شناسهٔ خبر: 17518470 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

خلا کالاهای سوخته شده جبران می شود؟

آتشِ «پلاسکو» در بازار شب عید

صاحب‌خبر - ژوبین صفاری: فاجعه پلاسکو از ابعاد گوناگون مورد توجه مردم و رسانه ها واقع شد. به طور قطع وجه انسانی و تاثر انگیز ماجرا مربوط به از بین رفتن تعدادی از هموطنانمان بود. اما از ابعاد اقتصادی، این آتش سوزی می تواند در دو متغیر اصلی بازار پوشاک و اشتغال افرادی که به طور مستقیم با این واحدهای تجاری در ارتباط هستند، اثرگذار باشد. طبق برخی اظهارنظرها و تخمین های احتمالی حدود 2 هزار میلیارد تومان از پوشاک و البته کیف و کفش در این حادثه از بین رفته است. همچنین برآوردها و تحلیل‌های غیررسمی حکایت از آن دارد با فرض اشتغال به طور متوسط ۵ نفر در هر واحد تجاری، پیش‌بینی می‌شود حدود ۳ هزار فرصت شغلی در این مجتمع از بین رفته باشد. از طرفی برخی از فعالان بازار این اتفاق را اثرگذار بر بازار شب عید پوشاک می دانند، مشاور رئیس اتحادیه پوشاک در این خصوص گفت: با توجه به این که این پاساژ حجم گسترده اى از پوشاک را در خود جاى داده مى تواند تاثیراتى بر بازار پوشاک کشور داشته باشد.محمودى در ارتباط با آتش سوزى ساختمان پلاسکو گفت: ساختمان پلاسکو یکى از مراکز مهم و عمده براى بازار پوشاک بوده است، البته باید این را در نظر داشت که بازار پوشاک کشور بسیار گسترده بوده و مى تواند این خلا را جبران کند.
از سوی دیگر اما نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این سوال که آیا با واردات می توان بازار شب عید را تنظیم کرد به ابتکارگفت: به نظر نمی آید یک پاساژ با حدود 600 واحد تجاری که یک سوم آن نیز خرده فروشی بوده است در کل بازار ایران تاثیر به سزایی داشته باشد. ضمن اینکه غیر از پوشاک، صنف کیف و کفش هم در آن مجتمع تجاری بوده است که این بار از آسیب را باید بین سه صنف تقسیم کرد. در همان منطقه سه راه جمهوری از لحاظ تعداد واحدهای صنفی که تولیدی پوشاک، کیف و کفش دارند چندین برابر اندازه پلاسکو است. ضمن اینکه ضرر و زیان برای واحدهای تجاری پلاسکو بزرگ بوده است اما در مجموعه پوشاک تولیدی کشور نمی تواند عدد بزرگی برای تاثیرگذاری باشد.
مجید رضا حریری تصریح کرد: اشکالی که وجود دارد این است که پوشاک تولیدی در پلاسکو مربوط به اصنافی است که ضعیف تر هستند. از تولید کننده تا بنکدار و خرده فروش از جمله آن هستند که کالای لوکس تولید نمی کنند و سرمایه های اندکشان که از بین رود سلسه به هم پیوسته ای از عدم ایفای تعهدات را می توان مشاهده کرد. باید صبر کرد و دید مسئولین اصناف به خصوص اتاق اصناف چه تمهیداتی را برای آن می اندیشند. اما اثر چندانی در بازار ندارد و قابل کنترل است. ما هزاران واحد صنفی کوچک تولیدی در سراسر کشور داریم که می تواند این کمبود را جبران کند.اما از این نظر که با این وضعیت رکود و ماه های منتهی به شب عید این فعالان بازار پوشاک دچار خسارت مالی شدند جای تاسف بسیار دارد.
سهم«پلاسکو»از اشتغال پوشاک چقدر بود؟
محاسبات انجام شده از فرصت‌های شغلی از دست رفته در ساختمان پلاسکو، حکایت از آن دارد که این مجتمع، 0.۶ درصد از کل اشتغال صنعت پوشاک کشور را به خود اختصاص داده بود.
مهر در گزارشی آورد: ، طبق آمار رسمی اعلام شده با حادثه دلخراش ریزش و آتش سوزی در ساختمان پلاسکو به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تجاری تولید و عرضه پوشاک کشور، حدود ۵۶۰ واحد تولید و تجاری نابود شدند.
یکی از ابعاد بررسی این حادثه ناگوار، میزان فرصت شغلی و اشتغال از دست رفته است که برآوردها و تحلیل‌های غیررسمی حکایت از آن دارد با فرض اشتغال به طور متوسط ۵ نفر در هر واحد تجاری، پیش‌بینی می‌شود حدود ۳ هزار فرصت شغلی در این مجتمع از بین رفته باشد.در حالی این حادثه ناگوار رخ داد که صنعت پوشاک در کنار رَسته‌های شغلی فناوری اطلاعات، گردشگری و حمل و نقل در زمره مشاغل مهم و با ظرفیت اشتغالزایی بسیار بالا قرار دارد. مطالعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۵۵۰ هزار نفر در صنعت پوشاک شاغل هستند و امکان افزایش اشتغال تا ۱.۵ میلیون نفر نیز وجود دارد. با توجه به اینکه گفته می‌شود حدود ۵۶۰ واحد تولیدی و تجاری در این پاساژ مشغول فعالیت بودند، محاسبات صورت گرفته نشان می‌دهد سهم اشتغال ساختمان پلاسکو در صنعت پوشاک کشور حدود 0.۶ بوده است؛ اینکه یک مجتمع ۱۶ طبقه ۰.۶ از اشتغال صنعت پوشاک کشور را به خود اختصاص دهد، نشان دهنده سهم بسزای آن در اشتغال است.از طرف دیگر، به گفته ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، واحدهای تولیدی مجتمع پلاسکوی پایتخت به صورت ۱۰۰ درصد، پوشاک داخلی تولید می‌کردند و ارزش اجناس هر واحد تولید به طور میانگین، حدود ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. با این حال، حادثه ساختمان پلاسکو که متاسفانه با خسارات جانی نیز همراه بود، از بُعد دیگر به یکی از پرظرفیت‌ترین مشاغل کشور یعنی صنعت پوشاک ضربه زد.در عین حال، موضوع دیگری که در راستای حمایت از صاحبان و ذی نفعان این مشاغل باید مورد توجه قرار گیرد، اتخاذ سیاست‌های حمایتی و بیمه‌ بیکاری شاغلان و کارگران این مجتمع از سوی دولت و وزارتخانه‌های مرتبط است.

نظر شما