شناسهٔ خبر: 1803912 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

رئيس اتاق بازرگاني ايران:

سرريز درآمدهاي نفتي ما را با صادرات نامهربان کرده است/ ضرورت تدوين استراتژي صادرات

اقتصاد ايران يک اقتصاد وابسته به درآمدهاي نفتي است و تا زماني که درآمدهاي نفتي به کشور سرازير مي شوند ما با صادرات نامهرباني مي کنيم.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، غلامحسين شافعي، رئيس اتاق بازرگاني ايران با اعلام اين مطلب گفت: در صحنه رقابت همواره افرادي موفق هستند که از توليدات بهتر و با کيفيت تر برخوردار باشند اما متاسفانه در طي سال هاي اخير در ايران نه تنها به توسعه توليد توجهي نشده است بلکه براي اين بخش هزينه هاي تحميلي نيز ايجاد کرده ايم.
وي ادامه داد: عدم توجه به توسعه توليد و ايجاد هزينه هاي تحميلي براي اين بخش موجب کاهش رقابت پذيري بخش توليدات ايران در صحنه جهاني شده است.
اين فعال اقتصادي تصريح کرد: يکي از عوامل ديگر بي توجهي به صادرات وابستگي اقتصاد ما به نفت است و ما سال هاست که از وابستگي اقتصاد به نفت گله مند هستيم اما در اين رويه کوچک ترين تغييري ايجاد نشده است و همين امر اقتصاد ايران به خصوصي بخش صادرات را آسيب پذير کرده است.
شافعي خاطر نشان کرد: هرگاه درآمدهاي نفتي در ايران کاهش مي يابد، ما شاهد توجه بيشتر به صادرات هستيم اما هنگامي که دلارهاي نفتي به سمت کشور سرازير مي شود، با صادرات نامهرباني مي کنيم.
رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اين مطلب که صادرات در اقتصاد ايران هنوز جايگاه خود را نيافته است، متذکر شد: ما براي رسيدن به توسعه پايدار نيازمند تدوين استراتژي راهبردي صحيح هستيم و در غير اين صورت مانند سال هاي گذشته صرفا بحث صادرات را به نقل مجالس تبديل مي کنيم اما براي رفع معضل صادرات هيچ گام موثري برنمي داريم.
وي ابراز داشت: براي حل مشکل صادرات بايد يک بار تصميمي بگيريم که تمام مشکلات اين بخش را شناسايي و طبقه بندي کنيم و يک راه حل دراز مدت براي آن بيابيم.
وي افزود: ما طي سال هاي اخير بازارهاي هدفي را که به سختي به دست آورده بوديم را به سهولت از دست داديم.
بنابراين لازم است در قوانيني که دچار تزلزل هستيم بازنگري شود تا اين بازارهاي را سهل تر از اين از دست ندهيم.
وي با اشاره به ضرورت حمايت از بنگاه هاي متوسط و کوچک اذعان داشت: اين بنگاه هاي مي توانند در توليد صادرات گرا نقش موثري داشته باشند بنابراين لازم است تا از آنان حمايت هاي لازم صورت بگيرد.

نظر شما