شناسهٔ خبر: 20551830 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین:

۱۷۰۰ چاه غیرمجاز در قزوین مسدود شده است

قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: به منظور مدیریت منابع آبی در شرایط بحران تاکنون ۱۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حمید پویا در نشست مدیران صنعت آب و برق استان با قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل که روز چهارشنبه در استانداری قزوین برگزار شد اظهارداشت: یکی از علل کاهش منابع آب زیرزمینی ناشی از حفر چاههای غیرمجاز و نیز افزایش برداشت چاههای مجاز است که باید برای آن تدبیر کنیم.

وی افزود: با کمک دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و همکاران شرکت آب منطقه ای توانسته ایم تاکنون ۱۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کرده و از چرخه بهره برداری خارج کنیم که بای این کار ۳۱ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

پویا بیان کرد: با تعیین تکلیف چاههای فرم یک نیز امیدواریم بتوانیم شرایط بهتری را در حوزه منابع آبی ایجاد کنیم.

در ادامه سعید بهادیوند چگینی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین اضافه کرد: تاکنون ۸۵ درصد اعتبارات شرکت برق استان پرداخت شده است که اجرای طرح ها را با کندی مواجه کرده است.

وی گفت: در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار بلوکه شده شرکت توزیع نیروی برق و مطالبات ما در ارائه خدمات چالش برانگیز شده که انتظار داریم این مشکل برطرف شود.

پویا اضافه کرد: با تاکید وزارت نیرو و اجرای طرح تعادل بخشی برای حفظ منابع آب زیرزمینی اقدام شده است و توانسته ایم با کنترل مصرف وضعیت بحرانی دشت را کنترل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد:طرح تعادل بخشی ازسال ۹۳ آغاز شد که در این زمان تعداد چاههای غیرمجاز بالغ بر ۳۰۰۰ حلقه بود که میزان افت آب زیرزمینی ۱۷۰ سانتیمتر بود و هر سال ۱.۵ متر افت داشتیم و کارشناسان نیز فرونشست زمین را ۲۴ سانتیمتر اعلام کردند.

وی اظهارداشت: با سرعت عمل در اجرای طرح تعادل بخشی و مسدود شدن چاههای غیرمجاز و چاههای فاقد پروانه بیش از ۳۱۴ میلیون مترمکعب صرفه جویی محقق شده است.

پویا گفت: با اقدامات انجام شده میزان افت سفره های زیرزمینی از ۱۷۰ سانتیمتر به ۹۰ سانتیمتر و در حال حاضر به ۲۴ سانت و سپس کمتر از ۱۰ سانتیمتر رسیده است.

نصب کنتورهای هوشمند تسریع شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین بیان کرد: با کنترل میزان برداشت بی رویه آب از چاههای مجاز و مسدود کردن چاههای غیرمجازامیدواریم از وضعیت بحرانی خارج شویم.

وی گفت:در حال حاضر ۱۶۰ حلقه چاه غیرمجاز دیگر در استان فعال است که باید برای مسدود شدن آن اقدام لازم با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی صورت گیرد.

پویا اظهارداشت: نصب کنتورهای هوشمند در استان با سرعت عملیاتی شده اما امیدواریم با تامین اعتبار لازم برای تکمیل طرح اقدام لازم در سال جاری صورت گیرد تا بتوانیم مدیریت منابع آبی را عملیاتی کنیم.

نظر شما