امروزه صرفه جویی انرژی یکی ازارکان های بهبود در راستای کاهش آلایندگی های زیست محیطی است. یکی از راهکارهای دستیابی به این مهم ، پیش گرم قراضه به روش های مختلف است. در کوره های قوس الکتریکی پیش گرم ، قبل از اتاقک گازcombustion chamber انجام می شود .
پیش گرم قراضه در کنورتورها انجام نشده بلکه از کف کنوتور جهت افزایش مصر ف قراضه ،گاز طبیعی به همراه پودر ذغال تزریق می شود .
با توجه به بهبود بهره وری تولید و اختلاف قیمت آهن اسفنجی و قراضه با چدن مذاب با رهنمود های مدیر عامل شركت و راهنمایی های معاون بهره برداری ، بخش فولادسازی با تکیه به تجربیات کاری و همت و تلاش نیروهای زحمتکش خود با همکاری مدیریت های اتوماسیون ، نت مکانیک ، انرژی و بهینه سازی سوخت و امورفنی بهره برداری پیش گرم قراضه را انجام داده که نتایج مناسبی حاصل گردید .
در کنورتور مصرف قراضه یا شارژ فلزی با پارامتر( HMR (Hot metal ratio سنجیده مي شود . هرچه این پارامتر کمتر باشد با توجه به آنکه قیمت چدن مذاب حدوداً دو برابر قیمت قراضه است
بهره وری اقتصادی کنورتور بیشتر خواهد بود .
در این راستا از افزایش7 تن قراضه بر نرم شروع و در نهایت توانستیم به تناژ 15 تن قراضه اضافی یا به عبارتی قراضه کل 28 تن در هر ذوب برسیم .
به دلیل کنترل مقدار قراضه وکربن شارژ به صورت مخلوطی از 50 درصد قراضه و 50 درصد آهن اسفنجی انجام شد
در این پروژه گاز طبیعی و اکسیژن از طریق لانس دمش اصلی اکسیژن به کنورتور شارژ شده و پس از پیش گرم قراضه تا حدود 1000 درجه سانتی گراد چدن مذاب شارژ و فرآیند تولید فولاد انجام می پذیرد .
با اجرای این پروژه HMR به کمتر از 80 خواهد رسید که تاثیر بسزایی برروی قیمت تمام شده محصولات فولادی خواهد داشت .
این موفقیت را به همکاران عزیز ذوب آهنی تبریک گفته و انشاا... تمامی عزیزان در راه اعتلای این مجتمع عظیم با تفکر و اجرای پروژه های مناسب کوشا باشند .
مديريت فولاد سازي