شناسهٔ خبر: 19107350 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

ادعاهای شهردار تهران درباره تولید برق از زباله چقدر صحت دارد؟

پز دادن با کارهای انجام نشده

صاحب‌خبر - گروه جامعه: اولین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری عصر روز جمعه با محوریت مسائل فرهنگی و اجتماعی برگزار شد. هر چند این مناظره با پاسخ روشن و دقیقی درباره موضوعات مطرح شده همراه نبود اما حاشیه های ایجاد شده از میان مباحث با واکنش مسئولان، کارشناسان و نیز افکار عمومی مواجه شد.
یکی از جنجالی ترین بحث ها در این مناظره، به گفت و گوی اسحاق جهانگیری و محمدباقر قالیباف در بحث تفکیک زباله اختصاص داشت.
جهانگیری در بخشی از انتقادات خود به عملکرد قالیباف در مدیریت شهری گفت: «آقای قالیباف که ۱۲ سال شهردار تهران است هنوز نمی تواند زباله های دم خانه مردم را تفکیک کند.» این گفته با واکنش قالیباف شهردار فعلی تهران و کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری روبه رو شد. او در پاسخ به جهانگیری درباره ناتوانی در جمع‌آوری زباله‌های شهر تهران، از نیروگاهی گفت که از زباله‌های شهر تهران، برق تولید می‌کند؛ «امروز افتخار شهرداری تهران این است که از زباله برق تولید می‌کند .»
این اظهار نظرها که با واکنش مخاطبان در شبکه های مجازی مواجه بود به سرعت به شوخی های آنان راه یافت.
فیلمی که موافقان منتشر کردند
واکنش های افکار عمومی به این ادعا در حالی ادامه داشت و دارد که مسئولان مربوطه از هر دو طیف ماجرا در صدد اثبات یا رد آن برآمده اند.
پس از پایان مناظره یکی از سایت های خبری حامی جریان اصولگرا و از حامیان شهردار فعلی تهران فیلمی از تولید برق از زباله های تهران منتشر کرد و مدعی شد ادعای این کاندیدا صحت دارد و کارخانه ای در اطراف تهران در حال تولید برق از پسماندهای پایتخت است.
در حالی موافقان ادعای شهردار تهران در حال تلاش برای اثبات صحبت کاندیدای جریان خود در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بودند که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و اعضای شورای شهر تهرن آن را رد کردند.
ادعایی که فقط حرفش را شنیده ایم!
معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست در واکنش به این ادعا در توئیتر خود نوشت: «‏در پسماند هم نکته آقای جهانگیری درست بود، تفکیک از مبدا در تهران پیش نرفته، زباله سوز فقط 200 تن را پردازش می‌کند یعنی فقط 5درصد زباله تهران که 7هزار تن است.»
محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در کانال تلگرامی خود در این باره نوشت: «ایشان حتی سخنان سه سال پیشش در مراسم افتتاح واحد 2000 تنی  زباله‌سوز در تهران را فراموش کرد که گفته بود: «این مقدار، یک‌چهلم کل زباله تولیدی روزانه در تهران است.» زباله‌سوزی که متاسفانه هنوز نتوانسته استانداردهای لازم آلایندگی را کسب کند. در مورد بازیافت هم، اینک فقط 20درصد زباله‌های تهران در فرآیند بازیافت قرار دارد که به دلیل عدم رعایت ملاحظات بهداشتی و ایمنی، نتوانسته تاییدیه لازم را از موسسه تحقیقات آب‌وخاک اخذ کند.
در این راستا همچنین اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در گفت و گو با ایلنا با تاکید بر اینکه اقدامات قالیباف در زمینه بازیافت زباله در سطح پایین و آزمایشی است، گفت: «کود کمپوستی هم که تولید می‌شود، دارای کیفیت بسیار پایین بوده و پر از شیشه و پلاستیک است، از سوی دیگر میزان الکتریسته‌ بسیار کمی تولید می‌شود و جای سوال دارد، چرا قالیباف در مناظره هیچ آماری ارائه نداد. در حقیقت هیچ آماری وجود ندارد، چرا که کارهایی که دراین زمینه صورت گرفته آنقدر سطحی است که ارزش ندارد به آن اشاره شود.»
درخواست 4 ساله بی پاسخ
محمدمهدی تندگویان، یکی از اعضای شورای شهر تهران هم از کسانی بود که در رد این ادعا اظهار نظر کرد. او دراین باره در توئیتر نوشت: «‏آقای قالیباف اسناد مربوط به تولید برق از زباله و کود کمپوست و میزان درآمد حاصل از آن را به شورای شهراعلام نمایید این ۴ سال است که درخواست ماست.»
عبدالحسین مختاباد عضو دیگر شورای شهر تهران، در خصوص صحت ادعای شهردار تهران در مناظره روز جمعه که یکی از افتخارات شهرداری را تولید برق از بازیافت زباله ها عنوان کرده بود، اظهار کرد: «متاسفانه در خصوص تولید برق از بازیافت
زباله ها تا به حال اقدامی صورت نگرفته است و اگر شهردار تهران در این خصوص ادعایی کرده باید به اعضای شورای شهر جواب بدهد که این برق تولید شده  کجا استفاده شده است؟ صحت اظهارات شهردار تهران در رابطه با تولید برق از زباله ها بسیار ضعیف است و یا اصلا چنین چیزی وجود ندارد و تا جایی که بنده در جریان هستم کارخانه هایی خریداری شده، اما هنوز در آن کارخانه ها کسی فعالیت ندارد.در طول 2 سال گذشته، هر بار که از فرودگاه امام خمینی رد می شوم بوی بسیار بدی را استشمام می کنم. زمانی که زباله ها را چند کیلومتری کلانشهری مانند تهران دپو می کنند، بوی بدی فضای آن مناطق را فرا می گیرد که بنده شخصا بارها در صحن شورا تذکر داده ام که  چرا در پایتخت چنین مسئله ای بررسی نمی شود.در دنیای مدرن دفع و جذب زباله و تبدیل کردن به کود شیمیایی و زمین های کشاورزی و حتی تبدیل به برق بسیار منظم صورت می گیرد و در شهری مانند تهران  نه تنها برق از آن تولید نمی شود بلکه بوی بد حاصل از دفن غیر اصولی آن تا مدت ها در فضا پراکنده می شود. بارها تذکر داده ایم که چرا هر شب باید زباله ها را از تهران خارج کنیم، حتی در بعضی مناطق شنیده شده است که دوبار در طول روز زباله ها را جمع آوری می کنند و به اعتقاد من شهرداری در بحث زباله ها بسیار ضعیف عمل کرده است. بودجه ای که در این خصوص به شهرداری اختصاص داده ایم باید از لحاظ مدیریت در خاورمیانه تک باشد و در همه کشورها زبانزد می شدیم، اما متاسفانه شهرداری ضعف های بسیار زیادی دارد.»
هزینه صدها میلیارد تومان به بهانه تولید برق از زباله
این ادعای قالیباف، تنها از سوی اعضای شورای شهر و مسئولان محیط زیست مورد تردید قرار نگرفت. یکی از کسانی که ادعای شهردار را مورد نقد قرار دارد شهردار اسبق تهران بود. مرتضی الویری شهردار اسبق تهران با تکذیب این ادعا گفت: «شهرداری تهران صدها میلیارد تومان به بهانه تولید برق و کود از زباله هزینه کرده است ولی این کار کوچکترین خروجی ای نداشته و هنوز هم تهران یکی از بدترین سیستم های جمع آوری پسماند در دنیا را دارد.»
7هزار تن طلای کثیفی که از بین می رود
مسئله تولید برق و استفاده مفید از زباله‎های تهران در حالی از سوی شهردار تهران و کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری مطرح شد که قبل از این اعضای شورای شهر بارها نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و از شهرداری تهران خواسته بودند تا در این خصوص توضیح دهد.
این تنها تولید برق از زباله نیست که محل تردید است. در بحث تفکیک زباله از مبدا و بازیافت آن نیز عملکرد شهرداری به عنوان نهاد مسئول همواره مورد انتقاد بوده است . در حالی آمار سازمان بهداشت جهانی می گوید کشورهای توسعه یافته تا بیش از 80 درصد زباله تولیدی خود را دوباره به چرخه مصرف بازمی گردانند که این مسئله در کشور ما با گذشت بیش از یک دهه از تصویب طرح مدیریت پسماند و حدود 60 سال از تاسیس اولین کارخانه بازیافت کشور هنوز به یک آمار منطقی نرسیده است. براساس آخرین آمار تنها 7 درصد از زباله تولیدی کشور بازیافت می شود. این در حالی ست که در دنیا از 20 درصد زباله ها برق تولید می شود و از مابقی زباله ها نیز سایر فرآورده‌ها را تولید می کنند اما در تهران روزانه حدود 7000 تن زباله تولید می شود که به دلیل سوءمدیریت از بین می روند.

نظر شما