شناسهٔ خبر: 19242870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

ماکرون در یک قدمی کاخ الیزه

امروز یکشنبه 17 اردیبهشت است . دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه ساعت 8 صبح شروع شد.رای گیری از حدود 47 میلیون نفر تا 19 شب و در برخی حوزه‌ها تا ساعت 20 ادامه خواهد داشت. مسائل اخیر تروریستی در اروپا و بویژه در خود فرانسه سبب شده تا تدابیر امنیتی افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

حدود 50 هزار پلیس و ژاندارم در فرانسه برای تضمین امنیت برگزاری انتخابات در حوزه های رای گیری و همچنین اعتراضات احتمالی بعد از انتخابات، بسیج شده اند. مقامات فرانسوی گفته اند تهدیدات تروریستی هرگز تا این اندازه شدید نبوده است. این نخستین بار است که انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه تحت سیطره وضعیت اضطراری انجام می شود که از حملات تروریستی نوامبر 2015 در فرانسه حاکم است.

دور دوم رقابتی است میان امانوئل ماکرون ،نامزد مستقل و میانه رو و مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه که حزب راستگرای افراطی به شمار می رود. فرانسوا اولاند، رئیس‌‌جمهور فرانسه بار دیگر نسبت به خطر پیروزی نامزد جبهه ملی هشدار داد.

همه چیز حکایت از پیروزی ماکرون دارد، اما در این میان اتفاقی افتاده که کمی قابل تامل است. هکرها اسنادی را از ستاد انتخاباتی ماکرون ربوده اند. بیم آن می رود با انتشار این اسناد، افکار عمومی کمی دچار تردید شوند. اما زمان زیادی نمانده و رسانه ها هم بر اساس حکم نهادهای قضایی از انتشار این اطلاعات منع شده اند لذا در این شرایط بعید است این اقدام تاثیر زیادی در روند کلی انتخابات و پیشتازی ماکرون داشته باشد.

نکته دیگر این‌که فرانسوی ها دریافته اند رای به مارین لوپن رای به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا یا کم شدن پیوندهای فرانسه با اروپاست. اما فرانسوی ها با اقدامی که انگلیسی ها کردند خیلی همراه نیستند. آنها به‌لحاظ تاریخی هیچ زمانی خود را دنباله روی آنگلو ساکسون ها نمی دیدند. همچنین رای به لوپن رای به ندایی است که دونالد ترامپ از آن سوی اقیانوس اطلس برای فرانسوی‌ها داد. همین مساله هم سبب شده تا در نظر سنجی ها آنها تمایل خود را بیش از گذشته و دور نخست به ماکرون نشان دهند.

انتشار نتایج نظرسنجی ها حکایت از پیروزی ماکرون دارد. وی در صورت برنده شدن، پیروزی خود را در فضای بیرونی موزه لوور جشن می گیرد. شبکه بلومبرگ در تفسیر انتخابات فرانسه به سن بالای همسر ماکرون نیز اشاره می کند و می نویسد: باید صبر کرد و دید که آیا فرانسه غیر عادی ترین بانوی اول الیزه را به خود خواهد دید یا خیر.

نظر شما