شناسهٔ خبر: 20519871 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کرمان قطب نیروگاه خورشیدی کشور می‌شود

صاحب‌خبر -
کرمان ـ خبرنگار اطلاعات: میزان تابش خورشید صدها برابر مصرف انرژی زمین است و کرمان به علت برخورداری از شدت تابش نور خورشید زمینه تبدیل به قطب نیروگاه خورشیدی کشور را دارد.
اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان با اعلام این خبر، افزود: در جغرافیای ایران به ازای هر مترمربع سطح پنل خورشیدی ۴ کیلووات ساعت می‌توان برق تولید کرد و این میزان در کرمان به علت شدت تابش ۴ر۵کیلووات ساعت است که پتانسیل خوبی است.
وی اضافه کرد: باید منطقه شهر آفتاب که کاری پر سود و اشتغالزا است با استفاده از نیروگاه خورشیدی در کرمان ساخته شود و یکی از پارک‌های کرمان به پارک آفتاب تبدیل شود و وسایل بازی بسازیم که از کودکی ذهن‌ها را به سمت این انرژی ببریم.
او گفت: در کرمان باید شهر آفتاب، پارک آفتاب و دانشگاه آفتاب ساخته شود لذا این زنجیره پتانسیلی برای صرفه جویی در انرژی و تولید انرژی خورشیدی می‌دهد.
وی افزود: رسیدن به تولید ۲۰۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی در کرمان در میان مدت قابل دسترسی است.
ترکان اظهار داشت: ارزش گاز و نفت مصرفی کشور سالانه ۸۰ میلیارد دلار است و اگر ۱۰ درصد معادل ۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی شود، همانند ۱۰ میلیارد دلار صادرات است که موجب رشد اقتصادی کشور می‌شود.
وی گفت: روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت برای مصرف داخلی به پالایشگاه‌ها می‌رود و روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز صرف مصرف داخلی کشور می‌شود.
مشاور رئیس‌جمهوری گفت: یکی از موانع اقتصاد مقاومتی نظام بانکداری کشور است زیرا به تدریج از قالب بانکداری اسلامی فاصله گرفته و برخی بانک‌ها تسهیلات با سود ۲۸ درصدی می‌دهند که مانع توسعه در کشور است.
وی گفت: سود علی الحساب، سود روز شمار و سود بانکی از حساب‌های جاری است که در ابتدا سودی تعلق نمی‌گرفت و موجب بالا رفتن قیمت تمام شده پول و پایه ربوی شدن بانک‌ها است.
در این آیین تفاهمنامه همکاری ایجاد پهنه‌های ویژه انرژی‌های تجدید پذیر (کرمان پایتخت انرژی تجدیدپذیر کشور) به میزان ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در مدت ۱۰ سال بین استاندار کرمان و مشاور رئیس‌جمهوری منعقد شد.

نظر شما