شناسهٔ خبر: 20431953 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بیانیه مشترک حماس و جهاد اسلامی علیه تحرکات اسرائیل در قدس

مسجدالاقصی خط قرمز ماست/تخطی کنید، وارد جنگ می‌شویم

صاحب‌خبر -

در پی اقدام رژیم صهیونیستی در بستن درهای مسجدالاقصی و محدودیت منع رفت و آمد برای نمازگزاران فلسطینی و خیز پارلمان این رژیم برای بلعیدن تمام قدس با طرح «یکپارچه‌سازی قدس»، جنبش حماس و جهاد اسلامی، مسجدالاقصی را
«خط قرمز» خوانده و هشدار دادند که اقدامات رژیم اشغالگر ممکن است به جنگ منجر شود.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین‌(حماس) و جهاد اسلامی بیانیه مشترکی در مورد حوادث و رخدادهای اخیر در مسجد مبارک‌الاقصی صادر و این مسجد را «خط قرمز» توصیف کرده و درباره عواقب اقدامات دشمن اشغالگر به شدت هشدار داده‌اند. این جنبش‌ها تا کید کرده‌اند که در صورت زیاده‌روی اسرائیل چه بسا با این رژیم وارد جنگ ‌شوند.به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، در این بیانیه آمده است؛ «رژیم اشغالگر صهیونیستی برای چهارمین روز متوالی به تجاوزات و جنایت‌های خود علیه مسجد مبارک‌الاقصی ادامه می‌دهد و مانع از عبادت و راز و نیاز هزاران نمازگزار در داخل این مسجد مبارک می‌شود و این تجاوزی آشکار است که تمامی مسلمانان را در بارزترین عبادت‌هایشان و در مقدس‌ترین اماکنشان هدف قرار داده است. این وضع ممکن است موجب آغاز جنگی شود که دشمن صهیونیستی از طریق سیاست‌های نژادپرستانه خود علیه مسلمانان و مقدسات آنان در فلسطین سبب شود.»
در بخش دیگر این بیانیه تصریح شده است: «مسجد‌الاقصی خط قرمز است و هرگونه دست‌درازی به آن امری است که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد. پس کسی گمان نکند که ملت فلسطین مقدسات، مسجد و معراجگاه نبی اکرم‌(ص) را در برابر سیاست‌های تجاوزکارانه و نژادپرستانه دشمن صهیونیستی تنها می‌گذارد و ما نسبت به عواقب و پیامدهای این تجاوزات دشمن هشدار می‌دهیم.»جنبش حماس و جهاد اسلامی همچنین در این بیانیه از «تمامی امت اسلامی و عربی، علما، مبلغین و آزادگان» دعوت کردند که «به یاری مسجد‌الاقصی شتافته و از آن غافل نشوند، زیرا حمایت از مسجد‌الاقصی در راس اولویت‌ها و واجبات قرار دارد.»  شیخ «محمدحسین»، مفتی قدس و سرزمین فلسطین هم همزمان اعلام کرده، «عبور از گیت‌های امنیتی اسرائیلی‌ها برای ورود به مسجدالاقصی ممنوع است.» و «هرکس از این گیت‌ها عبور کند و وارد مسجد شود نمازش باطل است.» به گفته وی، «اگر فلسطینیان نمی‌توانند در فاصله دور از گیت‌های کار گذاشته شده در ورودی‌های مسجد‌الاقصی نماز بخوانند در نزدیکترین مکان به مسجد‌الاقصی نماز بخوانند.» رژیم صهیونیستی در راستای مقابله با فلسطینیان از چهارشنبه گذشته و به بهانه عملیات استشهادی چند جوان فلسطینی در نزدیکی مسجد دستور داده «تمام درب‌های مسجد‌الاقصی به روی نمازگزاران فلسطینی بسته شود و این مکان مقدس را به محاصره نظامی خود درآورد که با واکنش شدید فلسطینی‌ها مواجه شد و درگیری‌هایی نیز به وقوع پیوست که طی آن ده‌ها فلسطینی زخمی شدند.
 بنیامین نتانیاهو تحت فشار  مقام‌ها و شخصیت‌های مختلف فلسطینی و غیرفلسطینی روز یکشنبه دستور داد برخی از درب‌ها به «طور محدود» آن هم با نظارت شدید نظامیان اسرائیلی باز شود تا رفت و آمد فلسطینیان کنترل شود و این در حالی است که این رژیم روز دوشنبه نیز پیش‌نویس قانونی را در پارلمان مورد بررسی قرار داد که در صورت تصویب، تمامی قدس و بیت‌المقدس را تصاحب خواهد کرد! به موجب این قانون هرگونه الحاق به قدس باید با اجازه رژیم صهیونیستی باشد و فقط شهرک‌های صهیونیستی می‌توانند به قدس ملحق شوند! این تحرکات با اعتراض شدید جهان اسلام و الازهر مصر مواجه شده است.
روز خشم
جنبش فتح اما در بیانیه‌ای با اعتراض به تحرکات خطرناک اسرائیل در مسجدالاقصی با اعلام «بسیج عمومی»، امروز (چهارشنبه) را «روز خشم» اعلام کرد و از فلسطینی‌ها خواسته به خیابان‌ها بیایند و به سمت مسجدالاقصی حرکت کنند.
همچنین بنا به هماهنگی با وزارت اوقاف در حمایت از مسجد الاقصی و جهت مبارزه با اقدامات رژیم صهیونیستی، نماز جمعه این هفته در میدان‌های شهر برگزار می‌شود تا رژیم صهیونیستی از اقدامات خود درباره مسجد‌الاقصی منصرف شود. از سوی دیگر، خبر رسیده نظامیان اشغالگر با یورش به سوی فلسطینیان در منطقه «باب‌الاسباط» قدس، بیش از ۵۰ تن از آنان را مجروح کرده‌اند.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، در اثر درگیری‌های شدید دوشنبه شب میان شهروندان فلسطینی و نظامیان رژیم صهیونیستی در نزدیکی «باب الاسباط» قدس، نزدیک به 50 فلسطینی زخمی شدند و نظامیان صهیونیست با حمله به بیمارستان المقاصد در این شهر، تلاش کردند مجروحان را هم بازداشت کنند که موفق به این کار نشدند. این در حالی است که سازمان هلال احمر فلسطین نیز از زخمی شدن 6 فلسطینی از جمله «مصطفی برغوثی» دبیرکل کمیته ابتکار ملی فلسطین در اثر اصابت گلوله پلاستیکی به سرش خبر داده است.

نظر شما