شناسهٔ خبر: 19487208 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

شلیک موشک بالستیک از یمن به سمت ریاض

همزمان با سفر ترامپ به عربستان

صاحب‌خبر - ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همزمان با سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان، یک فروند موشک بالستیک به سوی پایتخت این کشور شلیک کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، همزمان با آمادگی عربستان برای استقبال از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، یک فروند موشک بالستیک از نوع «برکان 2» به سوی ریاض شلیک کردند.
به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله یمن، «شرف لقمان» سخنگوی رسمی ارتش یمن اعلام کرد: پیام ما با این موشک به ریاض اعلام شد و به سعودیها گفتیم که برای پاسخگویی آماده‌ایم و همچنان آماده مقابله با دشمنیم.
بر اساس این گزارش، تنها چند ساعت پیش از ورود ترامپ به ریاض، موشک برکان 2 به سوی پایتخت عربستان شلیک شد و در پی آن، کلیه پروازها در فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» به تاخیر افتاد.
یمنی‌ها در 18 مارس 2016 (95ش)نیز یک فروند موشک از نوع برکان 2 را به سوی پایگاه هوایی «ملک سلمان» در ریاض شلیک کرده بودند.
گفتنی است رژیم سعودی مدعی رهگیری این موشک شده و ادعا کرد که در منطقه غیرمسکونی در شهر الرین سقوط کرده است.
انهدام جنگنده اف 15 سعودی
از سوی دیگر پدافند هوایی ارتش یمن یک فروند جنگنده اف 15 ائتلاف سعودی علیه یمن را در شمال استان صعده یمن هدف قرار داد و منهدم کرد.
به گزارش پایگاه خبری المسیره یمن، این جنگنده متجاوز در نجران واقع در جنوب عربستان سقوط کرده است.
در همین حال نیروهای یمنی در عملیاتی ویژه، ده‌ها تن از نظامیان سعودی را در مناطق مرزی یمن و عربستان به هلاکت رساندند.
اعزام 5 هزار مزدور سودانی به یمن
منابع آگاه نظامی یمن از اقدام عربستان و امارات در اعزام 5 هزار مزدور سودانی به حضرموت خبر دادند. گفته می‌شود عربستان و امارات نزدیک به 5 هزار مزدور سودانی را به شهر «المکلا» در استان «حضرموت» در جنوب شرق یمن اعزام کردند.
منابع محلی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ثوره یمن»، اعلام کردند نیروهایی که با کشتی وارد یمن شده‌اند، در پایگاهی داخل شهر مکلا مستقر شده‌اند و این نظامیان سودانی، از سوی امارات و عربستان به سلاح‌های آمریکایی مجهز شده‌اند.
منابع آگاه نظامی اعلام کردند که در سایه شکست‌های پیاپی عربستان در جبهه‌های مختلف، ورود مزدوران سودانی به مکلا، بیانگر وجود یک طرح نظامی جدید در حضرموت است.
وضعیت وخیم بهداشتی در یمن
در همین حال سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بارندگی‌های شدید همراه با ویرانی مراکز درمانی و نبود دارو در یمن، موجب شده تا بیماری وبا در این کشور با شتاب بی‌سابقه‌ای درحال گسترش باشد و این در حالی است که رژیم سعودی به جنایات خود علیه ملت مظلوم یمن ادامه می‌دهد.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تنها در سه هفته گذشته 240 نفر از مردم کشور جنگ زده یمن در اثر ابتلا به بیماری وبا جان خود را از دست داده‌اند و درحال حاضر بیش از 23 هزار و 400 نفر دیگر به این بیماری مبتلا هستند.
به گفته این نهاد، با توجه به سکونت نزدیک به 7 میلیون و 600 هزار یمنی در مناطقی که با خطر شیوع این بیماری روبرو هستند، غفلت از رساندن کمک‌های درمانی و پیشگیری به این مناطق می‌تواند موجب ابتلای میلیون‌ها نفر از مردم این کشور شود.
وخیم شدن اوضاع انسانی در یمن همزمان با حملات جنگنده - بمب افکن‌های سعودی به مناطق شهری یمن در حالی است که آل سعود در چارچوب رفتارهای غیرقانونی و نسنجیده خود به جنایات علیه مردم یمن ادامه می‌دهد.
افزایش حملات هوایی و ضد حقوق بشری عربستان به مناطق مسکونی و اهداف غیرنظامی علیه شهروندان یمنی و جلوگیری از دسترسی سازمان‌ها و نهادهای مسئول بین‌المللی در امر امداد رسانی، در حالی است که اقدامات ضد حقوق بشری رژیم سعودی موجی از ناامنی و بی‌ثباتی را در منطقه به همراه داشته است.
تظاهرات ضد ترامپ در یمن
رسانه‌ها از تظاهرات ضد آمریکایی شهروندان یمنی در اعتراض به سفر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان خبر دادند.
شهروندان یمنی عصر دیروز تظاهرات ضد آمریکایی برپا کردند. این تظاهرات همزمان با سفر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به ریاض برگزار شد.
معترضین در این تظاهرات با سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با سفر دونالد ترامپ به عربستان ابراز کردند. همچنین علیه سیاست‌های آمریکا در حمایت از تروریسم شعار سر دادند.
گفتنی است ترامپ صبح دیروز به عنوان اولین مقصد نخستین سفر خارجی دوره ریاست جمهوری خود وارد ریاض شد. عربستان همراه با چند کشور دیگر از ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به هدف بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد. این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه‌ای جز کشتار بیش از 12هزار یمنی و زخمی شدن ده‌ها هزار تن دیگر و همچنین آواره شدن میلیون‌ها یمنی و ویرانی زیرساخت‌های این کشور نداشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما