شناسهٔ خبر: 17467795 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

توضيح شرکت گاز درباره افزايش مبلغ گازبها:قيمت گاز در ماه هاي سرد سال تصاعدي محاسبه مي شود

صاحب‌خبر -

مدير عامل شرکت ملي گاز ايران درباره چرايي افزايش قيمت گازبها در ماه هاي اخير، گفت: در چهار ماه فصل سرد سال، قيمت گاز به طور تصاعدي محاسبه مي شود و امسال هم همين روش مبناي محاسبه است و با پارسال تفاوتي ندارد.

به گزارش ايرنا، مردم در هفته هاي اخير با دريافت قبض هاي گاز از افزايش قابل توجه رقم آنها شگفت زده شدند و نسبت به اطلاع رساني نشدن از افزايش قيمت گاز گله مند بودند.

در واکنش به اين نگراني ها ، مسوولان شرکت ملي گاز ايران اعلام کردند همه ساله در ماه هاي سرد سال براي تشويق به صرفه جويي، قيمت گاز به صورت تصاعدي محاسبه مي شود تا مانع افزايش بيش از حد مصرف شود.

به گزارش وزارت نفت، حميدرضا عراقي مديرعامل شرکت ملي گاز ايران با بيان اين که روش محاسبه پلکاني قيمت گاز مصرفي و ارتباط آن با فصل سرد دو موضوعي است که برخي مشترکان و رسانه ها را دچار ابهام کرده است، گفت: در چهار ماه فصل سرد سال، قيمت گاز به طور معمول تصاعدي محاسبه مي شود که امسال هم همين روش مبناي محاسبه است و با پارسال تفاوتي ندارد.

وي با تکذيب تغيير در روش محاسبه قيمت گاز خانگي، افزود: قيمت‌ گاز در هشت ماه گرم سال مانند سال گذشته به ازاي هر مترمکعب 1500 ريال و ثابت است.

معاون وزير نفت در امور گاز گفت: در روش پلکاني، براي نمونه به ازاي مصرف 100 مترمکعب گاز 120 هزار ريال گازبها محاسبه مي‌شود که هم اکنون با ثابت شدن قيمت 1500 ريال به ازاي هر متر مکعب گاز، اين رقم در تابستان به 150 هزار ريال مي‎رسد.

عراقي با توضيح اين که سرماي آذرماه امسال در 20 سال گذشته بي سابقه بوده است، گفت: بر اثر سرما به طور طبيعي مردم گاز بيشتري مصرف کردند، به همين دليل مبلغ قبض آذرماه امسال در مقايسه با آذرماه 1394 رقم بالاتري بود و اين ابهام به وجود آمده که افزايش قيمت رخ داده است.

وي با بيان اين که مبناي محاسبه قيمت گاز در دو فصل سرد (چهارماه) و گرم سال (هشت ماه) متفاوت است، اضافه کرد: اين تفاوت روش سبب مي شود مردم در مصرف گاز بيشتر صرفه جويي کنند که اين موضوع هم به نفع خود مردم و هم موجب مديريت بهتر عرضه گاز ازسوي دولت مي شود.

برچسب‌ها:

نظر شما