شناسهٔ خبر: 17492527 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهنگ نیوز | لینک خبر

آتش‌سوزی گسترده در ساختمان پلاسکو (در حال بروزرسانی)

ساختمان پلاسکو فرو ریخت/ اسامی مصدومان/قالیباف: ۲۰ آتش‌نشان شهید شدند+ فیلم

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از وقوع آتش‌سوزی گسترده در ساختمان پلاسکو در پایتخت خبر داد و گفت: عملیات امداد رسانی همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش فرهنگ نیوز، سرگرد علی اصغر شریفی با اعلام خبر وقوع آتش سوزی گسترده در ساختمان پلاسکو واقع در چهار راه استانبول پایتخت گفت: از دقایقی پیش شعله‌های آتش و دود غلیظ ناشی از آتش سوزی از یکی از طبقات این ساختمان اداری تجاری مشاهده شد که بلافاصله نیروهای امدادی اعم از ماموران پلیس راهور، اورژانس و نجات گران آتش نشانی در محل حادثه حاضر شده و عملیات امدادرسانی را آغاز کرده اند.

وی با اعلام اینکه به دلیل گستردگی شعله ها پلیس راهور در محدوده خیابان جمهوری، چهار راه استانبول و خیابان سعدی محدودیت ترافیکی خاص اعمال کرده است، افزود: محدودیت های اعمال شده برای تسهیل در تردد خودروهای امدادی و آتش نشانی است و بعد از مهار شعله های آتش برچیده خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر محدودیت تردد در مسیر غرب به شرق خیابان جمهوری و جنوب به شمال خیابان فردوسی  از سوی عوامل پلیس راهور در دست اجراست.

ساختمان پلاسکو تهران طعمه حریق شد

گفتنی است، شعله های آتش از دقایقی پیش به جان ساختمان اداری تجاری معروف در چهار راه استانبول افتاده و عملیات مهار شعله ها همچنان ادامه دارد، هنوز علت آتش سوزی و تلفات احتمالی آن مشخص نشده است.

بر اساس این گزارش، سید جلال ملکی در این باره گفت: وقوع حادثه حریق در ساختمان پلاسکو در ساعت ۷:۵۹ صبح امروز به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که به دنبال آن بلافاصله ستاد فرماندهی آتش نشانان چندین ایستگاه را به همراه تانکر آب، تشک نجات و بالابر به محل حادثه واقع در ساختمان پلاسکو در تقاطع خیابان‌های جمهوری اسلامی و فردوسی اعزام کرد.

ملکی با بیان اینکه آتش نشانان پس از دو دقیقه و دو ثانیه در محل حاضر شده و عملیات خود را آغاز کردند، گفت: در مجموع ۱۰ ایستگاه آتش نشانی به همراه ۱۵ تانکر آب و سه دستگاه بالابر همراه با بیش از ۲۰۰ آتش نشان، عملیات اطفای حریق در ساختمان پلاسکو را آغاز کرده و علاوه بر آن تعدادی از ایستگاه‌های آتش نشانی نیز در اطراف این ساختمان به حالت آماده باش درآمدند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه به صورت چشمی حریق از طبقات هشتم و نهم این ساختمان آغاز شده و عمدتا در ضلع غربی و شمالی ساختمان نمایان بود، گفت: تعدادی از کارگاه‌ها و فضاهای داخلی ساختمان پلاسکو کاملا شعله ور شده و شعله‌های آتش به طبقات فوقانی نیز سرایت کرده بود که آتش نشانان از چند جهت عملیات برای اطفای حریق را آغاز کرده و با اقدامات انجام شده خوشبختانه در حال حاضر شعله‌های آتش مهار شده و بیش از ۹۰ درصد حریق به طور کامل اطفا شده است.

ملکی با بیان اینکه گروهی دیگر از آتش نشانان با مراجعه به طبقات عملیات نجات را آغاز کردند، گفت: با توجه به اینکه برخی از کارگاه‌های تولیدی در این ساختمان شیفت شبانه نیز داشته‌اند آتش نشانان چندین نفر را از داخل کارگاه‌ها نجات داده و به محل امن انتقال دادند.

ملکی با بیان اینکه تا به این لحظه این حادثه مورد فوتی نداشته است، گفت: با این وجود جستجو در ساختمان پلاسکو همچنان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر همه چیز تحت کنترل بوده و آتش نشانان در حال انجام عملیات لکه‌گیری و تخلیه دود هستن، گفت: میزان دقیق خسارات و همچنین تعداد افراد نجات یافته پس از جمع بندی نهایی اعلام خواهد شد.

به گفته وی پس از اتمام عملیات اطفای حریق کارشناسان آتش نشانی اقدامات خود برای یافتن علت حادثه را آغاز خواهند کرد.

عملیات مهار شعله های آتش و امداد رسانی در ساختمان پلاسکو همچنان ادامه دارد.

آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران تاکنون مصدوم نداشته است

حسن عباسی روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: براساس اعلام یک مورد دودگرفتگی در ساختمان پلاسکو تهران که از ساعت هشت و پنج دقیقه صبح امروز رخ داده، دو دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد.

وی با بیان اینکه براساس گزارش های ارسالی تاکنون هیچ فردی در این ساختمان مصدوم نشده است، گفت: اما ماموران اورژانس تهران همچنان در این محل حضور دارند تا در صورت بروز هرگونه مشکل به افراد امدادرسانی کنند.

عباسی با بیان اینکه البته هنوز حریق مهار نشده است، اظهار داشت: دو دستگاه آمبولانس اعزام شده تا زمانی که این حریق به طور کامل مهار شود، در محل حضور خواهند داشت.

نجات ۶ نفر با استفاده از نردبان هیدرولیکی

جلال ملکی سخنگی سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: 6 نفر هم به دلیل دود و آتش به لبه‌های پنجره‌های پناه برده بودند با استفاده از نردبان هیدرولیکی نجات یافتند. همچنین تاکنون ۲ نفر مصدوم هم به دلیل دود گرفتگی مصدوم شده‌اند که تحویل عوامل اورژانس شده‌اند.

انتقال یک آتش نشان مصدوم به بیمارستان

حسن عباسی سخنگوی اورژانس تهران با بیان اینکه عوامل اورژانس 2 مصدوم را تحویل گرفته‌اند گفت:‌ یکی از مصدومین آتش نشان است که به دلیل دود گرفتگی به بیمارستان پارس منتقل شده و مصدوم بعدی هم با انجام اقدامات درمانی به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شد. 

وی تصریح کرد: بیمارستان‌های اطراف در حالت آماده باش هستند.

 

دیوار بخش شمالی ساختمان پلاسکو فروریخت/ احتمال تخریب کامل بنا از سوی نیروهای امدادی

 

با توجه به آغاز حریق در ساختمان پلاسکو از ساعات ابتدایی صبح امروز و خاموش نشدن آتش تا این لحظه احتمال  تخریب کامل ساختمان از سوی عوامل امدادی حاضر در صحنه وجود دارد.

درحال حاضر حریق بار دیگر از بخش شرقی ساختمان آغاز شده است. 

بر اساس این گزارش دیوار شمالی ساختمان پلاسکونیز به طور کامل فروریخته و محل به شدت ناایمن است. تعدادی از نیروهای اتش نشان اکنون در طبقات ساختمان پلاسکو گرفتار شده اند.

تاکنون دلیل این آتش سوزی اعلام نشده است.

سید جلال ملکی با اشاره به وضعیت حال حاضر ساختمان پلاسکو پس از آتش سوزی اظهار کرد: آتش نشان ها تاکنون تلاش زیادی برای اطفای کامل حریق داشته اند اما متاسفانه به دلیل حجم زیاد لباس و همچنین سایر مواد قابل اشتعال در این ساختمان، حریق به طور کامل مهار نشده است.

وی افزود: سیم کشی های این ساختمان به شدت ناایمن بوده و به همین خاطر کاربرای آتش نشان ها دشوار شده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با تأکید بر اینکه حریق هنوزاز بخش شرقی ساختمان پلاسکو مهار نشده است، اظهار کرد: حریق از سایر بخش های ساختمان مهار شده اما دربخش شرقی ساختمان بار دیگر شاهد آغاز حریق هستیم.

ملکی از ریزش بخشی از بدنه ساختمان پلاسکو خبر داد و تصریح کرد: اکنون شاهد هستیم که بخشی از بدنه ساختمان پلاسکو فروریخته واین به دلیل نا ایمن بودن سازه و همچنین حرارت بسیار بالا بوده است.

افزایش مصدومان ساختمان پلاسکو به20 نفر/ ریزش سقف و نمای ساختمان

سرپرست اورژانس کشور گفت: متاسفانه به علت آتش سوزی در ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری اسلامی تعداد مصدومان این حادثه به 20 نفر افزایش یافته و آتش دوباره شعله ور شده است.

پیرحسین کولیوند افزود:همچنین اکنون نمای بخش شمالی ساختمان و برخی از سقف های سوخته شده در این ساختمان در حال ریزش است.
وی تصریح کرد: به دلیل ریزش سقف های طبقات تعدادی از آتش نشانان در زیر آوار مانده اند.

کولیوند ادامه داد: اکنون تمامی ماموران اورژانس و آتش نشانی در حال رسیدگی به این وضعیت هستند.

ساختمان پلاسکو با خاک یکسان شد

 


video_2017-01-19_11-50-21.mov | دانلود فیلم 

بنابر اعلام سرپرست اورژانس کشور، تاکنون حدود ۳۰ نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند که اکثر آنها را نیروهای آتش‌نشانی تشکیل می‌دهند. جمعی از مصدومان در محل درمان شده و در موارد لزوم به بیمارستان اعزام شده‌اند. وی تاکید کرد: عوامل اورژانس تهران با ۲۰ کد، در محل حضور دارند و ۱۰ کد دیگر اورژانسی برای ارائه خدمات لازم به نیروهای مستقر در محل اضافه خواهند شد.

** شدت حریق در ساختمان پلاسکو به حدی است که دود برخاسته از آن تا شعاع چند کیلومتری از کانون حریق قابل رویت است.

** بیمارستان‌های اطراف محل حادثه در حالت آماده‌باش هستند.

** رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اجرای محدودیت‌های طرح ترافیکی در خیابان‌های فردوسی و جمهوری اسلامی در پی حریق گسترده در ساختمان پلاسکو خبر داد.

** طبق اعلام عوامل اورژانس، تعداد زخمی‌های حادثه به بیش از ۳۰ نفر رسیده است.

** ۱۵ تانکر آب به همراه ۲۰۰ آتش نشان هم اکنون در حال اطفای حریق هستند.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس در گفتگو با مهر گفت دقایقی پیش ساختمان پلاسکو به دلیل اتش سوزی فرو ریخت. البته ساختمان تخلیه شده بود ولی امداد گران آتش‌نشانی در حال تخلیه دود و امدادرسانی در محل حادثه بودند.
 
خالدی با اعلام اینکه تا دقایق پیش ۳۷ نفر مصدوم به اورژانس مراجعه کردند که برخی از آنها برای طی مراحل درمانی به بیمارستان منتقل شدند.
 
خالدی ادامه داد فرو ریختن ساختمان پلاسکو خوشبختانه در مسیر خود ساختمان و به صورتی عمودی اتفاق افتاد و خسارتی به واحدهای تجاری اطراف وارد نشد این در حالی است که نگران سلامت بیش از ۴۰ آتش نشانی هستیم که در محل حادثه در حال مهار شعله های اتش بودند.
 
تعدادی از آتش نشانان برای نجات مصدومان احتمالی در طبقات بودند که ساختمان فروریخت.
 
جانشین پلیس راهور ناجا گفت :محدودیت های ترافیکی پلیس راهور همچنان ادامه دارد و با توجه به حضور خودروهای امدادی از تردد موتور سیکلت و عبور عابران جلوگیری میشود.
 
حسن عابدی گفت :با توجه به وقوع آتش سوزی در ساختمان پلاسکو از همان دقایق اولیه وقوع حادثه ماموران پلیس راهور در محل حادثه حضور داشته اند و برای امداد رسانی به موقع محدودیت های ترافیکی در این محدوده اعمال شد.
 
وی با اشاره به اینکه محدودیت های ترافیکی افزایش یافته است گفت ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه ساختمان پلاسکو بر اثر گسترش اتش فرو ریخت و هم اکنون محدوده ترافیکی گسترده شده است.
 
عابدی درباره جزییات محدوده ترافیکی گفت از شرق ازمیدان بهارستان تردد به سمت چهار راه مخبرالدوله ممنوع است همچنین در مسیر غرب از محدوده پل حافظ محدودیت ترافیکی اعمال شده است از شمال و از میوان فردوسی نیز خط ویژه اتوبوس مسدود است و تردد از مسیرهای دیگر انجام میشود و از جنوب نیز از محدوده میدان امام خمینی به سمت شمال تردد خودروها ی نقلیه شخصی و موتورسیکلت ممنوع است.
 
عابدی از شهروندان درخواست کرد به دلیل شدت حادثه از حضور در محل حادثه خوددادی کنند تا مسیر تردد برای خودروهای امدادرسان باز باشد.
 
** به گفته سرپرست اورژانس کشور، با قرارگاه ثارالله و سازمان مدیریت بحران هماهنگی شده است تا در صورت نیاز به منظور انتقال مصدومان، اجازه پرواز بالگردهای امدادی داده شود.

** بنا به گفته عوامل امدادی در محل ریزش ساختمان پلاسکو، نشت شدید گاز رخ داده از این رو عوامل انتظامی و امدادی از شهروندان می‌خواهند که اطراف محل حادثه را تخلیه کنند.

سرگرد علی اصغر شریفی با اعلام خبر وقوع آتش سوزی گسترده در ساختمان پلاسکو واقع در چهار راه استانبول پایتخت گفت: از دقایقی پیش شعله‌های آتش و دود غلیظ ناشی از آتش سوزی از یکی از طبقات این ساختمان اداری تجاری مشاهده شد که بلافاصله نیروهای امدادی اعم از ماموران پلیس راهور، اورژانس و نجات گران آتش نشانی در محل حادثه حاضر شده و عملیات امدادرسانی را آغاز کرده اند.

 فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: احتمالا ۳۰ نفر از آتش‌نشانان که برای اطفاء حریق در ساختمان تجاری پلاسکو بودند، هنگام فروریختن برج شهید شدند

مرتضی سلیمی با اشاره به وقوع آتش سوزی در ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری اسلامی، گفت: به دنبال آتش سوزی در ساختمان پلاسکو، 20 تیم  عملیاتی  شامل آوار برداری جمعیت هلال احمر به منظور امدادرسانی به مصدومان در حوادث امروز به محل وقع حادثه اعزام شده اند.

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از اعلام به جمعیت هلال احمر، تیم های امدادی این جمعیت به منظور امدادرسانی به افراد گرفتار در زیر آوار، اظهارداشت:20 تیم عملیاتی برای آوار برداری اعزام شده که به محض اعلام از سوی آتش نشانی وارد عمل خواهد شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به اعزام 70 نیروی عملیاتی به منظور امدادرسانی به افراد زیر آوار مانده در حادثه آتش سوزی و تخریب کامل ساختمان پلاسکو اشاره کرد کرد و افزود: به علاوه 10 دستگاه آمبولانس، 8 دستگاه خودروی کمک دار به محل حادثه اعزام شده است.

به گفته وی، 2 تیم عملیاتی آنست(سگ های زنده یاب جمعیت هلال احمر) شامل 8 قلاده سگ زنده یاب به محل حادثه  اعزام شده است.

سلیمی از هموطنان خواست تا با تخلیه مسیرهای منتهی به محل حادثه اعزام نیروهای امدادی و آمبولانس ها را تسریع بخشند.

مردم از اطراف ساختمان پلاسکو دور شوند

 پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه آمارهای مصدومان همچنان همان آمار 38 نفر است عنوان کرد: مشکل کنونی که هم‌اکنون در روند انتقال مصدومان و امدادرسانی داریم ازدحام بیش از حد جمعیت در اطراف ساختمان پلاسکو است. بنابراین از مردم تقاضا داریم هرچه سریع‌تر برای تسهیل در امدادرسانی از اطراف ساختمان پلاسکو فاصله بگیرند. 

سرپرست اورژانس کشور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعدادی از آتش‌نشانان زیر آوار ساختمان دچار حریق پلاسکو گرفتار شدند که امدادرسانی به آنان در حال انجام است.

 آرام معاون عمرانی فرمانداری تهران اعلام کرد که هنوز از تعداد مصدومین و فوتی‌ها این حادثه خبری در دست نیست ولی احتمالا تمامی مصدومین آتش نشان بوده‌اند. 

همچنین ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران افزود: ساختمان پلاسکو بسیار قدیمی بوده و مقررات ایمنی ساختمان در آن رعایت نشده است. 

وی تصریح کرد: علت حادثه باید بررسی شود ولی احتمال اینکه به دلیل استفاده زیاد از آب برای اطفای حریق و سنگین شدن وزن ساختمان، باعث ریزش ساختمان شده است وجود دارد.

حضور شهردار تهران در محل حادثه 

قالیباف برای برررسی دقیق تر موضوع و امداد رسانی بهتر در محل حادثه حاضر شد.

*تخلیه سفارت‌های آلمان و انگلیس و ترکیه

محسن همدانی معاون امنیتی استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، گفت: قبل از اینکه ساختمان پلاسکو فرو بریزد در حوالی ساعت 10 صبح از سفارتخانه‌های آلمان، انگلیس و ترکیه که در مجاورت این ساختمان قرار دارند، خواستیم که ساختمان‌های‌شان را تخلیه کنند که تخلیه هم انجام شد.

وی افزود: مدیریت صحنه بر عهده مدیریت بحران شهرداری تهران است و هنوز هیچ اطلاع دقیقی از میزان خسارات جانی در دست نیست.

* آمار مصدومان افزایش یافت

کولیوند رئیس اورژانس کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» گفت که 45 مصدوم تاکنون گزارش شده است . مصدومان به بیمارستان‌‌های سینا، پارس، بانک‌ملی و نفت منتقل شده‌اند.

وی افزود: تعداد 57 آمبولانس، 10 موتور آمبولانس و 14 اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، ملک مدیریت بحران منطقه 12 در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: نیروهای آتش‌نشانی برای ورود به ساختمان تلاش می‌کنند.

وی گفت که ساختمان‌های اطراف ساختمان نیز خسارات جدی دیده‌اند.

به گفته وی نیروهای پلیس منطقه را کاملا تحت کنترل دارند اما ازدحام مردم مانع از سرعت عمل است.

همچنین موسوی رئیس اورژانس تهران  در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که 37 نفر مصدوم شده اند و تنها 7 نفر بستری شده اند و 30 مصدوم هم سرپایی درمان شده اند

*صدور مجوز  پرواز هلیکوپترهای امدادی

مجوز پرواز هلیکوپترهای امدادی نیز صادر شده است.

سید جلال ملکی ، گفت که  بخشی از ضلع شمالی ساختمان پلاسکو به دلیل فرسودگی فرو ریخته است. هنوز اطلاعاتی از مصدومان یا فوتی‌های این ریزش در دست نیست .

تلاش آتش‌نشانان 10 ایستگاه آتش‌نشانی برای اطفای حریق و لکه‌گیری‌ها ادامه دارد.

برپایه این گزارش، روند عملیات آتش‌نشانان ادامه دارد و آتش از ساعاتی قبل تحت کنترل آتش‌نشانان درآمده است.

به گفته سخنگوی آتش‌نشانی تهران، با مهار دامنه آتش،‌خطر سرایت به مکانهای دیگر وجود ندارد همچنین تا به این لحظه مورد مصدومیت و فوتی نداشتیم.

هم‌اکنون ده‌ها نفر توسط آتش‌نشانان با استفاده از امکانات لازم و نردبان هیدرولیکی نجات یافته‌اند و عملیات ادامه دارد.

برپایه این گزارش، در پی اعلام آتش‌سوزی به سامانه 125، با اعزام آتش نشانان 8 ایستگاه به همراه 3 خودرو نردبان و تشک نجات به محل آتش سوزی ساختمان پلاسکو، کار اطفاء حریق آغاز شده است. آتش‌سوزی از طبقه نهم به بالای مجتمع تجاری پلاسکو رخ داده است.

این ساختمان مرکز توزیع پوشاک در تهران است و پیش از این هم دچار حریق شده بود.

درباره دلایل این آتش سوزی هنوز خبری مخابره نشده است.

مردم از اطراف پلاسکو دور شوند

در این رابطه پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه آمارهای مصدومان همچنان همان آمار 38 نفر است عنوان کرد: مشکل کنونی که هم‌اکنون در روند انتقال مصدومان و امدادرسانی داریم ازدحام بیش از حد جمعیت در اطراف ساختمان پلاسکو است. بنابراین از مردم تقاضا داریم هرچه سریع‌تر برای تسهیل در امدادرسانی از اطراف ساختمان پلاسکو فاصله بگیرند.

سرپرست اورژانس کشور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعدادی از آتش‌نشانان زیر آوار ساختمان دچار حریق پلاسکو گرفتار شدند که امدادرسانی به آنان در حال انجام است.

تشکیل کمیته اضطراری مدیریت بحران در محل حادثه

کمیته‌ای متشکل از نیروهای امدادی، اورژانس و مدیریت بحران با عنوان کمیته اضطراری مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو هم‌اکنون در محل حادثه تشکیل و شروع به فعالیت کرد.

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور با تایید این خبر عنوان کرد: این کمیته برای بررسی، ارزیابی و اقدامات لازم جهت مدیریت بحران آتش‌سوزی و فروریختگی ساختمان پلاسکو هم‌اکنون در یکی از اتوبوس‌آمبولانس‌های اورژانس شروع به کار کرد.

*دستور روحانی به  به وزیر کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری با ابراز تاسف و تاثر از حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شد، به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت ، علل حادثه و مسوولیت حادثه بررسی و گزارش شود و همچنین نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

متن دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور

حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شده است، مایه تأسف و تأثر گردید. مقتضی است در اسرع وقت،‌علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود و نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

* تازه‌ترین جزئیات از حادثه پلاسکو

رئیس‌پلیس پایتخت با تشریح جزئیات حادثه حریق ساختمان پلاسکو را تشریح کرد.

 سردار حسین ساجدی‌نیا در بازدید از محل ریزش ساختمان پلاسکو با تشریح از وضعیت موجود اظهار داشت: ساعت 7:30 دقیقه صبح امروز وقوع حریف به نیروهای امدادی و انتظامی گزارش شد و نیروهای انتظامی، آتش‌نشانی و اورژانس سریعا وارد محل شده و اقدامات لازم را انجام دادند.

رئیس پلیس پایتخت گفت: این آتش‌سوزی از طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو آغاز شد و خوشبختانه با حضور به موقوع عوامل امدادی و پلیس، ساختمان تخلیه شد و ساعت 11:30 با توجه به گسترش آتش‌سوزی، پاساژ پلاسکو فروریخت.

وی در خصوص تعداد افراد زیر آوار مانده در این سانحه افزود: مقامات مسئو در آتش‌نشانی تهران عنوان داشتند که متاسفانه تعدادی از نیروهای آتش‌نشانی زیر آوار گرفتار شدند و متاسفانه براساس همین گزارش  یکی دو نفر از کسبه نیز در ساختمان گرفتارند.

سردار ساجدی‌نیا در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص گرفتار شدن 2 خبرنگار زیر آوار این ساختمان گفت: هنوز نمی‌توان این گزارش‌ها را تایید کرد و ما نیز منتظر بررسی دقیق این موضوع هستیم.

وی با اشاره به حضور به موقع پلیس راهور در محل حادثه و باز بودن معابر منتهی به این محل برای خودروهای امدادی گفت: در حال حاضر ترافیک در اطراف محل وقوع حادثه نسبتا سنگین است ولی محور کمک‌رسانی و تردد خودروهای سنگین از جمله لودر و بولدوزر کاملا باز است و تا این لحظه نیز هیچ مشکلی برای تردد این خودروها به وجود نیامده است.

سردار ساجدی‌نیا خاطرنشان کرد: از ساعات اولیه وقوع این حادثه ستاد بحران با حضور شهرداری، استانداری، فرمانداری و نیروهای انتظامی تشکیل شده است و پیگیری‌های لازم برای آواربرداری در حال انجام است.

وی از شهروندان تهرانی خواست تا با همکاری با نیروهای امدادی و پلیس از حضور در محل حادثه جدا خودداری کنند چرا که حضور مردم در محل باعث اختلال در امدادرسانی به مصدومان این حادثه خواهد شد.

سردار ساجدی‌نیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر سگ‌های زنده‌یاب دستگاه‌های امدادی در محل حاضر شدند تا اقدامات لازم برای بیرون آوردن افراد گیر افتاده در زیر آوار را انجام دهند.

به گفته وی آواربرداری احتمالا امروز و فردا در محل حادثه ادامه دارد و لازم است مردم همکاری بیشتری با عوامل پلیس و راهور داشته باشند.

 خبرهای خوش قالیباف
 
قالیباف که مدیریت بحران را در اختیار گرفته است. در گفت‌وگویی گفت که کسی از مالکان و مردم در این حادثه گرفتار نشده‌اند و حدود 20 تا 25 نفر از نیروهای آتش‌نشانی فقط در این حادثه گرفتار شده‌اند که تلاش‌ها برای نجات آن‌ها ادامه دارد.
 
وی گفت: پیش از وقوع ریزش کلیه افراد حاضر در طبقات تخلیه شده‌اند و حتی برخی از مغازه‌ها و اتاق‌ها هم بازرسی شده بود تا از نبود فردی در ساختمان اطمینان حاصل شود.
 
وی گفت که این حادثه حدود ساعت 7 و 59 دقیقه اطلاع‌رسانی شد و در مدت 2 دقیقه نیروهای آتش‌نشانی در محل حاضر شده‌اند.
 
قالیباف از مردم خواست تا به شایعات توجه نکنند و افزود: آتش‌نشانان مردم و مغازه داران را به طور کامل خارج کردند، در زمان آتش سوزی، برخی با نردبان های نجات، از ساختمان خارج شدند.
 
وی افزود: از مالکان و صاحبان پاساژ کسی درون ساختمان نبوده و البته  ممکن است نهایتا یکی دو نفر باشند، بین 20 تا 25 نفر از پرسنل آتش نشانی گرفتار شده‌اند.نیروهای نجات آتش نشانی در حال نجات هستند.

*وزیر کشور عازم تهران شد

وزیر کشور که صبح امروز به استان لرستان رفته بود، در پی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و دستور رئیس‌جمهور به وی سفرش را نیمه‌کاره گذاشت و به تهران بازگشت.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور که مطابق برنامه قبلی از صبح امروز برای بررسی روند پیشرفت اقتصاد مقاومتی به استان لرستان سفر کرده، در پی صدور دستور رئیس‌جمهور به وزیر کشور برای رسیدگی به حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو، سفر به استان لرستان را نیمه تمام گذاشت و عازم تهران شد.

* تماس از زیر آوار

برپایه این گزارش به نقل از اطلاعات دریافتی تعدادی از آتش نشان ها از موتورخانه ساختمان پلاسکو تماس گرفتند و خبر سلامت خود را ارائه کردند.

همچنین یکی از شاهدان عینی این حادثه که با کمک نردبان آتش‌نشانی از صحنه خارج شده است گفت: شدت آتش‌سوزی بسیار زیاد بود. مردم و مالکان و کسبه از طبقات مختلف تخلیه شدند و تعدادی از نیروهای آتش‌نشانی در ساختمان باقی مانده بودند.

وی گفت: این ساختمان گاز شهری ندارد و شاید استفاده از وسایل گرمایشی عامل وقوع این آتش‌سوزی بوده است.

* بسیج تمام توان دولت برای نجات گرفتار شدگان زیر آوار

جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در گفت‌وگویی تلویزیونی با ابراز تاسف از وقوع این حادثه گفت: تمام توان دولت برای آواربرداری و نجات گرفتار شدگان در ریزش ساختمان بسیج شده است.

وی گفت: بخش درمان نیز آمادگی‌های لازم را برای کمک به حادثه‌دیدگان دارد.

وی افزود: امیدواریم بعد از عبور از این حادثه، این‌گونه موارد و موضوعات مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد تا دیگر دچار این‌گونه حوادث نشویم.

همچنین قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که تمام بیمارستا‌ن‌های محدوده محل حادثه در آماده‌باش کامل هستند. تاکنون نیز 23 نفر به بیمارستان‌ منتقل شده و فقط حال یکی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

*آغاز آوار برداری

عملیات آوار برداری شروع شد.


تعداد سه دستگاه جرثقیل برای مهار آوار وارد عمل شدند.

*حضور معاون اول رئیس جمهوری در محل حادثه

معاون اول رئیس جمهور دقایقی پیش در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافت.

*تشکیل کمیته ویژه کمیسیون عمران برای بررسی فرو ریختن ساختمان پلاسکو


سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از تشکیل کمیته ویژه برای بررسی علت آتش سوزی ساختمان پلاسکو در کمیسیون متبوعش خبر داد.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، از تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو در کمیسیون متبوعش خبر داد، و گفت: براساس برنامه ریزیهای انجام شده قرار است شنبه ( 2 بهمن) کمیسیون عمران به منظور تشکیل کمیته ویژه برای بررسی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تشکیل جلسه دهد.

وی ادامه داد:  این کمیته از روز یکشنبه ( 3 بهمن)  فعالیت خود را به منظور بررسی دلایل بروز این حادثه آغاز می‌کند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، گفت: قرار است این کمیته از محل حادثه بازدید کرده و پس از بررسی مدارک و مستندات، اقدامات شهرداری تهران و نحوه امداد و نجات، تا پایان هفته آینده گزارش خود را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کند.

*دستور ویژه وزیر کشور برای مدیریت بحران در ساختمان پلاسکو

وزیر کشور خواستار حداکثر اقدامات لازم امدادی و عملیاتی برای مدیریت بحران آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو شد.

 در پی گزارش وقوع آتش‌سوزی با ابعاد وسیع در یک ساختمان تجاری در تهران، وزیر کشور که مطابق برنامه‌ریزی قبلی در استان لرستان به سر می‌برد، دستورات ویژه‌ای برای سازمان  مدیریت بحران، استاندار تهران و شهردارتهران به عنوان مسئول مدیریت بحران صادر کرد.

رحمانی‌فضلی در دستور صادره خطاب به استاندار تهران، شهردار تهران، سازمان مدیریت بحران و همچنین معاونت عمران و توسعه و معاونت انتظامی و امنیتی وزارت کشور، اتخاذ و اعمال حداکثر تدابیر و اقدامات لازم برای کنترل ابعاد حادثه، پیشگیری از سرایت آن به سایت‌های مجاور، نجات گرفتارشدگان و انتقال امن مجروحان را خواستار شد.

وزیر کشور همچنین بر ضرورت بررسی دقیق عوامل موثر در بروز آتش‌سوزی و توسعه فوق‌العاده آن تاکید کرد و از تلاش و ایثارگری آتش‌نشانان و سایر دستگاهای امدادرسان و نیروهای نظامی و انتظامی تشکر کرد.

قطع برق محل حادثه پلاسکو تا شعاع 500 متری/برق‌رسانی سیار آغاز شد


شرکت توزیع برق تهران بزرگ از قطع برق محل حادثه پلاسکو تا شعاع 500 متری و برق رسانی سیار به این منطقه خبر داد.

در حالی که رفته رفته هوا رو به تاریکی می رود، به منظور پوشش مناسب عملیات امداد و نجات، تجهیزات برقرسانی سیار به محل حادثه ارسال شده است.

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با صدور اطلاعیه ای در خصوص حادثه امروز اعلام کرد : "در پس وقوع حادثه آتش سوزی در ساختمان تجاری پلاسکو؛ بلافاصله ضمن تشکیل جلسه مدیریت بحران در این شرکت، نسبت به اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم برای ایمن سازی محل وقوع حادثه و همچنین اعزام اکیپ های عملیاتی فوریت های برق به محل وقوع حادثه اقدام شد.لازم به توضیح است از دقایق اولیه بروز حادثه، به منظور رعایت کلیه جوانب ایمنی برای عملیات امدادی پرسنل آتش نشانی و نهادهای خدمات رسان، نسبت به قطع برق کلیه پست های برق به شعاع 500 متری محل حادثه اقدام شد.گفتنی است تجهیز و اعزام 10 اکیپ عملیاتی به همراه کلیه تجهیزات تخصصی از جمله پست سیار برق، دیزل ژنراتور، برج های نوری به همراه ماشین آلات سبک و سنگین و نیروهای تخصصی مدیریت بحران از اقدامات اولیه صورت گرفته ستاد مدیریت بحران شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ می باشد."

حضور دادستان تهران در محل حادثه

دادستان تهران با حضور در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، در اتاق مدیریت بحران این حادثه حضور یافت. مسئولان امر در حال ارائه گزارش حادثه امروز به وی هستند.

*تکذیب سرایت آتش به ساختمان‌های همجوار

سخنگوی آتش نشانی  خبر سرایت آتش به ساختمان‌های مجاور پلاسکو را تکذیب کرد.

وی افزود: هیچگونه سرایت آتش به ساختمان‌های مجاور انجام نشده و اخبار منتشر شده در این خصوص کذب محض است.

به گفته وی ساختمان‌های مجاور پس از وقوع این حادثه در ساعات اولیه حادثه به صورت کامل تخلیه شدند و عملیات امدادی برای نجات افراد محبوس در زیر آوار ادامه دارد.

پیش از این در خبری ادعا شد که دامنه آتش‌سوزی به ساختمانی همجوار با ساختمان پلاسکو رسیده است. در این ساختمان برخی از مصنوعات و اموال قابل حریق نگه‌داری می‌شود.آتش‌نشانان برای مهار آتش در این ساختمان و جلوگیری از گسترش دامنه آن به ساختمان‌های دیگر تقلا می‌کنند.

برپایه این گزارش، اطلاعات دریافتی حاکی است که 5 گروه سگ‌های زنده‌یاب داخل ساختمان مخروبه پلاسکو هستند و بخار سفیدی از ساختمان تخریب شده خارج می‌شود که نشان از آتش در طبقات پایینی است. احتمال وقوع آتش‌سوزی دوباره وجود دارد.

کار آواربرداری هم‌اکنون ادامه دارد. همچنان خطر ریزش جداره درب اصلی این ساختمان وجود دارد.

برپایه این گزارش، هم‌ اکنون تلاش‌ها برای نجات افرادی که زیر آمار مانده‌اند ادامه دارد.

* عدم فروش مجوز طرح ترافیک در روز شنبه

محمدرضا زمردیان مشاور رسانه معاونت ترافیک شهرداری تهران  اظهار کرد:به منظور تسهیل عملیات عمرانی و امدادی در محدوده چهار راه جمهوری و معابر اطراف ساختمان پلاسکو علاوه بر محدودیت های ترافیکی اعلام شده،مجوز طرح ترافیک روزانه در روز شنبه  مورخ ٢ بهمن ماه به فروش نمی رسد.

*برآورد خسارات پلاسکو فعلاً ممکن نیست

اتحادیه پوشاک با صدور اطلا عیه درباره حادثه پلاسکو اعلام کرد :هرگونه برآوردى از خسارات وارده فعلاً غیر ممکن است و تلاش ما این است تا خسارتهاى جانى و مالى وارده به ساختمان، سرقفلى ها، اجناس، اسناد، وجوه نقد و ... در کوتاه ترین زمان برآورد شود.

 در پی حادثه ی آتش سوزی که از ساعاتی پیش در ساختمان پلاسکوی تهران آغاز شد و منجر به فروریختن این ساختمان گردید، خسارات مالی و جانی برای مردم و  کسبه و  آتش نشان و امدادرسانان وارد شد، اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران اطلاعیه ای بدین شرح منتشر کرد:

بدینوسیله مراتب تأسف و تألم یکایک اعضای صنف پوشاک را اعلام و به پیشگاه مقام معظم رهبری، ملت بزرگ ایران و کلیه فعالان صنف پوشاک تسلیت عرض می نماییم.

ضمن تقدیر فراوان از زحمات عزیزان آتش نشانان و امداد رسانان، با توجه به اینکه هنوز اطلاع دقیقی از میزان خسارات جانی و مالی وارده مشخص نشده، امید آن داریم که این خسارات در کمترین میزان ممکن باشد و برای آسیب دیدگان جانی، رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان ایشان صبر مسئلت داریم.

اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران ضمن اعلام تأسف و تأثر از فاجعه آتش سوزى و تخریب ساختمان پلاسکو ، آمادگى خود را براى حمایت و همکارى با کسبه محترم این ساختمان اعلام میدارد.

ریاست اتحادیه صنف پوشاک تهران با حضور در محل فاجعه تأسف برانگیز آتش سوزى و تخریب ساختمان پلاسکو ، ضمن بازدید از روند اقدامات سازمان آتش نشانى ، ستاد بحران شهردارى تهران ، اورژانس و سایر نهادهاى امدادرسان و استماع گزارش هاى مربوطه از اقدامات ایشان قدردانى کرد ، همچنین با برخى کسبه ساختمان پلاسکو گفتگو و اعلام همدردى نمود .

ابوالقاسم شیرازى اعلام کرد : در حال حاضر بیشترین دغدغه و نگرانى ما در خصوص آسیبهاى جانى کسبه محترم ساختمان پلاسکو و امدادرسانهاى فداکار است .

هرگونه بر آوردى از خسارات وارده فعلاً غیر ممکن است و تلاش ما برآن است تا خسارتهاى جانى و مالى وارده  به ساختمان ، سرقفلى ها ، اجناس ، اسناد ، وجوه نقد و ... در کوتاه ترین زمان برآورد کارشناسانه  گردد .متأسفانه برخى از کسبه فاقد بیمه هستند و جبران خسارات براى ایشان بسیار مشکل خواهد بود .

اتحادیه صنف پوشاک تهران ضمن اعلام همدردى با جان باختگان و آسیب دیدگان این حادثه ، آمادگى خود را جهت حمایت و همکارى با آسیب دیدگان این حادثه اعلام میدارد .

بنابراین گزارش، با توجه به ابعاد گسترده و مختلف فاجعه آتش سوزى و تخریب ساختمان پلاسکو ، ریاست و هیئت مدیره اتحادیه صنف پوشاک تهران ، ستاد ویژه اى را جهت رسیدگى به امور این حادثه تأسف برانگیز و  عظیم تشکیل دادند

بدینوسیله از کسبه محترم ساختمان پلاسکو و سایر اعضاء گرانقدر اتحادیه صنف پوشاک تقاضامندیم ضمن حفظ آرامش و صبر ، اتحادیه را در مدیریت هر چه بهتر شرایط ، کاهش آسیبها و تبعات مربوطه و جبران خلاء بوجود آماده یارى نمایند .

*انتقال 23 مصدوم حریق ساختمان پلاسکو به مراکز درمانی + اسامی

23 مصدوم حریق ساختمان پلاسکو به مراکز درمانی مننقل شدند. پیرحسین کولیوند اظهار داشت: در پی حادثه حریق صبح امروز ساختمان پلاسکو نیروهای اورژانس به سرعت به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه بیمارستان های اطراف این ساختمان در حالت آماده باش قرار گرفتند، افزود: تا کنون 23 مصدوم این حادثه به مراکز درمانی و بیمارستان ها منتقل شده اند.

سرپرست مرکز اورژانس کشور عنوان کرد: امید حدادفر و تیمور سلیمی در بیمارستان فیروزگر،علی اصغر فهرست اوان لو و ابوالفضل زارع، فخرالدین گودرزی و محمود فریادرس در بیمارستان پارس بستری شده اند.

وی گفت: همچنین رحمان شکری در بیمارستان نفت، جمال صدرنیا شایق، حسن بذرنیا و ذکی دانشور در بیمارستان بانک ملی بستری شده اند.

وی گفت: محمد شاه محمدی،سید نصیر حاجی اکبری، محمد قاسمی،حسن بختیاری،پیمان آذرنیان، بهنام آذرخانی، امیر مهدیایی، صادق ایمنی، مهدی نسیمی،رضا هاشمی شا،توکل هاشم پور و سعید تفرشی در بیمارستان سینا و محمد صالح در بیمارستان امیراعلم  بستری شده اند.

اسامی مصدومین انتقالی ساختمان پلاسکو به مراکز درمانی  :
1- امید حداد فر (فیروزگر)
2-تیمور سلیمی (فیروزگر)
3-علی اصغر فهرست آوان لو (پارس)
4-ابولفضل زارع (پارس)
5-فخرالدین گودرزی(پارس)
6-محمود فریادرس(پارس)
7-رحمان شکری (بیمارستان نفت)
8-جمال صدرنیا شایق (بیمارستان بانک ملی)
9-حسن بذرنیا (بانک ملی)
10 -ذکی دانشور( بانک ملی)
11 –محمد شاه محمدی( سینا)
12-سید نصیر حاجی اکبری( سینا)
13-محمد قاسمی( سینا)
14-حسن بختیاری( سینا)
15-پیمان آذرنیان ( سینا)
16-بهنام آذرخانی( سینا)
17-امیر مهدیایی( سینا)
18-صادق ایمنی ( سینا)
19-مهدی نسیمی( سینا)
20-رضا هاشمی شا( سینا)
21-توکل هاشم پور( سینا)
22-سعید تفرشی( سینا)
23-محمد صالح (امیر اعلم)

باز کردن 3 مسیر برای دسترسی به محبوس‌شدگان حادثه پلاسکو

استاندار تهران گفت: در حال باز کردن سه مسیر برای دسترسی به محبوس‌شدگان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو هستیم.

 حسین هاشمی استاندار تهران در تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای نجات مصدومان محبوس زیر آوار ساختمان پلاسکو اظهار داشت: متأسفانه به دنبال این حادثه دلخراش 25 الی 30 نفر از نیروهای خدوم و زحمتکش آتش‌نشانی زیر آوار محبوس شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه محبوس‌شدگان عمدتاً در قسمت‌های تحتانی ساختمان بودند، سه مسیر برای ورود به قسمت‌های پایینی ساختمان طراحی شده و در حال باز کردن سه مسیر برای دسترسی به محبوس‌شدگان هستیم.

استاندار تهران در پایان خاطرنشان کرد: تا پایان عملیات امدادرسانی به مصدومان این سانحه نمی‌توان آمار دقیقی از تلفات و یا مصدومان ریزش ساختمان پلاسکو اعلام کرد.

شهادت 20 آتش‌نشان/ آمار دقیق محبوس‌شدگان زیر آوار مشخص نیست

شهردار تهران از شهادت 20 آتش‌نشان در جریان حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو خبر داد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در حاشیه بازدید از محل حادثه ساختمان پلاسکو با ابراز تأسف و تأثر بابت وقوع این حادثه اظهار داشت: متأسفانه امروز شاهد بودیم که یکی از ساختمان‌های بلند و قدیمی شهر تهران دچار سانحه شد و فروریخت که در جریان امدادرسانی به مصدومان این حادثه 20 نفر از همکاران ما در آتش‌نشانی جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیق محبوس‌شدگان زیر آوار ساختمان پلاسکو در دست نیست، گفت: این حادثه در ساعت 11:30 صبح امروز و همزمان با اوج ترافیکی در یکی از مناطق پرتردد شهر تهران به وقوع پیوست که متأسفانه در جریان تلاش مأموران آتش‌نشانی برای نجات شهروندان، تعدادی از آتش‌نشانان که هنوز اطلاع دقیقی از آنها در دست نیست، زیر آوار محبوس شده‌اند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه نخستین‌ اولویت ما نجات محبوس‌شدگان آتش‌نشانی و تعدادی از کسبه گرفتار زیر آوار است، از تلاش نیروی انتظامی برای نظم‌بخشی در محل حا دثه و معابر حساس تقدیر و تشکر کرد.

هیچ‌گونه مورد امنیتی در فروریختن پلاسکو دخیل نبود

فرمانده انتظامی تهران بزرگ هرگونه شایعه مبنی بر امنیتی بودن حادثه ساختمان پلاسکو را قویا رد کرد.

سردار حسین ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در واکنش به برخی شایعات بی‌اساس اظهار داشت: هیچ‌گونه مورد امنیتی در وقوع حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو دخیل نبوده است.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی و همکاران ما در پلیس راهور تا اتمام عملیات امدادی در صحنه حاضر خواهند بود، از شهروندان خواست با همکاری با عوامل انتظامی پلیس موجبات امدادرسانی هرچه سریعتر به مصدومان این سانحه را فراهم کنند.

حضور 13 تیم از سگ‌های زنده‌یاب

13 تیم از سگ‌های زنده‌یاب و 4 دستگاه الکترونیکی زنده‌یاب در حال بازرسی آوار ساختمان پلاسکو برای شناسایی و نجات محبوسان هستند. در حال حاضر یک تونل از ساختمان مجاور (پارکینگ پاساژ کویتی‌ها) حفر شده و تیم‌های زنده‌یاب در حال ورود به قسمت‌های تحتانی ساختمان پلاسکو هستند. به گفته ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی محل حدودی افراد محبوس شناسایی شده است.

تکذیب شهادت 20 آتش‌نشان از سوی سخنگوی این سازمان

جلال ملکی در تشریح آخرین جزییات امدادرسانی  به سانحه ریزش ساختمان پلاسکو در واکنش به انتشار خبری از سوی شهردار تهران مبنی بر شهادت 20 تن از نیروهای آتش نشانی گفت: هنوز عملیات امداد و نجات ادامه دارد و نمی‌توان آماری از تعداد شهدای آتش‌ نشان ارائه داد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: بررسی اطلاعات به دست آمده حاکی از بی‌خبری نسبت به سرنوشت 20 آتش نشان حاضر در این عملیات است که احتمالا زیر آوار محبوس شده‌اند. این بدان معناست که نمی‌توان گفت این 20 تن جانشان از دست داده‌اند و تلاش برای نجات افراد محبوس در این حادثه ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این بارها به صورت مکتوب ایمن نبودن ساختمان پلاسکو اعلام شده بود ولی اقدامی برای ایمن سازی آن انجام نگرفت.

هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نشده است

پلیس دیپلماتیک ناجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نشده و تمام اتفاقات تحت کنترل است.

وقوع حادثه حریق پلاسکو مقابل سفارتخاته ترکیه و در حوالی سفارت انگلیس رخ داده بود و امشب نیز وقوع یک فقره حریق در حوالی سفارت روسیه گزارش و پس از ساعتی مهار شد.

جزییات حریق پلاسکو از زبان قالیباف؛ دسترسی به طبقات زیرین ساختمان

محمدباقر قالیباف در تشریح آخرین جزییات امداد رسانی به محبوسان گرفتار در آوار ساختمان پلاسکو گفت: متاسفانه امروز این ساختمان با 600 واحد تجاری و تولیدی دچار حریق شد و همکاران ما در آتش نشانی و سایر دستگاه‌های انتظامی و امدادی در دقایق اولیه به صحنه آمدند و با تمام توان تلاش کردند آتش را مهار کنند.

شهردار تهران تصریح کرد: به دنبال اقدامات انجام شده و پس از تخلیه ساختمان و مهار آتش، طبقه دهم این ساختمان دچار انفجار شد که باعث آسیب به سازه ساختمان پلاسکو و فرو ریختن آن شد.

وی با تقدیر از زحمات و تلاش‌های ایثارگرانه ماموران آتش نشانی گفت: حدود 20 تن از آتش‌نشانان در این ساختمان محبوس شدند و جمعی نیز به شهادت رسیدند و این احتمال وجود دارد افرادی دیگری در طبقات زیرین ساختمان محبوس شده بودند.

قالیباف اظهار داشت: آمار دقیق تعداد مصدومان و شهدای این سانحه منوط به تکمیل عملیات آواربرداری است و با توجه به حجم آوار عملیات پیچیده و سختی باید انجام شود. در حال حاضر تیم‌هایی از ساختمان‌های مجاور پلاسکو، تونل‌هایی به طبقات زیرین این ساختمان زده‌اند و دقایقی پیش موفق شدند به مغازه‌های طبقات زیرین ساختمان دسترسی پیدا کنند.

وی با تقدیر مجدد از زحمات پلیس و اورژانس  و سایر دستگاه‌ها، شهادت آتش نشانان را تسلیت گفت.

خبر تکمیل می‌شود...

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما