شناسهٔ خبر: 18979438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

مردم فرانسه فردا پای صندوق‌های رأی می‌روند

اسلام‌هراسی حربه جدید جلب آراء

صاحب‌خبر -
 
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، درحالی‌که مردم فرانسه خود را برای رفتن به پای صندوق‌های رأی انتخابات ریاست‌جمهوری در روز یک‌شنبه آماده می‌کنند، پس از حمله تروریستی پنج‌شنبه شب به وقت محلی، موج جدیدی از وحشت و ترس این کشور را فراگرفته است.

وبگاه روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: همزمان با اجرای مناظره‌های انتخاباتی 11 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، در عصر روز پنج‌شنبه به‌وقت محلی، مهاجمی مسلح به سلاح کلاشنیکف پس از پیاده‌شدن از خودرو سواری خود، به سوی خودرو پارک‌شده ماموران پلیس در خیابان شانزه‌لیزه آتش گشود. در این حادثه یک افسر پلیس کشته و دو تن دیگر به‌شدت مجروح شدند. گروه تروریستی داعش مسوولیت این حادثه را برعهده گرفته است. به گفته دادستان پاریس، فرد مهاجم پس از تلاش برای فرار از محل، به ضرب گلوله دیگر ماموران پلیس حاضر در صحنه درگیری از پای درآمده است.

«فرانسوا مولن» دادستان شهر پاریس به‌دلیل درجریان‌بودن تحقیقات، از افشای هویت فرد مهاجم خودداری کرده است. گفته شده از بازرسی خودروی این فرد تعدادی سلاح سرد و اسلحه شکاری کشف شده است.

مقامات امنیتی اروپایی به واشنگتن‌پست گفته‌اند که سازمان اطلاعات فرانسه از قبل به‌دلیل ارتباط احتمالی فردمهاجم -که هویتش را «کریم شورفی» اعلام کرده‌اند- با شبکه‌های تروریستی، از وی شناخت داشته است.

دو تن از مقامات مسوول در فرانسه نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که فرد مهاجم در ماه فوریه به‌دلیل تهدید پلیس بازداشت شده ولی بعداً با پیدانشدن شواهد کافی آزاد شده بود.

در ساعات ابتدایی روز جمعه مقامات فرانسوی اعلام کردند که به‌دنبال مظنون احتمالی دیگر با هویت بلژیکی‌اند. در همین‌حال مقامات بلژیکی تاکید کردند که هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که عامل حادثه تیراندازی پاریس، بلژیکی باشد و هویت مظنون تاکنون نامشخص نشده است. همچنین گفته شده که دومین مظنون این حادثه خود را تسلیم پلیس بلژیک کرده است.

استفاده حداکثری لوپن از حادثه شانزه‌لیزه
اما درحالی‌که کاندیداهای ریاست‌جمهوری فرانسه کارزارهای انتخاباتی خود را برای ادای احترام به افسر پلیس کشته‌شده متوقف کردند، تحلیل‌گران معتقدند در کشوری که طی دو سال گذشته شاهد مجموعه‌ای از حملات تروریستی خونین بوده، حادثه اخیر به‌ویژه به‌نفع «مارین لوپن» کاندیدای انتخابات روز یک‌شنبه از حزب راست‌افراطی «جبهه ملی» است که در هفته‌ها و روزهای اخیر شعارها و وعده‌های ضدمهاجرتی زیادی مطرح کرده است.

لوپن روز جمعه از دولت فرانسه خواست تا سریعاً بازرسی‌های مرزی را مجدداً برقرار ساخته و مهاجرانی را که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه تحت‌نظر قرار دارند از این کشور اخراج کند.

وی در همین‌رابطه در کنفرانسی خبری اعلام کرد: «دولت وحدت ملی من این سیاست را به‌اجرا خواهد گذاشت و بنابراین جمهوری و کشور فرانسه دوباره احیا خواهد شد.» این در حالی است که دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات‌متحده نیز در پیامی توییتری پیش‌بینی کرد که این حادثه تأثیر چشم‌گیری بر انتخابات فرانسه داشته باشد ولی به نوع این تاثیرات اشاره نکرد. طرفداران لوپن بسیاری از شعارهای ضدمهاجرتی را تکرار می‌کنند که قبلاً از سوی ترامپ در طول کارزارهای انتخاباتی‌اش مطرح شده بود.

اما لحظاتی پس از این حادثه، داعش از طریق «اعماق» وبگاه منتسب به خود مسوولیت آن را پذیرفت و اعلام کرد این تیراندازی از سوی فردی بلژیکی با اسم مستعار «ابویوسف البلژیکی» صورت گرفته است. به هر روی، مقامات فرانسوی هنوز از ارتباط فردمهاجم با گروه داعش مطمئن نیستند. روز جمعه پلیس فرانسه سه‌تن از اعضای خانواده فردمهاجم را درحومه پاریس دستگیر کرد. پیش‌تر فرانسوا اولاند رییس‌جمهور فرانسه در بیانیه تلویزیونی گفته بود شواهد موجود از تروریستی‌بودن این اقدام حکایت دارد.

رخداد شانزه‌لیزه؛ تغییردهنده قواعد بازی
تاکنون مهاجرت، بیکاری، مالیات‌ها و جهانی‌سازی از موضوعاتی بوده‌اند که نامزدهای انتخاباتی در فرانسه در طول کارزارهای انتخاباتی درباره آن بحث کردند؛ اما حادثه پنج‌شنبه شب می‌تواند تغییردهنده قواعد بازی باشد. علاوه‌بر لوپن، فرانسوا فیون از حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواهان نیز اعلام کرد: «مبارزه با اقتدارگرایی اسلامی باید اولویت دولت بعدی فرانسه قرار داده شود.»

طی سلسله رخدادهای تروریستی که طی دو سال گذشته در فرانسه صورت گرفته است، دست‌کم 230 نفر کشته شده‌اند. روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز پلیس مارسی اعلام کرد دو مرد را با پرچم داعش و همراه 3 کیلوگرم موادمنفجره دستگیر کرده است. گروه داعش همچنین مسوولیت حملات تروریستی در نوامبر 2015 را نیز برعهده گرفت که طی آن در حمله به نقاط مختلف پاریس 130 نفر کشته و بیش از 360 تن دیگر مجروح شدند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما