شناسهٔ خبر: 1996150 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

گروههاي فلسطيني اعلام كردند: آغاز انتفاضه سوم فلسطين

صاحب‌خبر -

مفتي فلسطين: رژيم صهيونيستي با تعرض به مسجدالاقصي، با آتش بازي مي‌كند
شيخ "محمد حسين" مفتي كل فلسطين تاكيد كرد:رژيم صهيونيستي با تعرض به مسجد القصي و توطئه چيني براي تغيير هويت اسلامي اين مسجد مبارك و شهر قدس شريف، با آتش بازي مي‌كند. اين درحاليست كه گروه‌هاي فلسطيني از آغاز انتفاضه سوم در فلسطين اشغالي خبر مي‌دهند.
شيخ محمد حسين در گفت وگو با ايرنا، ادامه سكوت در مقابل هجمه‌هاي رژيم صهيونيستي به مسجد الاقصي را جايز ندانست و گفت كه اين رژِيم با هجمه‌ها و تجاوزهاي مستمر به مسجد الاقصي از خطوط قرمزعبور كرده است. وي به بررسي‌ها در داخل رژيم صهيونيستي در خصوص پايان دادن به سرپرستي و نقش اردن در اداره مسجد الاقصي اشاره كرد و اظهارداشت: امروز در يك مرحله حساس قرار داريم زيرا رژيم صهيونيستي براي يهودي سازي شهر مقدس قدس و حذف هويت اسلامي آن و مسجد الاقصي تصميم گرفته است.
وي تاكيد كرد كه نبايد فريب دروغگويي‌هاي مسئولان رژيم صهيونيستي از جمله " بنيامين نتانياهو" نخست‌وزير اين رژيم اشغالگر را خورد و ادعاهاي آنها را مبني بر اينكه دخالتي در يهودي سازي قدس شريف و مسجد مبارك الاقصي و تعرض يه اين اماكن مقدس ندارند، باور كرد. مفتي فلسطين خاطرنشان كرد: نسبت به اينكه قدس شريف و مسجدالاقصي از سوي صهيونيست‌ها تهديد مي‌شوند، بارها هشدار داده و همچنان هشدار مي‌دهيم و امت‌هاي اسلامي و عربي نبايد از مسئوليت‌هاي خود شانه خالي كنند.
از سوي ديگر رئيس جنبش اسلامي در اراضي اشغالي 1327 تاكيد كرد كه به سبب جنايت‌هاي روزافزون دشمن صهيونيستي عليه قدس و مسجد الاقصي كه هر آن احتمال مي‌رود به خاطر آن انتفاضه‌اي جديد شكل گيرد، اكنون اوضاع جنگي بر اين شهر حاكم شده است. شيخ رائد صلاح در گفت‌وگو با الرساله نت تصريح كرد:" دشمن صهيونيستي وحشيانه‌ترين جنايت‌ها را عليه ساكنان قدس مرتكب مي‌شود كه همين مساله در نهايت منجر به شگل‌گيري انتفاضه سوم شده است و شعله‌هاي آن سراسر منطقه را فرا مي‌گيرد."
اين در حالي است كه شهر قدس به ويژه پس از شهادت معتز حجازي كه به دست داشتن در ترور يهودا گليك از مسئولان تندرو يهودي متهم شده بود، صحنه درگيري‌هاي شديدي ميان نظاميان صهيونيست و جوانان فلسطيني بوده و ده‌ها نفر در اين درگيري‌ها مجروح شده‌اند.
شيخ صلاح هشدار داد كه ادامه تجاوزات دشمن صهيونيستي منطقه را به آتش خواهد كشيد و مسئوليت هرگونه عواقب اين مساله بر عهده اين رژيم خواهد بود.
در اين ميان جنبش مقاومت اسلامي فلسطين "حماس" در كرانه باختري از اعضا، فعالان و طرفداران خود و اقشار مختلف ملت فلسطين خواست در راهپيمايي‌هاي حمايت از مسجد الاقصي در رام‌الله و الخليل شركت كنند تا بدين وسيله زمينه تداوم انتفاضه قدس را فراهم سازند. حماس طي بيانيه‌اي كه نسخه‌اي از آن در اختيار مركز اطلاع رساني فلسطين قرار گرفت، از اقشار مختلف ملت فلسطين در كرانه باختري خواست كه اهالي قدس را در ميدان نبرد تنها نگذارند و به ريخته شدن خون شهداي فلسطيني كه آخرين مورد از آنها شهيد معتز حجازي بود واكنش نشان دهند.
بازگشايي مجدد مسجد الاقصي
رژيم صهيونيستي از ساعات اوليه صبح ديروز درب‌هاي مسجد الاقصي را به شرط "برقراري امنيت" گشود ولي شرط عدم ورود مردان كمتر از 50 سال همچنان به قوت خود باقي است. سخنگوي پليس رژيم صهيونيستي پس از درگيري‌هاي شهر قدس ميان ساكنان فلسطيني اين شهر و نيروهاي اشغالگر به ويژه در دو محله العمود و سلوان اعلام كرد: طرح بازگشايي مجدد مسجد الاقصي فورا اجرا خواهد شد.
بسته شدن مسجد الاقصي به دنبال يورش سربازان رژيم صهيونيستي به منزل معتز حجازي، اسير آزاد شده فلسطيني و ترور وي و تظاهرات گسترده فلسطيني‌ها صورت گرفت. مسجد الاقصي براي اولين بار از تاريخ اشغال شهر بيت المقدس در سال 1346 روز پنج‌شنبه توسط رژيم صهيونيستي به طور كامل بسته شده بود.
تهديد تازه رژيم صهيونيستي عليه خانواده شهيد حجازي
رژيم صهيونيستي درپي به شهادت رساندن "معتز حجازي" جوان 32 ساله فلسطيني به اتهام ترور يك خاخام افراطي يهودي، خانواده وي را نيز به تخريب منزلشان تهديد كرد. رژيم صهيونيستي پس از آنكه بامداد پنجشنبه حجازي را در منزلش به شهادت رساند، اينك خانواده وي را نيز تهديد كرده كه تا 24 ساعت آينده منزل آنها را تخريب خواهد كرد.
مقام‌هاي صهيونيستي همچنين پدر اين شهيد فلسطيني را پيش از اينكه از شهادت فرزندش باخبر شود، بازداشت كرده و تحت بازجويي قرار دادند. پدر حجازي در حال بازگشت از محل كار خود بود كه نظاميان صهيونيست به طرف وي تيراندازي كردند و هنگامي كه مي‌خواست داخل منزلش پناه ببرد او را به همراه يكي از پسرانش بازداشت كردند.
پدر شهيد حجازي پس از آزادي، به محض اطلاع از شهادت فرزندش، خواستار كالبد شكافي وي براي مشخص شدن دليل شهادتش شد اما سازمان اطلاعات رژيم صهيونيستي با اين درخواست، مخالفت كردند.

نظر شما