شناسهٔ خبر: 1731939 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

چهره گفته

صاحب‌خبر -

داعش ریشه در خوارج دارد
محمد محمدی‌گلپایگانی، ‌رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری: شما این روزها داستان داعشی‌ها را می‌شنوید که چه بلایی به جان مسلمانان شده‌اند؛ من واقعا نمی‌دانم چگونه بشر می‌تواند اینقدر وحشی باشد. با بررسی تاریخ خوارج مشاهده می‌شود که ریشه داعش در خوارج است چنانکه علمای تکفیری فتوا داده‌اند شیعه کافر است و هرکس 10 نفر از اینها را بکشد بهشت بر او واجب می‌شود. یک بحث کلامی وجود دارد که در پاسخ به این سوال است که اگر کسی مرتکب گناه شود حکمش چیست؟ تمام مسلمانان معتقدند اگر مسلمانی گناه کبیره‌ای انجام داد مثلا شرابخواری یا زنا کرد این یک مسلمان فاسق است ولی کافر نیست اما خوارج می‌گویند هر‌کس گناه کبیره‌ای انجام دهد، خونش مباح است. (ایرنا)

جامعه غیر پرسشگر دچار خفقان می‌شود
محمدرضا تابش، نماینده مجلس: در جامعه‌ای که سوال و پرسشگری نباشد خفقان ایجاد می‌شود. در مجلس نیز نمایندگان حق دارند در چارچوب قانون و با رعایت اخلاق از وزرا سوال کنند یا به دولت و مسئولان تذکر دهند. در موضوع طرح سوال از وزرا در صحن مجلس سه بخش و سه جایگاه نقش‌ آفرینند، یکی نماینده، یکی مجلس و یکی نحوه مدیریت جلسه که هر سه این بخش‌ها باید اخلاق اسلامی و قانونی را رعایت کنند و اجازه ندهند به افرادی که قدرت دفاع از خویش را در جایگاه برابر ندارند، سیل تهمت و اهانت روانه شود. واقعیت افکار عمومی نشان می‌دهد که سیل اتهام و تهمت به افرادی که قدرت دفاع از خود را ندارند و به نوعی در این نظام خدمت کرده‌اند، پذیرفتنی نیست و هیات‌رئیسه مجلس نیز باید به این افکار عمومی توجه کند. (ایسنا)

نباید وزارت اطلاعات را سیاسی کنیم
منصورحقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: دلیلی ندارد با عوض شدن هر دولت نیروهای حرفه‌ای را تغییر دهیم. نباید وزارت اطلاعات را سیاسی کنیم. وزارت اطلاعات باید کاملا حرفه‌ای و تخصصی و پاسدار انقلاب اسلامی باشد. لازم نیست همه‌چیز در نظام را سیاسی کنیم زیرا سطوح کارشناسی نظام باید (پیوسته) کارش را بکند. ما نیازمند این نیستیم که مدیران وزارت اطلاعات حتما با دولت همسو باشند. کسی که کارش ضد جاسوسی است در وزارت چه فرقی می‌کند که در کدام دولت است زیرا او کارش این است که جاسوس بگیرد. باید تلاش کنیم که وزارت اطلاعات بر مدار قانون و رفتارهای حرفه‌ای باشد. (ایلنا)

مدل رقابت‌های سیاسی در کشور باید تغییر کند
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: رقابت‌های سیاسی امروز نباید به تضعیف انسجام ملی جامعه منجر شود، بلکه باید در راستای تقویت انسجام و اتحاد ملی باشد. جلسات وحدتی که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند، باید در جهت وحدت ملی و به‌گونه‌ای باشد که وحدت جامعه ما حفظ شود. ما امروز با تهدیدات جدی در سطح جهان اسلام مواجه هستیم و همان‌طور که در زمان انقلاب و جنگ همه با هم بودیم، در وضع فعلی نیز باید در کنار یکدیگر باشیم. رقابت‌های سیاسی‌ای که در گذشته به‌وجود آمد در حالی بود که ما در وضع نبود تهدید به‌سر می‌بردیم، در حالی ‌که امروز با تهدیدات جدی مواجه هستیم. (تسنیم)

جامعتین باید محور فعالیت اصولگرایان باشد
اسدالله بادامچیان، عضو حزب موتلفه اسلامی: ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات سال آینده باید بر محوریت جامعتین شکل بگیرد. جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حزب نیستند، بلکه نهاد‌هایی هستند که از سال 41 تشکیل شده‌اند. اگر برای تعیین مصادیق در زمان انتخابات به اختلاف خوردیم، باید جامعتین را به‌عنوان حکم در نظر بگیریم. جامعتین در انتخابات ریاست‌جمهوری نظر خود را اعلام کردند، اما کسانی که به نظر جامعتین توجه نکردند، خودشان آسیب دیدند. (ایسنا)
 

نظر شما