شناسهٔ خبر: 1872438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

کشف سرنخ‌های جدید از اسیدپاشی اصفهان

صاحب‌خبر -
آرمان-‌ هانیه حقیقی: روز گذشته، اظهارنظرهای جدیدی درباره اسیدپاشی‌های اصفهان بار دیگر، این موضوع را به صدر اخبار رسانه‌ها بازگرداند. در یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها، فرمانده نیروی انتظامی از کشف سرنخ‌های جدید از اسیدپاشی اصفهان خبر داد. هم‌زمان با این خبر دادستان کل کشور نیز گفت: پیوست‌ زدن مساله اسیدپاشی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر کار جریانات ضدانقلاب است. این درحالی است که روز گذشته، شاهد برگزاری دو تجمع یکی در اصفهان و دیگری در تهران در راستای محکومیت اسیدپاشی‌های اخیر بودیم.
 
 کشف سرنخ‌های جدید
فرمانده نیروی انتظامی از کشف سرنخ‌های جدید در ماجرای اسیدپاشی زنجیره‌ای در استان اصفهان خبر داد و گفت: بر اساس اظهارات قربانیان در چند روز اخیر به نظر می‌رسد ضارب یک نفر بوده که پیگیری نیروی انتظامی برای شناسایی ضارب ادامه دارد. مهر نوشت؛ اسماعیل احمدی‌مقدم ادامه داد: چه بسا دستانی بخواهند به این موضوع دامن زده و این حادثه را به موضوع حجاب و عفاف و فساد و فحشا ربط دهند، اما نیروی انتظامی در پیگیری این موضوع مصمم است و دستگاه قضایی شدیدترین برخوردها را می‌کند. این درحالی است که چندی پیش میرباقری، قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان این مطلب که چهار مظنون اسیدپاشی در اصفهان دستگیر شده‌اند، گفته بود: این اقدام زنجیره‌ای نیست.
 
  اسیدپاشی ربطی به امر به معروف ندارد
دادستان کل کشور نیز که چند روز پیش در واکنش به اسیدپاشی‌های اخیر در حکمی به دادستان عمومی و انقلاب اصفهان دستور تسریع در شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان احتمالی اسیدپاشی در حوزه قضایی اصفهان را با بهره‌گیری از قضات مجرب و بسیج کلیه امکانات انتظامی و امنیتی صادر کرده بود، در تازه‌ترین واکنش خود با بیان اینکه با عاملان اسیدپاشی برخورد عبرت‌آموز صورت می‌گیرد، گفت: ما به دادستان عمومی اصفهان اعلام کردیم که با تمام توان تمام نیروها را بسیج کنند تا عوامل اسیدپاشی کشف شوند و با آنان برخورد عبرت‌آموز صورت گیرد. فارس نوشت؛ سیدابراهیم رئیسی در ادامه گفت: پیوند دادن چنین مسائلی به امر به معروف و نهی از منکر کار جریانات ضدانقلاب است چراکه یک نیروی حزب‌اللهی متدین هرگز چنین کاری نخواهد کرد.
 
 اسیدپاشی و مجازات اعدام
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: اگر اسیدپاشی‌های اخیر با انگیزه ایجاد رعب و وحشت بوده باشد، مجازات اعدام دارد. اللهیار ملکشاهی اظهار کرد: مجازات اسیدپاشی بسیار سنگین است و اگر این کار با انگیزه ایجاد رعب و وحشت باشد فرد مرتکب محارب محسوب می‌شود و محارب هم باید اعدام شود. ایسنا نوشت؛ او اضافه کرد: در قوانین ما در خصوص برخورد با مجرمان در برخی موارد شاکی اختیاراتی دارد و اگر گذشت کند موجب تخفیف مجازات می‌شود.
 
 وضعیت چشم «سهیلا» اورژانسی است
وزیر بهداشت صبح دیروز سهیلا جورکش مصدوم 27 ساله‌ای که به‌دلیل اسیدپاشی در بیمارستان بستری است، مورد معاینه قرار داد. حسن‌ هاشمی با تاکید بر اینکه چشمان مصدوم باید به‌طور اورژانسی جراحی شود، گفت: بینایی چشم راست از بین رفته اما چشم چپ نیاز به درمان‌های متعدد دارد و توسط تیم مجرب چشم پزشکی روند درمان طی خواهد شد. او با اشاره به اینکه این بیمار برای عمل‌های اولیه چشم به بیمارستان فارابی منتقل می‌شود، افزود: اطلاع‌رسانی کمک‌های اولیه در این گونه حوادث ضروری است و در حادثه اخیر نیز، اگر مردم از همان ابتدا فرد اسیدپاشی شده را با آب می‌شستند، بخش عمده‌ای از آسیب‌های چشمی و پوستی او اتفاق نمی‌افتاد اما متاسفانه اقدامات اولیه درست برعکس نیازهای اولیه درمانی بوده است. مهر نوشت؛ او درمورد هزینه‌های درمان وی گفت: تامین هزینه‌های درمانی حداقل کاری است که دولت انجام می‌دهد و باید به مساله خشونت، رفتارهای غیرطبیعی و افزایش مشکلات روان توجه ویژه‌ای شود.
 
 تجمع برای محکومیت اسیدپاشی
روز گذشته دو تجمع جداگانه یکی در اصفهان و دیگری در تهران در محکومیت اسیدپاشی‌های اخیر برگزار شد. شماری از زنان و مردان اصفهانی حوالی ساعت 10صبح چهارشنبه با تجمع در مقابل دادگستری کل استان اصفهان، شعارهای «دادستان، دادستان جواب ما را بده» و «استاندار، استاندار جواب ما را بده» سر دادند. ایرنا نوشت؛ «اصفهان شهر ماست امنیت حق ماست» از دیگر شعارهای تجمع‌کنندگان بود. هم‌زمان جمعی از افراد معترض مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار جلوگیری از تکرار حوادث مشابه شدند. به گزارش خانه ملت، تجمع‌کنندگان هدف از این تجمع را ابراز همدردی با زنان قربانی اسیدپاشی در اصفهان عنوان می‌کردند. در بین تجمع‌کنندگان معصومه عطایی، سمیه،‌ رعنا و زیور از قربانیان اسیدپاشی‌ سال‌های گذشته نیز حضور داشتند.  
 
 برگزاری جلسه با معاونت امور زنان
به گزارش ایلنا، در یکی دیگر از این واکنش‌ها زهرا ساعی، مشاور استاندار تهران در امور زنان و خانواده درمورد حوادث اسیدپاشی استان اصفهان با بیان این مطلب که جلسه‌ای با معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برای بررسی این حوادث برگزار می‌شود، گفت: باعث تاثر و تاسف است که برخی افراد زیبایی و ظاهر زنان را هدف می‌گیرند و چنین اعمال غیرانسانی را انجام دهند و باعث ایجاد تشویش در خانواده‌ها و بین زنان می‌شوند.
 
 سخت‌ترین مجازات برای اسیدپاش
همانطور که در روز‌های گذشته جامعه‌شناسان، روانشناسان، حقوقدانان و هنرمندان به اسیدپاشی در اصفهان واکنش نشان داده بودند، روز گذشته نیز این واکنش‌ها ادامه یافت. یک جامعه‌شناس نیز در این‌باره گفت: نباید برای مرتکبان رفتارهای ضداجتماعی حاشیه امن ایجاد شود و قوانین باید از سوی پلیس به عنوان ضابط اجرا شود. امیرمحمود حریرچی درباره علت گرایش برخی از جوانان به رفتارهای ضد اجتماعی گفت: برخی رفتارها بزهکارانه و برخی دیگر جنایتکارانه است از جمله آنها می‌توان به تجاوز به عنف و اسیدپاشی اشاره کرد. کسی که مورد اسیدپاشی یا تجاوز قرار می‌گیرد، ادامه زندگی‌اش تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. بنابراین مرتکبان این اعمال باید زودتر شناسایی و تحت سخت‌ترین مجازات‌ها قرار بگیرند. ایسنا نوشت؛ او  اظهار کرد: نهادهای آموزشی باید عاقبت انجام اعمال خلاف را برای جوانان تشریح کنند. از سوی دیگر در جامعه نیز نباید زمینه‌های ارتکاب رفتارهای مجرمانه وجود داشته باشد. پزشک معالج یکی از قربانیان اسیدپاشی هم گفت: اسید باید به عنوان یک سلاح گرم دیده و با عاملان اسیدپاشی به شدت برخورد شود. ایرنا نوشت؛ سیامک فرقانی یادآور شد: تنها کاری که درمواجه با اسید برای فردی که روی او اسیدپاشیده شده می‌توان انجام داد، درآوردن لباس‌ها و شستشوی فراوان قسمت‌های اسیدپاشی شده با آب جاری به مدت چند ساعت و انتقال وی در اولین فرصت به مراکز درمانی است. لیلی رشیدی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون نیز با انتقاد و ابراز تاسف فراوان از اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان از مسئولان خواست هرچه زودتر عاملان این جنایت‌ها را شناسایی و دستگیر کنند. پیش از این کیانوش عیاری، اصغر فرهادی و تهمینه میلانی هم به این ماجرا واکنش نشان داده بودند.
 
 عامل اسیدپاشی باید قصاص شود
دختر 27ساله قربانی حادثه اسیدپاشی اخیر اصفهان، از مسئولان خواست تا عامل اسیدپاشی را یافته و قصاص کنند. سهیلا جورکش درحالی که همه صورتش به جز چشمانش باندپیچی شده بود، ادامه داد: 45 دقیقه طول کشید تا آمبولانس رسید. خیلی زجر کشیدم، داد می‌کشیدم و فقط حضرت ابوالفضل(ع) را به کمک می‌طلبید. پدر این قربانی هم بیان اینکه با سوختن چشمان دخترم، جگر من هم سوخت، گفت: از جامعه پزشکی می‌خواهم تا چشمان سهیلایم را برگردانند.
 
 پشیمانی «آمنه» از بخشش 
آمنه بهرامی که روز گذشته برای عیادت یکی از قربانیان اسیدپاشی در اصفهان، به بیمارستان مطهری مراجعه کرده بود اعتراف می‌کند: هر بار که خبری درباره اسیدپاشی‌ها به ویژه اسیدپاشی اصفهان می‌شنوم، خودم را مسئول می‌دانم و حس می‌کنم شاید درست‌تر آن بود که اسیدپاش را نمی‌بخشیدم. آمنه با تأثر اظهار می‌کند: از لحظه‌ای که گفتم مجید را به شرط پرداخت کامل دیه‌ام می‌بخشم و او در لحظه عفوش به من فحاشی کرد، فهمیدم اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ام و گرگی را در جامعه رها کرده‌ام.
 
 خلأ قانونی نداریم، خلأ فرهنگی داریم
یک حقوقدان در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: کشور ما در هیچ زمینه‌ای با خلأ قانونی مواجه نیست؛ به‌ویژه قوانین مجازات اسلامی که مجازات افراد مجرم را به‌خوبی پیش‌بینی کرده است. علاوه بر این، قوانین کیفری دیگری نیز برای بازدارندگی از جرم و جنایت در جامعه وجود دارد. مصطفی ترک‌همدانی می‌افزاید: موضوع دیگر این است که کسانی ممکن است از هر ابزاری برای عمل مجرمانه خود استفاده کنند اما در برهه‌هایی از زمان، گویی استفاده از برخی ابزارها باب می‌شود که برای همه آنها مجازاتی در قوانین ما پیش‌بینی شده است.  او تصریح می‌کند: این موضوع به رویکرد فرهنگی ما برمی‌گردد که چه اتفاقاتی درحال وقوع است که کسی به خودش اجازه می‌دهد در مقابل  افراد بی‌گناه از این ابزارها استفاده کند؟

نظر شما