه چین بدون اشاره به اظهارات تیلرسون از پیونگ‌یانگ خواست «به قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ‌ملل احترام بگذارد و همه اقداماتی را که می‌تواند موجب تشدید تنش در شبه‌جزیره کره شود، متوقف کند». چین همچنین مثل همیشه از طرف‌های مربوطه خواست برای جلوگیری از تشدید تنش با احتیاط عمل کنند. به باور برخی تحلیلگران اینکه براساس گمانه‌ها موشک بین‌قاره‌ای اخیر کره‌شمالی می‌تواند به خاک آمریکا برسد، چین را نگران امکان حمله آمریکا به کره‌شمالی کرده است.
بونی گلاسر رئیس بخش چین در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی که اندیشکده‌ای مستقر در واشنگتن است، گفت: «تا پیش از این پیش‌بینی اینکه دولت ترامپ واقعا گزینه‌های نظامی را برای از‌بین‌بردن برنامه موشکی کره‌شمالی در نظر داشت، دشوار بود. اما بعد از آزمایش موشک بین‌قاره‌ای روز جمعه درخواست بازگشت به میز مذاکرات بیش از پیش غیرواقعی جلوه‌ می‌کند. در واقع دیپلماسی درحال‌حاضر بسیار بعید به نظر می‌رسد». بااین‌همه کارشناسان دیگری هم هستند که گزینه نظامی را دور از ذهن می‌دانند و بر این باورند که تا کره‌شمالی نقطه‌ای در آمریکا را هدف قرار ندهد، واشنگتن دست به اقدامی نظامی نمی‌زند. به ‌باور این دسته از کارشناسان مردم آمریکا آماده جنگی دیگر نیستند و ازهمین‌رو برای مقابله با این گزینه هر کاری می‌کنند.

نظر شما