شناسهٔ خبر: 1811113 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل راه ‌و شهرسازی گلستان:

برنامه جامع سیمای شهری در گلستان تدوین شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به اهمیت وجود برنامه جامع سیمای شهری گفت: سیمای شهر موضوعی دورمانده از چشم برنامه‌ریزان شهری است و نیاز است که مدیران شهری توجه بیشتری به آن داشته، تا شهرهای گلستان از سیمای کنونی خارج شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، علی بخش رستمی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سیمای شهر با وجود آن که نخستین جلوه از شهر است که در ذهن و حافظه شهروندان و گردشگران و سرمایه گذاران باقی می ماند اما سال‌ها است که از چشم برنامه ریزان و مدیران شهری دور مانده و هنوز برنامه جامعی برای آن وجود ندارد.

وی درباره اهمیت توجه به سیما و منظر شهری افزود: نامناسب بودن سیمای شهری، علاوه بر کاهش جاذبه برای حضور گردشگران، تأثیر منفی در سلامت روانی شهروندان نیز دارد.

رستمی با تاکید بر اینکه سیما و منظر شهری مقوله‌ای است که کمتر مورد توجه قرار گرفته،تصریح کرد: این مساله به نحوی است که هر روز در گذر از معابر شهر و با نگاهی به اطراف می‌توان وضعیت پریشان سیمای شهری را مشاهده کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان افزود: ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمان‌ها، استفاده از الگوهای طراحی، مصالح و رنگ معابر متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر و نماهای ساختمان‌ها، از جمله مصادیق این موضوع هستند که چهره‌ شهرها را این‌گونه کرده است.

به گفته وی، مسائلی مانند پایین بودن سرانه سطوح و فضای سبز و مشکلات مربوط به مبلمان شهری و غیره از مسائلی است که این ناهمخوانی‌ها را ایجاد و تشدید کرده که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان افزود: سیما و منظر شهری بخش‌هایی از فضاهای عمومی شهری شامل فضای سبز، فضاهای شهری، مبلمان شهری، تابلوها و تبلیغات شهری و محیطی و نمای ساختمان‌ها را شامل می شود.

وی اظهار کرد: متأسفانه نابسامانی سیما و مناظر شهری در گرگان مسئله‌ای ملموس است و می‌توان گفت برخی نماهای وارد شده به شهر، با هویت اصیل تاریخی گرگان متناقض است.

رستمی تصریح کرد: به همین منظور با همکاری اداره کل راه و شهرسازی گلستان، شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی و جامعه دانشگاهی، سمینار ملی "سیمای مطلوب شهری، هویت دیروز، نیاز امروز، حقوق فردای شهروندان" در استان گلستان برگزار می‌شود.

به گفته وی، همچنین، بررسی رویکردهای نوین در ارتقای سیما و منظر شهرها یکی دیگر از اهداف مهم برگزاری این سمینار ملی است که روز چهارشنبه 30 مهرماه امسال در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ج

نظر شما