شناسهٔ خبر: 17061860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

وال استریت ژورنال: آمریکا به سازمان ملل اجازه داد تا از اسرائیل انتقاد شود

در واقع این اولین بار در طول 36 سال گذشته بود که شورای امنیت سازمان ملل توانست تا قطعنامه ای علیه ساخت وساز شهرک های صهیونیستی تصویب کند و جالب اینکه این نتیجه با رای ممتنع آمریکا ممکن شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، دولت اوباما سنت دیرینه ای از دفاعیات آمریکا از رژیم صهیونیستی در سازمان ملل را شکست و اجازه داد تا قطعنامه ای که به شدت از توسعه شهرک های اسرائیلی در اراضی اشغالی فلسطین می کند به تصویب برسد.
 
در واقع این اولین بار در طول 36 سال گذشته بود که شورای امنیت سازمان ملل توانست تا قطعنامه ای مربوط به مسئله ساخت وساز شهرک های صهیونیستی تصویب کند و جالب اینکه این نتیجه با رای ممتنع آمریکا که حق وتو دارد ممکن شد.
 
«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در طول مدت فعالیت 8 ساله خود به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه توسعه شهرک ها در اراضی مورد بحث جوامع بین المللی هشدار داده و اظهار کرده بود چنین اقداماتی مانعی برای دستیابی به صلح خاورمیانه است ولی در کل این مدت نتانیاهو به این اظهارات بی اعتنایی می کرد.
 
همانطور که مشخص شد قطعنامه دیروز شورای امنیت سازمان ملل با رای مثبت 14 عضو و رای ممتنع آمریکا تصویب شد. آن رای ممتنع مشخص کرد که ضربه پایانی آقای اوباما به یک رهبر اسرائیلی که مکرر با یکدیگر درگیری داشتند چه می تواند باشد.
این رای گیری در پی روز هایی از نمایش سیاسی بین المللی صورت گرفت که در آن رژیم صهیونیستی به طور مستقیم  با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا لابی می کرد تا از تصویب این قطعنامه جلوگیری شود.
 
در این بین ترامپ و تیم پشتیبانش روز پنجشنبه مذاکراتی با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و مقامات اسرائیلی برگزار کردند. درحالیکه مقامات مصری در اصل پیش نویس این قطعنامه را ارائه کرده بودند ولی پس از مذاکرات میان ترامپ و السیسی، مصر تنها چند ساعت پیش از رای گیری از این قطعنامه عقب نشینی کرد. اقدامی که باعث خشم آمریکا و دیپلمات های اروپایی شد چراکه آنها این مسئله را مداخله ترامپ می دیدند.
 
طبق اظهارات «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، اوباما تصمیم نهایی خود در زمینه نحوه رای آمریکا را روز جمعه به «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد. همچنین «سامانتا پاور» سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز به شورای امنیت گفته بود این قطعنامه بازتاب کننده شکایت های دیرینه ای در واشنگتن نسبت به ساخت و ساز شهرک های اسرائیلی است و به همین دلیل این قطعنامه در راستای حل موانع در راه رسیدن به "راه حل دو کشور" اقدام می کند.
 
پس از به تصویب رسیدن قطعنامه ضد اسرائیلی، ترامپ با انتشار پیامی در توئیتر خود نسبت به موضع آمریکا انتقاد و نوشت "پس از تاریخ 20 ژانویه، اوضاع در سازمان ملل متفاوت خواهد بود."
 
قطعنامه دیروز شورای امنیت نمایانگر نقطه عطفی در سیاست آمریکا در خاورمیانه بود. چراکه در بیش از 40 مورد در طول دهه های گذشته، آمریکا از قدرت خود به عنوان عضو دائمی شورای امنیت استفاده کرده و قطعنامه های انتقادی ضد اسرائیلی را وتو می کرد، اقدامی که در راستای سیاست های دولت های پیشین آمریکایی در زمینه محافظت از اسرائیل نسبت به انتقادات بین المللی بود.
 
درحالیکه آخرین دور از مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان با میانجی گری آمریکا در سال 2014 بر سر اختلافات نسبت به اراضی اشغالی و شهرک سازی های رژیم صهیونیستی به شکست انجامیده بود، کاخ سفید اعلام کرده است «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا در روزهای آتی در مورد آینده صلح خاورمیانه سخنرانی خواهد کرد.
 
در این شرایط رژیم صهیونیستی اعلام کرده است به دنبال روابط نزدیک تری با دولت آینده ترامپ است. «دنی دانون» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در اینباره اظهار کرده است: من هیچ شکی ندارم که دولت آینده آمریکا و دبیر کل آینده سازمان ملل عصری جدید را در زمینه روابط سازمان ملل با اسرائیل هدایت خواهند کرد.
 
منبع: وال استریت ژورنال
 
تمام/ا.ت/
 

نظر شما