شناسهٔ خبر: 18973256 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

جام‌جم از حال و هوای انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه گزارش می‌دهد

روزهای ناآرام سرزمین «گل‌‌ها»

گروه‌های تروریستی و نیروهای وابسته به آن اجازه ندادند سخنان روز پنجشنبه فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه برای بیش از چند ساعت اعتبار و دوام داشته باشد. او در دیدار با سران این کشور اطمینان داد که از تمام ابزار و نیروهای لازم برای تامین امنیت انتخابات فرانسه استفاده کند. هنوز چند ساعت از این اظهارنظر نگذشته بود که وقوع یک حادثه تیراندازی تروریستی، تمام تحولات این کشور را تحت‌تاثیر قرار داد و موجب شد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آخرین گردهمایی‌ خود را لغو کنند.

صاحب‌خبر -

حمله به تامین‌کنندگان امنیت انتخابات

در حالی که مقامات فرانسه طی چند روز گذشته از افزایش نیروهای امنیتی و پلیس برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی سخن گفته بودند، تعدادی از این نیروها پنجشنبه شب در مرکز پاریس مورد حمله قرار گرفتند.

آن‌طور که سخنگوی وزارت کشور فرانسه اعلام کرده حدود ساعت 9 شب در خیابان معروف شانزه لیزه یک خودرو کنار اتوبوس پلیس می‌ایستد. مردی از این خودرو بیرون آمده و با سلاح خودکار، اتوبوس را به گلوله می‌بندد.

وی بعد از کشتن یکی از پلیس‌ها در حال شلیک شروع به فرار کرده و همزمان دو نفر دیگر از نیروهای پلیس را زخمی می‌کند. ضارب سپس به‌دست نیروهای پلیس کشته شد. با کشته شدن این پلیس، تعداد شهروندان فرانسوی که از سال 2015 در حوادث تروریستی این کشور کشته شده‌اند به 238 نفر رسید.

منابع نزدیک به تحقیقات در این پرونده اعلام کردند، مسئولان امنیتی فرانسه خانه فرد مهاجم واقع در حومه شهر پاریس را مورد تفتیش قرار دادند. فرانسوا مولان، دادستان پاریس در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که مسئولان هویت فرد مسلح را شناسایی کرده‌اند، تاکید کرد:‌ مسئولان امنیتی نام او را تا تکمیل تحقیقاتشان افشا نخواهند کرد. مولان افزود: هویت فرد مهاجم شناسایی و تائید شده است اما محققان می‌خواهند اطمینان یابند که او شریک یا شرکایی داشته است یا نه.

به گفته رسانه‌ها عامل این حمله فردی 39 ساله و از اعضای گروه‌های تروریستی بوده است. او پیشتر نیز به‌دلیل تیراندازی به نیروهای پلیس در اوایل سال 2000 چند سال زندانی بود. پلیس فرانسه از بازداشت سه نفر از اعضای خانواده این مهاجم خبر داده است.

در همین حال خبرگزاری اعماق، وابسته به داعش اعلام کرد که این حمله را یکی از نیروهای این گروه انجام داده است.

در حالی که تحقیقات پلیس در این زمینه ادامه دارد، منابع خبری اعلام کردند که دومین مظنون حادثه تروریستی و تیراندازی پنجشنبه شب در خیابان شانزه‌لیزه پاریس خود را تسلیم پلیس بلژیک کرد. با این حال، مقامات بلژیکی تاکید کردند که هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد عامل حادثه تیراندازی پاریس، بلژیکی باشد.

این تیراندازی در حالی است که قرار است 23 آوریل (روز یکشنبه) انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار شود. در حالی که همگان نگران تاثیر این رخدادها بر نتایج این انتخابات هستند برنارد کازنو نخست‌وزیر فرانسه با اعلام این‌که 50 هزار نیروی امنیتی دیگر برای تامین امنیت انتخابات در سراسر کشور مستقر می‎شوند، اضافه کرد که تروریسم هیچ‌گونه تاثیری در روند انتخابات نخواهد داشت.

ادامه پیشروی ماکرون در نظرسنجی‌ها

این اتفاق در حالی رخ داد که فرانسوی‌ها فردا به پای صندوق‌های رای می‌روند تا در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که امانوئل ماکرون همچنان بخت نخست برای رسیدن به کاخ الیزه است.

به گزارش رویترز، نظرسنجی موسسه Elabe که روز گذشته و برای شبکه خبری بی.اف.ام و مجله اکسپرس منتشر شد، نشان داد که نامزد میانه‌روی فرانسه (ماکرون) می‌تواند در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور در راس قرار بگیرد.

بنا بر نتایج این نظرسنجی ماکرون می‌تواند در دور نخست انتخابات 24 درصد آرا را به دست بیاورد؛ درحالی‌که مارین لوپن از حزب راست افراطی موفق به کسب 5/21 درصد آرا می‌شود. این نظرسنجی نشان داد فرانسوا فیون، نامزد محافظه‌کار نیز می‌تواند در دور نخست این انتخابات 20 درصد آرا را به دست بیاورد. ژان لوک ملانشون، نامزد چپ افراطی هم که به‌دنبال افزایش مالیات‌ها برای ثروتمندان و هزینه 100 میلیارد یورویی در بخش ساخت و ساز و پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر است، می‌تواند در دور نخست این انتخابات 5/19 درصد آرا را از آن خود کند. بخش مهم این نظرسنجی نشان داد که در دور دوم انتخابات ماکرون 65 درصد آرا را در مقابل 35 درصد آرای مارین لوپن به‌دست می‌آورد. انتظار می‌رود که 71 درصد در دور نخست این انتخابات شرکت کنند.

با توجه به مطرح شدن بیش از پیش احزاب افراطی، موضوع مهاجرت یکی از مسائل مهم در زبان نامزدهای این انتخابات بوده است. در همین راستا، لوپن در آخرین اظهارات انتخاباتی خود در کنفرانسی خبری در پاریس خواستار اخراج همه مهاجران و بسته شدن مساجد وابسته به اسلام‌گرایان افراطی شد. به گزارش شبکه الجزیره، نامزد راستگرایان افراطی در بخش دیگری از این نشست خبری اعلام کرد که بعضی از زندان‌های فرانسه به محلی برای ساختن تروریست‌ها تبدیل شده است. در همین حال، دیوید راچلین، مدیر ستاد انتخاباتی لوپن در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که لوپن معتقد است پاریس باید روابط دیپلماتیک و اقتصادی با عربستان سعودی و قطر را به‌دلیل حمایت مالی و فکری این دو کشور از افراطی‌ها محدود کند.

لوپن همچنین در تبلیغات خود پیشنهاد داده که هر سال تنها به 10 هزار مهاجر برای ورود به فرانسه مجوز داده شود.

نظر شما