شناسهٔ خبر: 20212986 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

چهره آبي اَش ديگر پيدا نيست!!

نويسندگان ورزشي ايتاليا و بريتانيا عاشق او و سبک بازيَش بودند.. آن ها اعتقاد داشتند که او خوني به رنگ قرمز ندارد و رنگ خون او آبي است!!

صاحب‌خبر -

 ابوالفضل کريم آبادي 

جان فرانکو زولا....

چهره آبي اَش ديگر پيدا نيست!!

 

 از الگوي خود مارادونا تا بازيکن رويايي استمفوردبريج...

 

 

نويسندگان ورزشي ايتاليا و بريتانيا عاشق او و سبک بازيَش بودند..

آن ها اعتقاد داشتند که او خوني به رنگ قرمز ندارد و رنگ خون او آبي است!!

از الگوي خود مارادونا در لباس آلبي سلسته تا رنگ لباس هاي تيم خود که آبي بودن آن موج ميزد...

عاشق مارادونا بود و در زماني که به چلسي پيوست مارادونا دچار مريضي اعصاب روان  و از بازي هاي جام جهاني 94 محروم شده بود!!

 

از تيم رويايي پارما که ستارگاني چون ( هريستر استويچکوف بلغارستاني و فرناندو کوتو ) را در ترکيب خود ميديد و مربي آن تيم آنجلوتي بود که بعداز 3فصل رويايي ديگر  زولا در ليست مربي ايتاليايي جاي نداشت...

 

اما طوفاني فراموش نشدني در شهر لندن ، که همه جاي لندن را آبي کرد.

 

در سال 1996عضو خانواده استمفوردبريج شد ..

خيلي زود در ترکيب چلسي جا افتاد و بازي هاي فوق العاده اي از خود به نمايش ميگذاشت.

و گل زيبايش به شياطين سرخ فرگوسن که تور دروازه پيتر اشمايکل را به حرکت درآورد که باعث شد فرگوسن کبير اورا مهاجمي ريز نقش پر تحرک بخواند.

 

در همان سال 1997 چلسي با درخشش خيره کننده جان فرانکو و به خصوص گل 180درجه اي با پشت پا در مرحله نيمه نهايي و درخشش خيره کننده اش در فينال مقابل ميدلزبرو باعث قهرماني چلسي در جام حذفي شد..

مربي آن روز هاي آبي هاي لندن ، رودگوليت بود ، مربي اي که جوان ترين مربي ليگ و باعث اصلي حضور زولا در چلسي به حساب مي آمد که همه هواداران از انتخاب تاريخي او قدر داني ميکنند..

 

اما سال ها و روز هاي باشکوه همچنان ادامه داشت.

پايان همان فصل “زولا” به عنوان نخستين بازيکني که در تمام بازي هاي فصل براي تيمش توپ نزده بود جايزه بهترين بازيکن سال از نگاه مطبوعات انگلستان را بدست آورد. وي نخستين بازيکن تاريخ باشگاه چلسي به حساب مي آمد که اين عنوان را بدست آورده بود

 

در آن فصل رويايي که چلسي قهرمان جام اتحاديه و جام در جام اروپا شده بود ، همگان درخشش خيره کننده زولا را عامل موفقيت تيم ميدانستند.

به خصوص بازي مقابل اشتوتگارت آلمان در جام در جام اروپا که زولا به علت مصدوميت در ابتداي بازي حضور نداشت ، و زماني که چلسي با يک تعويض طلايي و 26 ثانيه بعد از حضور زولا توانست گل برتري تيمش  را توسط آن تعويض که شخصي چون  فرانکو زولا  بود به ثمر برساند تا فاتح جام در جام اروپا بشوند..

 

سياست ويالي که همگان را به تعجب آويخت!!!

 

در سال 2000 آبي هاي لندن در رقابت هاي ليگ قهرمانان ظاهر شد . اگرچه حضور زولا در ليگ برتر و ترکيب اصلي به دليل سياست ويالي مربي آن زمان و البته جديد چلسي از سيستم چرخشي ، کمتر بود اما نابغه ايتاليايي با درخشش خود،  چلسي را به مرحله حذفي مقابل بارسا رساند که زولا  در آن مرحله گل بسيار زيبايي را وارد دروازه آبي اناري ها کرد که بازي با نتيجه سه بر يک به سود آبي هاي لندن خاتمه يافت..

در همان سال باري ديگر قهرمان جام حذفي شدند.

اما چلسي روز به روز جوان تر و فرصت به افسونگر چلسي کمتر داده ميشد و سرانجام بعد از درخشش هاي فراوان و بهترين بازيکن تيم را ايفا کرد ،  به خصوص دريبل هاي محشر او در بازي مقابل ليورپول که آخرين بازي وي بود باعث شد تا شادي خود را با تماشگران تقسيم کند ..

 البته او عنوان 5 بار بهترين بازيکن ليگ جزيره که نوعي رکورد به حساب مي آيد ، در دوران با شکوهش در چلسي به افتخارات تکرار نشدني اش افزود و  در سال 2003راهي خانه خود ايتاليا شد..

 

اگرچه او براي آبي هاي لندن در طي 229بازي و به ثمر رساندن 59گل ، محبوب ترين بازيکن تاريخ باشگاه در سال 2003 لقب گرفت و همچنين دو سال بعد از آن خبرهايي که مالک جديد آن زمان چلسي ( آبراموويچ ) قصد داشت کالياري را بخرد تا باري ديگر زولا را در ترکيب چلسي ببيند ، اما هيچگاه اين اتفاق3نيوفتاد..

و در سال 2005زولا به عنوان برترين بازيکن قرن چلسي انتخاب شد.

فتسيوالي که در شهر رم برگزار شد..

 

و سرانجام در سال 2005 و بازي مقابل يوونتوس به عنوان بازيکن ودر تيم کالياري از دنياي فوتبال خداحافظي کرد..

 

اما طرفداران چلسي فقط يه شعار داشتند..

" تو محبوبي " تو افسونگر و اسطوره اي به رنگ آبي "

خداحافظ جان فرانکو زولا..

نظر شما