شناسهٔ خبر: 17510905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

«هدف و اقتصاد» خسارت اقتصادي ناشي تخريب ساختمان پلاسکو را بررسي کرد:

تلخکامي صنعت پوشاک

صاحب‌خبر -

هدف و اقتصاد- “ پلاسکو” بزرگترين و قديمي ترين بازاري بود که نه تنها تهران، بلکه کل ايران را به لحاظ پوشاک تأمين مي کرد. از اين رو حادثه پيش آمده علاوه بر ايجاد تلفات و خسارت جاني، به يکي از باقابليت ترين مشاغل کشور يعني صنعت پوشاک ضربه زده و خسارات اقتصادي فراواني را در اين ميان بر جا گذاشته است. از بين رفتن فرصت هاي شغلي بسيار، در طعمه حريق قرار گرفتن اجناس مغازه داران، اضافه شدن هزاران نفر به ليست بيکاري و... تنها قسمتي از مشکلات ايجاد شده در اقتصاد است. رييس اتاق اصناف ايران نيز ضمن اعلام برآورد خسارت 1500 ميليارد توماني اين حادثه، به در کمين بودن خطري مشابه ساختمان پلاسکو براي بازار بزرگ تهران به دليل وضعيت نامناسب فضايي آن اخطار داد. از اين رو «هدف و اقتصاد» به بررسي حادثه تلخ پلاسکو از منظر اقتصادي، در گفت و گو با رييس اتحاديه پيراهن دوزان و پيراهن فروشان تهران، مي پردازد.

طبق آمار رسمي اعلام شده، حدود560 واحد توليد و تجاري در ساختمان پلاسکو بر ريزش و آتش سوزي نابود شدند. تحليل‌هاي و برآوردها حکايت از آن دارد که با فرض اشتغال به طور متوسط 5 نفر در هر واحد تجاري، حدود 3 هزار فرصت شغلي در اين مجتمع از بين رفته باشد. بنا بر سخنان رييس سابق اتحاديه توليدکنندگان پوشاک، در پي بروز اين فاجعه بيش از 4 هزار نفر که در ساختمان پلاسکو به ‌صورت مستقيم فعاليت مي‌کردند شغل خود را از دست داده‌اند.

جواد دروديان نقوسيان رييس اتحاديه پيراهن دوزان وپيراهن فروشان تهران، در اين خصوص به «هدف و اقتصاد» مي گويد: از آن جايي که عمده اجناس ساختمان پلاسکو مبتني بر پوشاک بوده، اين ساختمان سهم زيادي از کل اشتغال صنعت پوشاک داشته است و بسياري از مغازه داران و عمده فروشان در سطح شهر اجناس خودشان را از ساختمان پلاسکو تهيه مي کردند.

وي ادامه مي دهد: تخريب اين ساختمان نقش زيادي در بيکاري افراد اين صنعت دارد؛ زيرا اين افراد ديگر زمينه توليد و فروش ندارند.

مسوول اسبق شوراي ساختمان پلاسکو ادامه مي دهد: از آن جايي که کارگاه هاي توليدي بسياري از اين واحدهاي تخريب شده در جايي ديگر مستقر بوده است، بايد گفت که در پي بروز اين حادثه نه تنها افراد مشغول به کار در ساختمان پلاسکو بلکه بسياري از افراد وابسته به آن ها (مانند کارگران و...) در شهرستان ها نيز بيکار شده اند.

طبق سخنان رييس اتاق اصناف ايران، ساختمان پلاسکو بيمه نبوده است و فقط برخي از واحدها بيمه داشتند. به گفته وي، شواهد نشان مي دهد 600 واحد صنفي که اکثر آنها توليد کننده و تنها دو طبقه اول آن فروشنده بودند، در اين ساختمان فعاليت داشتند و بسياري از آنها بيمه نبودند.

دروديان نيز در اين باره خاطر نشان مي سازد: چندين سال پيش که بنده مسووليت شوراي اين ساختمان را عهده دار بودم کل ساختمان پلاسکو بيمه بود اما بعد از آن تنها چيزي حدود 130 الي 150 از مغازه هاي پلاسکو داراي بيمه بوده اند.

مسوول اسبق شوراي ساختمان پلاسکو مي افزايد: از آن جايي که بخش قابل توجهي از مغازه هاي اين ساختمان بيمه نبوده اند، دولت بايد زمينه براي کمک به اين مغازه داران فراهم نمايد.

به گفته مدير بيمه‌هاي آتش سوزي بيمه ايران، برآوردهاي اوليه براي پرداخت خسارت واحدهاي ساختمان پلاسکو در دست انجام است و از روز شنبه کارشناسان ما در محل حادثه براي پرداخت خسارت مستقر خواهند شد.

به هر حال بايد منتظر ماند و ديد که برآوردهاي دقيق، چه رقمي را نشان مي دهد و در نهايت، اين خسارت چطور جبران خواهد شد.

رييس اتاق اصناف ايران، حادثه فروريختن ساختمان پلاسکو را يک زنگ خطر براي همه بخش هاي مديريت شهري کشور دانست و برآورد خسارت اين مجموعه را حدود 1500 ميليارد تومان اعلام کرد. بنا بر سخنان عضو اتحاديه پوشاک تنها ميزان خسارت سرمايه‌اي که در اين ساختمان وجود داشته چيزي بالغ بر 600 ميليارد تومان تخمين زده مي‌شود.

دروديان نيز در اين باره اظهار مي کند: کل واحدهاي موجود در ساختمان پلاسکو 600 واحد بوده است که از اين مقدار چيزي حدود 400 الي 420 واحد تخريب شده است.

به گفته رييس اتاق اصناف ايران، جلوگيري از افزايش قيمت پوشاک و طراحي محلي براي استقرار اصناف، در دستور قرار دارد.

دروديان نيز در اين باره اظهار مي کند: بروز اين حادثه نمي تواند بر گران شدن پوشاک تأثيرگذار باشد زيرا انبار بسياري از مغازه هاي تخريب شده خارج از ساختمان پلاسکو بوده است. در نتيجه افراد فروشنده حاضرند براي جبران مخارج خود اجناس باقي مانده را معادل قيمت تمام شده يا حتي کمتر هم بفروشند.

وي ادامه مي دهد: همچنين افراد ديگري که تا به امروز اجناس خود را از اين ساختمان تهيه مي کردند مي توانند محصولات مورد نياز خود را از طريق بازار و مکان هاي عمده ديگر تأمين نمايند. بنابراين وقوع اين حادثه نبايد بهانه اي براي گران کردن پوشاک باشد.

رييس سابق اتحاديه توليدکنندگان پوشاک نيز تأثير اين حادثه بر روي قيمت‌ مايحتاج و البسه مردم در شب عيد را بعيد دانست.

نظر شما