شناسهٔ خبر: 18083184 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

اژه ای: مرخصی مهدی هاشمی مورد استثنایی نیست/اجرای حکم اعدام بابک زنجانی به هیچ وجه متوقف به استرداد اموال نیست

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای گفت: یکی از اهداف پیامبران و مصلحان جهان در طول تاریخ تحقق عدالت است و امر قضا نقش حائز اهمیتی در تحقق عدالت دارد.

صاحب‌خبر -
حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای سخنگو و معاون اول قوه قضائیه صبح امروز در همایش «نقش و تاثیر مرکز امور وکلا و کارشناس قوه قضائیه در حوزه وکالت» که به منظور بررسی مسائل مربوط به وکالت در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد:  یکی از اهداف پیامبران و مصلحان جهان در طول تاریخ تحقق عدالت است  و امر قضا نقش حائز اهمیتی در تحقق عدالت دارد.

به گزارش نامه نیوز، وی قانون خوب و قاضی خوب را به عنوان ارکان تحقق عدالت دانست و گفت: در آیات قرانی در رابطه با حکم بر مبنای حق و عدم پیروی از هوای نفس در امر قضاوت اشاره شده است.

معاون اول قوه قضائیه  نقش وکیل و کارشناس در بسیاری از امور و پرونده‌های قضایی را بی بدیل خواند و تصریح کرد:  اگر وکیل و کارشناس نباشد در مواردی قاضی نمی‌تواند قضای به حق داشته باشد.

وی با بیان اینکه عمل قاضی، وکیل و کارشناس جزو اعمال دارای آثار گوناگون است، خاطرنشان کرد: اول اینکه قضات و وکلا و کارشناسان تلاش می‌کنند که حق را کشف کرده، آن را به ذی حق برسانند و از این بابت احساس سرور می‌کنند.  دومین اثر برای فرد ذی حق است که به دلیل پیچیدگی قضیه احساس می‌کند با مراجعه به محکمه به حقش خواهد رسید و وقتی به وکیل مراجعه می‌کند در همان ابتدا تا انتهای نتیجه امیدوار شده و احساس ارامش می‌کند و زمانی که به نتیجه رسید، احساس رضایت می‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: البته کار وکیل و قاضی به این دو نتیجه پایان نمی‌یابد بلکه موجب افزایش اعتماد بین مردم و امنیت در جامعه می‌شود و باعث خواهد شد که مردم به آینده‌ای امیدوارتر فکر کنند.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای با بیان اینکه وکیل و قاضی دو بال فرشته عدالت هستند، اظهار کرد: اگر قاضی و وکیل برخلاف مسئولیت و سوگندی که یاد کرده، عمل کنند اثر معکوس دارد  و آثار بسیار نامطلوب و مضر برای فرد و جامعه به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه  وسوسه‌هایی که برای قاضی می‌شود، غیر از وسوسه‌هایی است که برای مشاغل دیگر صورت می‌گیرد،  ادامه داد: باید آنچنان قدرت نفس داشته باشیم که وقتی گناه را به طرفمان می‌آورند توان داشته باشیم که آنها را پس بزنیم.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: یک وکیل علاوه بر توانایی علمی و صلاحیت عمومی، باید تیزبین و با دقت نظر و احساس مسئولیت بالا باشد و اگر تیزبین و دقیق نباشد ممکن است برای کشف حقیقت و رساندن حق به ذی حق کم بیاورد.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای گفت: مرکز و کانون وکلا باید افراد صاحب صلاحیت از جهات مختلف را جذب کنند.

 وی بر ضرورت نظارت تاکید کرد و افزود:  باید از بحث نظارت استقبال کنیم و حتما نظارت وجود داشته باشد.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: یکی از گرفتاری‌های ما در پرونده‌ها، کارشناسی‌های متعدد با اختلاف نظرهای فراوان است.

وی با تاکید بر بسترسازی برای توزیع مناسب کار ، گفت: مراجعات برخی وکلا بسیار زیاد است و پرونده‌های بالا می‌گیرند و حق الوکاله گزافی دریافت می‌کنند؛ اما وکلایی هم هستند که پرونده ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای با طرح این سئوال که آیا همه آنهایی که مراجعه زیاد دارند و حق الوکاله گزاف و بعضا ۱۰ میلیاردی دریافت می‌کنند، به دلیل توانایی و کارایی آنان است، تاکید کرد: با ید بستر و تعادلی در این زمینه فراهم شود، اینکه برخی وکلا استعداد بیشتری دارند درست است؛ اما وکلای خوبی هم هستند که پرونده چندانی ندارند و باید از و کلایی که با مشکل مواجه می‌شوند، حمایت شود.

از اختیارات قاضی است که اگر استدلال فرد را پذیرفت، مرخصی را تمدید کند

حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در حاشیه  همایش «نقش و تاثیر مرکز امور وکلا و کارشناس قوه قضائیه در حوزه وکالت» با حضور در جمع خبرنگاران  در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه عنوان شده در تمدید مرخصی مهدی هاشمی رودربایستی وجود داشته است، گفت: مطلقا رو دربایستی وجود ندارد، مرخصی مهدی هاشمی مورد استثنایی نیست و از اختیارات قاضی است که اگر استدلال فرد را پذیرفت، مرخصی را تمدید کند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت متهم اصلی رشد وابسته به هلال احمر، گفت: قرار مجرمیت این فرد هنوز صادر نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عنوان شده تا زمان استرداد پول‌ها زنجانی اعدام نمی شود، آیا این مساله درست است، گفت: این حكم همین الان در حال اجرا است.
وی افزود: حكمی كه صادر می‌شود وقتی كه بخش‌های مختلف دارد، بعد از قطعیت شروع به اجرا می‌شود. ممكن است اجرای بخشی از حكم زمان ببرد، در حال شناسایی اموال هستیم. اعدام هم متوقف بر این امر نیست، تكرار می كنم و تاكید می كنم كه اعدام متوقف بر این امر نیست، لكن بخشی از كار در حال اجرا است و اگر ذی حق ایشان نسبت به كارشناسی ها اعتراض داشته باشد باید به اعتراضات آنها رسیدگی شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: نكته دوم در مورد فردی است كه اخیرا دستگیر شده، و ممكن است لازم باشد این دو مواجه حضوری داشته باشند، همچنین دو متهم دیگر كه حكمشان نقض شده ممكن است برای تحقیقات از آنها استفاده شود، بنابراین حكم الان در مرحله اجرا است و برای استرداد اموال تلاش هایی صورت گرفته اما حكم اعدام متوقف بر این امر نیست.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا ممكن است حكم متهم ردیف اول این پرونده تغییر كند؟ گفت: نه اگر یك متهم مرتكب جرمی شود و در ارتكاب جرم تلاش بر جبران آثار آن كند، توبه كند، قانون عقل و شرع برای او تخفیفاتی قائل هستند و اگر ایشان از روز اول همكاری لازم را داشت قطعا تخفیفاتی در مورد او اعمال می‌شد ارفاقات قانون لزوما تغییر حكم اعدام او نیست، وی هر مقدار كه همكاری های لازم را انجام دهد از ارفاقات بیشتری بهره می برد؛ مثلا یكی از ارقاقات این است كه در زمان بازداشت انفرادی نرود، مرخصی برود یا به او ملاقات هفتگی بدهند و یا از ارفاقات گوناگون استفاده كند.

نظر شما