
فناوران - از میان این طرح ها، طرح رسانه تعاملی اصناف ایران (تابان) و سامانه آموزش مجازی (سامان) در روز اصناف (یکم تیر) با حضور رییس جمهوری رونمایی شد و بقیه طرح ها قرار است به تدریج به بهره برداری برسند.
جزییات اجرای این طرح ها در نشست اتاق اصناف با هلدینگ توسعه اعتماد مبین به عنوان مجری طرح ها، بررسی شد.
مهدی صفری، رییس هلدینگ توسعه اعتماد مبین در این نشست با بیان اینکه در چند ماه گذشته حجم و برنامه های سرمایه گذاری این شرکت در طرحهای اصناف بررسی و تعیین شده است، گفت: در مرحله ابتدایی این شرکت برای اجرای هفت طرح به ارزش بیش از 450 میلیارد ریال ورود میکند.
وی با بیان اهمیت مدرن شدن فضای کسب وکار، درباره نحوه همکاری این هلدینگ و اتاق اصناف گفت: در صورت انجام همه تعهدات طرفین، پیش بینی میشود تغییرات شگرفی در دستیابی به بازاری پویا و تحقق تجارت الکترونیکی روی دهد.
به گفته صفری این طرح ها در دو ماه آینده عملیاتی خواهد شد و هدف همه این سرمایه گذاری ها کمک به تجهیز اصناف برای ورود به بازار تجارت الکترونیکی است.
علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران نیز در این نشست با بیان اینکه اصناف باید از نگرش سنتی به سمت تکنولوزی و پیشرفت حرکت کنند، گفت: اصناف بیشتر افراد کم سرمایهای هستند که وارد بازار کار شدند و از این رو این حوزه تاکنون به صورت سنتی اداره شده است. وی تصریح کرد: در جامعه امروز و در همه کشورهای توسعه یافته کسب وکار ها به سمت تجارت الکترونیکی سوق پیدا کرده. ما نیز نباید کوتاهی کنیم و باید در مسیر توسعه قرار بگیریم.
معاون فرهنگی و پارلمانی اتاق اصناف ایران و عضو کمیته توانمندسازی اصناف نیز در این نشست اعلام کرد: توسعه شبکه جهانی اینترنت و گسترش مفاهیم تجارت الکترونیکی در کشور و روند پرشتاب تجارت الکترونیکی صاحبان صنوف را مجبور به تجهیز به علوم و فنون کسب و کارهای اینترنتی کرده است.
منصور حسینی ادامه داد: به جرات میتوان گفت کسب و کارهایی که در آیندهای نزدیک از ابزارهای تجارت الکترونیکی استفاده نمیکنند، محکوم به حذف از عرصه تجارت و رقابت خواهند بود.
حسینی گفت: اتاق اصناف نمیتواند به سرنوشت بیش از سه میلیون بنگاه کوچک و متوسط بی تفاوت باشد.
در ادامه جلسه، عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران نیز گفت: مساله اصلی در بین اصناف این است که آنها فعالیت در فضای مجازی را تهدیدی برای کسب و کار خود تلقی می کنند؛ ما باید سعی کنیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و این فرصت را برای اصناف فراهم کنیم که برای حضور در فضای مجازی پیشگام باشند.