شناسهٔ خبر: 18146036 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

ناكامی آمريكا؛ سپاه در ليست تروريستي نيست

صاحب‌خبر -

ظريف: تحركات آمريكا هيچ‌گاه منافعي براي آنها نداشته است

ناكامی آمريكا؛ سپاه در ليست تروريستي نيست

آرمان- احسان اسقايي: بعد از روي كار آمدن دونالدترامپ، اظهارات ضدايراني او هر ازچندگاهي اوج مي‌گيرد. او ناكام از پاره كرده برجام، اين روزها به دنبال بهانه‌جويي از ايران است و اخيرا به زعم خود، توانسته با تحريك اعراب نفوذ ذاتي ايران در منطقه را زير سوال ببرد؛ نفوذي كه برگرفته از نوع فرهنگ، مذهب و آيين ملت‌هاي منطقه است و ريشه در صدها سال رهبري فرهنگي ايران در منطقه دارد. ترامپ بعد از عدم توانايي در پاره كردن برجام سعي دارد از حضور ايران درخاورميانه جلوگيري كند؛ حضوري كه به خواست كشورهاي درگير با تروريست‌ها در غرب آسيا فراهم شده است. ايران در عراق و سوريه حضور مستشاري دارد و به درخواست رسمي سران اين دو كشور براي مبارزه با داعش و سايرگروه‌هاي تروريستي همراه نيروهاي آن كشورها است. از سوي ديگر حضور ايران در لبنان نيز به خواست مردم و مسئولان اين كشور است. هرچند آمريكا به علت دشمني حزب‌ا... با صهيونيست‌ها اين گروه را تروريستي مي‌داند، اما بركسي پوشيده نيست كه اين قدرت سياسي و نظامي با قدرت در سوريه به فرمان ايران در مقابل تروريست‌ها ايستادگي مي‌‌کند. آمريكا به بهانه نفوذ ضدتروريستي و فرهنگي ايران در خاورميانه قصد داشت، سپاه پاسداران را در ليست سياه تروريستي قرار دهد كه در زمان طرح اين موضوع، با واكنش برخي از مقامات امنيتي منطقه و اروپا مواجه شد تا در نهايت مقامات امنيتي آمريكا، مقامات سياسي اين كشور را از تصميم نابخردانه خود منصرف كردند.

مقام اروپايي: سپاه سازمان تروريستي نيست

 بعد از اعلام برنامه براي گنجاندن ايران در ليست گروه‌هاي تروريستي، يكي از مقام‌هاي ارشد اروپايي در سازمان امنيت و همكاري اروپا كه وظيفه مقابله با افراط‌گرايي را بر عهده دارد، با اعلام نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان گروه تروريستي مخالفت كرده است. نيومن در حساب كاربري‌اش در توئيتر،«مارك فيتزپاتريك» از تحليلگران ضدايراني آمريكايي را خطاب قرار داده و به صراحت اعلام كرد كه با تروريست خطاب كردن ايران مخالف است. فيتزپاتريك نوشته بود:«دنيس راس و من در اين مورد موافقيم كه قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌هاي تروريستي معنايي دارد. تحريم‌هاي ديگر همين حالا عليه آنها اعمال مي‌شود.»

«نيومن» در پاسخ به اين پست فيتزپاتريك نوشته است: «مثل اخوان‌المسلمين، بحث اصلي درباره قرار دادن آنها در فهرست سازمان‌هاي تروريستي اين است كه آنها چنين سازماني (تروريستي) نيستند.»

تصميم نابخردانه ترامپ درباره سپاه

همچنين مقامات وزارت خارجه و وزارت دفاع آمريكا به ترامپ هشدار داده بودند كه فكر قرار دادن سپاه پاسداران در ليست سازمان‌هاي تروريستي را كنار بگذارد. در اين رابطه «ان آر تي» نوشت: سپاه ايران نفوذ عظيمي در سراسر خاورميانه دارد و چنين اقدامي موجب ايجاد مشكل براي آمريكا خواهد شد. اين رسانه كردستان عراق افزود: عراق از زمان نوري مالكي تاكنون تحت نفوذ شيعيان بوده و با دست برتر آنان اداره شده است. سپاه ايران نيز نفوذ قابل توجهي در عراق دارد. براساس اين گزارش، مقامات آمريكايي نگرانند درصورت قرار دادن سپاه در ليست سازمان‌هاي تروريستي، عراق را به كلي از دست بدهند.

هشدار قاطع ظريف به ترامپ

بعد از احتمال اين اقدام از سوي كاخ سفيد وزير امورخارجه در واكنش به اين اقدام گفت: همه دنيا اذعان دارند كه سپاه پاسداران بيشترين حمايت را از كشور‌هاي همسايه در مقابله با تروريسم كرده است. محمد جواد ظريف روز شنبه در حاشيه مراسم بزرگداشت شهداي وزارت امور خارجه به تلاش آمريكا براي تحريم سپاه پاسداران اشاره كرد و افزود: اين تحركات آمريكا هيچ‌گاه منافعي براي آنها نداشته است. همه دنيا اذعان دارند كه سپاه پاسداران بيشترين حمايت را از كشور‌هاي همسايه در مقابله با تروريسم داشته است.

توقف طرح كاخ سفيد علیه سپاه

بعد از مطرح شدن اين طرح رويترز نوشت: طرح كاخ سفيد براي قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌هاي تروريستي با ترديد مواجه شده است. اين رسانه اعلام كرد بررسي پيشنهاد دولت دونالد ترامپ براي قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌هاي تروريستي به دليل هشدارهاي مقامات دفاعي و امنيتي متوقف شده است. مقام‌هاي دفاعي و امنيتي هشدار داده‌اند كه اين اقدام دولت ترامپ مي‌تواند تاثيرات معكوسي به همراه داشته باشد. يك مقام آمريكايي كه نامش فاش نشده، در اين باره به رويترز گفت: اگر اين كار را انجام دهيد، امكان صحبت كردن با ايراني‌ها درباره هر مساله‌اي را خواهيد بست. احتمال صدور فرمان ترامپ براي قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌هاي تروريستي به اين علت كاهش يافته است كه اين مساله مي‌تواند به مقابله با داعش لطمه وارد كند و با مخالفت متحدان اصلي آمريكا روبرو شود و هرگونه چشم‌انداز ديپلماتيك بين ايران و آمريكا را تيره و تار كند و در نهايت اجراي توافق هسته‌اي را نيز پيچيده نمايد. بر اساس اين گزارش، كاخ سفيد هنوز حاضر به اظهارنظر درباره اين مساله نشده است. ايران هرگونه دخالت در فعاليت‌هاي تروريستي را به‌طور قاطعانه رد كرده است. رويترز ادامه داده است تصميم‌گيري درباره اين مساله پس از استعفاي مايكل فلين، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد، پيچيده‌تر شده است. حتي قبل از استعفاي فلين نيز مقام‌هاي پنتاگون و نهادهاي اطلاعاتي آمريكا مخالفت خود را با قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌هاي تروريستي اعلام كرده بودند. رويترز افزود: قراردادن نام سپاه به عنوان يك نهاد قدرتمند نظامي و سياسي در فهرست سازمان‌هاي تروريستي مي‌تواند تاثيرات بي‌ثبات‌كننده‌اي داشته باشد، از جمله تشديد درگيري‌هاي منطقه‌اي كه پيش از اين آمريكا، ايران را به دست داشتن در آنها متهم كرده است؛ اتهامي كه ايران بارها آن را رد كرده است. مقام‌هاي دفاعي آمريكا بر اين باورند كه اين اقدام مي‌تواند مقابله با داعش در عراق و سوريه را پيچيده‌تر كند. يك مقام آمريكايي گفت: اين اقدام مي‌تواند نيروهاي مورد حمايت ايران در عراق و سوريه را تشويق كند تا اقدامات خود عليه تروريست‌هاي داعش را متوقف كنند يا حتي از اقدامات عليه نيروهاي مورد حمايت آمريكا در عراق، پشتيباني نمايند. مقام‌هاي آمريكايي اظهار داشتند: قراردادن سپاه در فهرست گروه‌هاي تروريستي مي‌تواند موجب تشديد جنگ‌هاي نيابتي شود. اين اقدام مي‌تواند تاثيرات معكوسي داشته باشد. ايراني‌ها يك منبع مهم مشكل‌آفريني هستند. اما اين اقدامات تنها به نفع افراطي‌ها خواهد بود. در هفته‌هاي گذشته مقامات ارشد نظامي به كاخ سفيد هشدار دادند كه قرار دادن نام سپاه پاسداران در ليست گروه‌هاي تروريستي مي‌تواند جان نيروهاي آمريكايي در عراق را كه نيروهاي سپاه نيز در آن مشغول جنگ عليه گروه داعش هستند، به خطر بياندازد. واشنگتن پست به نقل از منابع دولتي كه نخواستند نامشان فاش شود، اعلام كرد مقامات اطلاعاتي و ارشد بلند پايه آمريكايي نسبت به اين مساله هشدار جدي داده‌اند.

نظر شما