شناسهٔ خبر: 1871412 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

وزير خارجه آمريكا: براي پيشبرد روند مذاكرات، تعليق تحريم‌ها ضروري است

صاحب‌خبر -

در همين حال جان كري وزير امور خارجه آمريكا با بيان اينكه رئيس جمهوري اين كشور بدنبال يافتن راهي براي برداشته شدن تحريم‌هاي ايران است، گفت: تعليق تحريم‌ها براي پيشبرد روند مذاكرات هسته‌اي لازم و ضروري است.
جان كري كه بمنظور شركت در مراسم سالگرد فروريختن ديوار برلين به آلمان سفر كرده است، ديروز در نشست خبري مشترك با همتاي آلماني خود در محل موزه ديوار برلين،در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشيتدپرس اين مطلب را بيان كرد.
وزير امور خارجه آمريكا در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت آمريكا تصميم دارد در مورد لغو تحريم‌هاي ايران بدون مجوز كنگره اقدام كند؟، گفت: ما به حقوق كنگره احترام مي‌گذاريم و رابطه دولت و كنگره براي ما مهم است.
كري افزود: يك سري رايزني‌ها با سناتورهاي كنگره داريم، از جمله خود من در جلسات متعدد نمايندگان كنگره را در جريان روند مذاكرات هسته‌اي با ايران قرار مي‌دهم.
وي تاكيد كرد: نمايندگان كنگره به طور كامل در جريان اقدامات دولت قرار دارند و در شكل گيري روند مذاكرات هسته‌اي با ايران نقش بسيار مهمي داشته‌اند كه اين نقش در آينده نيز ادامه خواهد داشت.
وزير امور خارجه آمريكا افزود: در گزارش‌هايي كه به عنوان نماينده دولت در كنگره ارايه كرده‌ام و صحبت‌هاي خصوصي كه با برخي از نمايندگان كنگره داشته ام، تاكيد كرده‌ام رئيس جمهوري اوباما به دنبال تعليق تحريم‌ها در مرحله اول بعد از دستيابي به توافق است و رئيس جمهوري حق انجام اين كار را دارد.
كري تاكيد كرد: اين نكته را به خاطر آن مي‌گويم كه براي پيشبرد روند مذاكرات هسته‌اي اين كار را لازم مي‌دانم، البته معنايش هم اين نيست كه حق كنگره در طي شدن روند لغو تحريم‌هاي ايران ناديده گرفته شود.
وي افزود: در اين رابطه رايزني‌هاي زيادي انجام مي‌شود و ما بدنبال همكاري جدي و عميق با كنگره در اين زمينه هستيم.
وزير امور خارجه آمريكا همچنين در پاسخ به سوال ديگري در خصوص ارزيابي‌اش از به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي تا 24 نوامبر (3آذر) و دستيابي به توافق با ايران، گفت: درمورد روند مذاكرات نمي‌خواهم پيش‌بيني كنم كه در چه مرحله‌اي قرار داريم، اما نسبت به دستيابي به توافق اميدوار هستيم.
كري گفت: اختلافاتي هنوز وجود دارد كه بايد در مذاكرات آينده فاصله‌هاي موجود را در مورد آنها برطرف كنيم. هر دو طرف به صورت جدي و فشرده مذاكره مي‌كنند و به اين واقف هستند كه لازمه دستيابي به توافق چيست.
وزير امور خارجه آمريكا با بيان اينكه مذاكرات با ايران براي روشن شدن پاسخ سوالات بدون پاسخ مانده درمورد برنامه هسته‌اي اين كشور است، گفت: كار بسيار ساده است و ايران بايد ثابت كند برنامه هسته اي‌اش مسالمت آميز است.
كري با بيان اين كه تلاش ما در مذاكرات مسدود كردن مسيرهاي دستيابي ايران به بمب اتمي است، در پايان با تمجيد از عملكرد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران، گفت: مذاكره كنندگان ايراني در مذاكرات بسيار جدي، قوي و باتجربه هستند.
*وزير خارجه آلمان: هيچ زماني تا به اين اندازه براي دستيابي به توافق به هم نزديك نبوده ايم
فرانك والتر اشتاين وزير امور خارجه آلمان نيز در مورد مذاكرات ايران و 1+5 تاكيد كرد: به عنوان وزير خارجه آلمان كه از 10 سال پيش در مذاكرات هسته‌اي دخيل بوده ام، عنوان مي‌كنم كه ما هيچ زماني تا به اين اندازه براي دستيابي به توافق به هم نزديك نبوده ايم.
وي افزود: نكته مهم اين است كه ما فقط بدنبال يك معامله نيستيم كه اگر چنين بود، اين كار زودتر هم مي‌توانست انجام شود، بلكه ما بدنبال يك توافق سياسي هستم تا اين ضمانت را به ما بدهد كه ايران بدنبال سلاح اتمي نيست و اين تنها معيار ما است.
اشتاين ماير تاكيد كرد كه ما درخصوص منطقه خاورميانه مسئوليت داريم.
تاكيدجان كري براستفاده مطلوب از فرصت ايجاد شده براي حل موضوع هسته اي
جان كري وزير امور خارجه آلمان كه سه شنبه شب وارد آلمان شده است، بعدازظهر ديروز پس از حضور در مراسم سالروز تخريب ديوار برلين در محل موزه ديوار برلين به ملاقات آنگلا مركل صدر اعظم اين كشور رفت.
به گزارش ايرنا، كري و مركل پيش از آغاز ديدار خصوصي خود در محل كاخ صدراعظمي آلمان در گفت و گويي كوتاه با خبرنگاران، همكاري واشنگتن - برلين را براي تلاش‌هاي سياسي و ديپلماتيك در مسير حل و فصل مشكلات و بحران‌هاي بين‌المللي مورد تاكيد قرار دادند.
وزير امور خارجه آمريكا با بيان اينكه تلاش براي حل و فصل موضوع هسته‌اي يكي از مهمترين محورهاي گفت و گو‌هايش در اين سفر 2 روزه بوده است،گفت: آلمان به عنوان يكي از كشورهاي عضو گروه 1+5 نقش بسيار مهمي در روند مذاكرات سياسي براي رسيدن به توافق هسته‌اي با ايران برعهده دارد.
كري در ادامه از آنچه "نقش فعال ديپلماسي آلمان" در تلاش‌ها براي حل بحران‌هاي بين‌المللي از جمله بحران اوكراين خواند از مقام‌هاي اين كشور قدرداني و تمجيد كرد.
وزيرخارجه آمريكا در همين رابطه به ديدارخصوصي شب گذشته خود با همتاي آلماني‌اش و همچنين گفت و گوي مفصل و چند ساعته با اشتاين ماير درمورد مذاكرات آتي هسته‌اي به منظور حل و فصل نهايي مساله هسته‌اي ايران اشاره كرد و رايزني‌هاي خود در اين سفر را مفيد و سازنده توصيف كرد.
كري تصريح كرد:محور گفت و گو‌هاي دو جانبه ما اين بود كه چطور مي‌توانيم و بايد از اين فرصت تاريخي ايجاد شده استفاده كنيم تا مساله هسته‌اي ايران را براي هميشه حل و فصل كنيم.
"آنگلا مركل" صدر اعظم آلمان نيز ضمن تاكيد بر ضرورت همكاري دو كشور در حل مشكلات و بحران‌هاي بين المللي،گفت:بحران‌ها و مسايل مهم بين‌المللي با تلاش‌هاي يك جانبه و فردي قابل حل نيست و با همكاري و همفكري جمعي است كه مي‌توان بر مشكلات و بحران‌هاي بزرگ فائق آمد.
صدراعظم آلمان همچنين از مبارزه بين‌المللي با داعش و اقداماتي كه موفقيت اين مبارزه را تضمين خواهد كرد، برنامه هسته‌اي ايران،آينده افغانستان،مناقشه اوكراين و روسيه و همچنين مقابله با گسترش بيماري مهلك ابولا به عنوان محورهاي اصلي گفت و گوي خود با وزير امور خارجه آمريكا نام برد.

نظر شما