شناسهٔ خبر: 20331084 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

سنجش و ارزشیابی باید جامع و یکپارچه باشد/ طرح نظارت جامع یک طرح ملی است

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ،گفت: در نظام آموزشی سنجش و ارزشیابی باید جامع و یکپارچه باشد .

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان کردستان، عبدالرسول عمادی در گردهمایی روسای سنجش سراسر کشور در باشگاه فرهنگیان سنندج با اشاره به وضعیت ارزشیابی در سیستم نظام آموزشی کشور،  نواقص و چالش های پیش روی را مربوط به کل برنامه درسی دانست و اظهار داشت : اگر شرایط و بستر لازم فراهم نباشد این اشکالات خود را در نظام آموزشی نشان می دهد .

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 200 ساعت تدریس برای هر سال تحصیلی پیش بینی شده است ،گفت : با توجه به مسائل و مشکلات پیش رو از جمله تعطیلی مدارس به دلایل مختلف، از کل زمان پیش بینی شده بهره گیری نمی شود .

وی بر توجه به ارزشیابی پایانی ، استاندارد طراحی و تصحیح سئوالات تاکید کرد و گفت: ارتقاء آموزش باعث استاندارد سازی و ارتقاء ارزشیابی خواهد شد .

عمادی با بیان اینکه ارزشیابی نشان دهنده وضعیت و نشانگر توفیقات سیستم است ، به چالش های پیش روی سنجش و ارزشیابی پرداخت و گفت :تحلیل نتایج امتحانات هر ساله کار مهمی است که انجام می شود و در مرکز سنجش در سامانه فاینال اطلاعات جمع آوری و مورد تحلیل قرار می گیرد و در سطح استانها نیز باید این کار انجام شود .

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از انجام تحلیل نتایج امتحانات در چهار سطح ملی، استانی، منطقه ای و مدرسه ای خبر داد و با بیان اینکه  علاوه بر تحلیل نتایج امتحانات در سطح ملی باید این کار در سطح استانها نیز صورت گیرد ، تصریح کرد: بر اساس نتایج تحلیل امتحانات نهایی باید سیاست و راهبردهای آموزش و پرورش اتخاذ و اجرایی شود و امروز بعد از 4 سال نتایج تحلیل به تفکیک سطوح چهار گانه ارائه می شود و این کار ، فعالیت های سنجش را روش مند و دقیق تر خواهد کرد .

وی از سخنان خود ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و سنجش کارآیی و اثر بخشی نظام آموزش و پرورش را دو ماموریت اصلی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و با تاکید بر عملیاتی نمودن این برنامه ها گفت: ما کهنه سربازان امتحانات آموزش و پرورش ایران هستیم و برگزاری 50 ساله امتحانات نهایی در کارنامه سنجش قرار دارد و ضرورت دارد نقاط قوت و ضعف موردبازبینی و بهبود قرار گیرد .

عمادی با اشاره به سختی و پیچیدگی کار سنجش و ارزشیابی تحصیلی ،کمبود سهم سنجش در ساختار سازمانی آموزش و پرورش و کمبود نیروی انسانی را از نقاط ضعف سنجش عنوان کرد و در ادامه به تهدید های درون و برون سازمانی سنجش پرداخت .

وی یکی از تهدید های حوزه های سنجش را ناشی از اعمال نتایج امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان کنکور بر شمرد و با اشاره به تاثیر سوابق تحصیلی بر پذیرش دانشجویان بر اساس قانون ، توجه جامعه به اهمیت بیشتر آموزش و پرورش را از فرصت های پیش رو عنوان کرد .

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در ادامه به مراحل برگزاری آزمون ها و امتحانات نهایی پرداخت و با بیان اینکه طراحی سئوال اولین مرحله این فرآیند است ،گفت : این بخش با استفاده از دبیران مجرب در طی سال های گذشته با دقت انجام شده و از امنیت خوبی برخوردار است .

عمادی با بیان ارسال سئوال در مرحله امنی است ، مرحله تکثیر را دارای قرنطینه مطمئن دانست و با بیان اینکه تجمیع حوزه های تکثیر باعث دقت در انجام کار شده است ، اظهار داشت : ارسال سئوال به حوزه های اجرا نیز از مراحل بسیار مهم و گسترده برگزاری امتحانات است .

وی با بیان اینکه در سطح کشور 6 هزار و 500  حوزه اجرا وجود دارد، افزود : در این راستا نیاز به دقت و توجه بیشتر هستیم و با همت کلیه دست اندرکاران متناسب با فناوری روز ، وضعیت اجرا بهبود پیدا کرده است .

عمادی اندازه گیری شاخص های مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در سطوح مختلف را ماموریت دوم مرکز سنجش عنوان کرد و با بیان اینکه 176 شاخص در همین راستا استاندارد ، هدف گذاری و مورد پایش و  تحلیل قرار می گیرد ،گفت: این مجموعه اقدامات یک نظام جامعی برای سنجش ارزشیابی است . 

وی با مهم بر شمردن این برنامه و توجه شورای عالی به آن و تعریف شاخص ها به منظور سنجش آموزش و پرورش بر اساس آن اظهار داشت: برای سنجش و تحلیل این مهم در ابتدا ساز و کار طراحی نشده بود و در سال 92 شورای عالی با تصویب مصوبه 886 تعداد 43 شاخص را از 176 شاخص جدا کرد و با تعریف و هدف گذاری برای اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ و عملیاتی شدن 6 بند آن به مرکز سنجش وزارت واگذار شد و گزارش 4 ساله رصد این شاخص ها تهیه و ارائه گردید .

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح نظارت جامع یک طرح ملی است گفت: یکی از ماموریت های مرکز سنجش نظارت است .

عمادی ، نظارت را یکی از ماموریت های مرکز سنجش معرفی کرد و با بیان اینکه طرح نظارت جامع یک طرح ملی است گفت: طرح نظارت جامع جزو برنامه های وزارت و مرکز سنجش است که هر ساله طی بخشنامه به استان ها ابلاغ می شود و امسال نیز جزو برنامه های مصوب و در دست پیگیری است .

وی با تاکید بر روش مندی آن و جدیت در اجرای این طرح ، تبادل تجربیات بین استان ها ، شناسایی اشکلات موجود و بهره گیری از تجارب یکدیگر را از مزایای این طرح بر شمرد و با بیان اینکه این طرح در سال جاری نیز اجرایی خواهد شد خواستار مدل سازی آن در سطح استان ها و اجرا در بین شهرستان ها و مناطق شد .

نظر شما