شناسهٔ خبر: 18158003 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پشیمانی جان ریدلی از تشکر نکردن از مک‌کویین در اسکار

جان ریدلی نویسنده فیلمنامه «12 سال بردگی» به دلیل تشکر نکردن از استیو مک کویین کارگردان این فیلم در مراسم اسکار، پشیمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از د رپ، برنده اسکار فیلمنامه غیراقتباسی می گوید لحظه دریافت جایزه اسکار و سخنرانی تشکرش را درست به یاد ندارد، اما روز قبل از مراسم از کارگردان فیلم تجلیل کرده بود.

کمتر از یک هفته پیش، گزارش هایی مبنی بر کشمکش بین جان ریدلی فیلمنامه نویس فیلم «12 سال بردگی» و استیو مک کویین کارگردان این فیلم برنده اسکار منتشر شد. حال جان ردیلی در مصاحبه ای قصد شفاف‌سازی این موقعیت را دارد. او می گوید از اینکه در هنگام دریافت جایزه اسکارش از استیو مک کویین تشکر نکرده پشیمان است، اما ادعا می کند که این غفلتی لحظه ای بوده و نشان از نزاع ندارد.

ریدلی به انترتینمنت ویکلی گفت: من از این کار پشیمانم، اما تنها 24 ساعت قبل در مراسم اسپیریت من پیاپی درباره کارهایم با استیو صحبت کردم و از او تجلیل کردم. می دانید، این آدم زندگی مرا تغییر داد. در مراسم اسکار شما 30 ثانیه برای حرف زدن فرصت دارید و مثل این می ماند که اکسیژن از اتاق بیرون می رود.

ریدلی در هنگام این مصاحبه، برای تبلیغ فیلم زندگینامه ای جدیدش که درباره جیمی هندریکس اسطوره موسیقی است و خودش فیلمنامه آن را نوشته و کارگردانی نیز کرده است، در شهر آستین ایالت تگزاس حضور داشت. به گفته او لحظه دریافت اسکار خیلی در خاطرش آشکار نیست. او گفت: به یاد می آورم که اسمم را صدا کردند، یادم می آید که دیوید او راسل، که باز هم مردم فکر می‌کنند با او هم مشکلی دارم، اولین کسی بود که مرا در آغوش گرفت و می دانم که مریل استریپ هم دستش را دراز کرد.

ریدلی به این موضوع در مصاحبه اشاره ای نکرد، با این وجود او و مک کویین طی ساخت فیلم بردگی با یکدیگر مشکلاتی داشتند. ابتدا کارگردان برای کار روی پروژه ای جداگانه با موضوع بردگی با ریدلی تماس گرفته بود و بعدها، بعد از اینکه همسر مک کویین کتاب «12 سال بردگی» را کشف کرد، به عنوان داستان فیلم انتخاب شد و ریدلی نیز قبول کرد تا با اقتباس از این قصه، فیلمنامه اش را بنویسد. مک کویین نیز در شکل دادن فیلمنامه ای که ریدلی تحویل داده بود دستی داشت، اما زمانی که از او درخواست کرد تا اعتبار آن را با یکدیگر سهیم شوند، ریدلی مودبانه این پیشنهاد را رد کرد و اسم او را به عنوان همراه در نوشتن فیلمنامه نپذیرفت.

این مخالفت باعث شد تا کمپانی فاکس سرچ لایت که پخش کننده فیلم بود و برد پیت که به عنوان بازیگر نقش کوچکی در فیلم داشت و تهیه کننده آن بود، میانجیگری کنند. تیم سازنده فیلم از عمومی شدن این عدم سازگاری جلوگیری کرد تا شانس جایزه بردن فیلم صدمه نبیند، با این حال ریدلی و مک کویین در تمام فصل جوایز با یکدیگر مخالفت داشتند.

«12 سال بردگی» با اقتباس از کتاب خاطرات سالومون نورتاپ که سال 1853 منتشر شد، ساخته شده است. ريدلی فیلمنامه اش را با اقتباس از این کتاب نوشت و قهرمان اول فیلم کسی نیست جز نورتاپ که فردی آزاد بود اما او را در واشنگتن دزدیدند و به عنوان برده به فروش رساندند. به این ترتیب او 12 سال به بردگی کشيده می شود.

به هر صورت در حالی که همه عوامل فیلم تلاش کردند تا اخبار این ماجراها به بیرون درز نکند و به عنوان مانعی بر سر راه اسکار مطرح نشود، از فردای پس از اسکار، این اخبار نقل محافل شده تا دیروز که ریدلی تلاش کرد تا با این سخنان از کارگردان مطرح این فیلم دلجویی کند.

فیلم «12 سال بردگی» سه جایزه اسکار را برد که به جز فیلمنامه اقتباسی شامل جایزه بهترین بازیگر زن مکمل و افتخار انتخاب به عنوان بهترین فیلم سال بود. 

نظر شما