شناسهٔ خبر: 1689819 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

ارزيابي وزير ورزش از تيمهاي اعزامي به بازيهاي آسيايي گودرزي: فوتبال به تجديدنظر جدي نياز دارد از جودو و دووميداني گلايه دارم

صاحب‌خبر -

وزير ورزش و جوانان عملكرد فدراسيون‌هاي حاضر در بازي‌هاي آسيايي اينچئون را به سه دسته مطلوب، كمتر از حد انتظار و نامطلوب تقسيم‌بندي كرد و مشخصا عنوان كرد كه در فوتبال بايد تجديدنظر جدي صورت گيرد.
محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان درباره عملكرد رشته‌هاي مختلف ورزشي در بازي‌هاي آسيايي اينچئون اظهار كرد: اگر بخواهيم ارزيابي مختصري از اين مسئله داشته باشيم مي‌توانيم فدراسيون‌ها را به سه دسته مطلوب، كم‌تر از حد انتظار و نامطلوب تقسيم‌بندي كنيم.
وي ادامه داد: فدراسيون‌هاي واليبال و كشتي عملكرد بسيار مطلوبي داشتند. همچنين وضعيت ووشو، تكواندو، كاراته، بسكتبال، تيراندازي، تيراندازي با كمان و دوچرخه‌سواري مطلوب بود. رشته‌هاي هندبال، وزنه‌برداري و شنا كمتر از حد انتظار ظاهر شدند، البته هندبال دستخوش آفتي بود كه ساليان دراز بازيكن‌سالاري و اعمال نظر افراد و سازمان‌ها در آن نقش داشت. من هم از تصميم رئيس فدراسيون در تغيير اين رويه حمايت كردم.
وزير ورزش در ادامه فدراسيون‌هاي دووميداني و جودو را به عنوان فدراسيون‌هاي نامطلوب معرفي كرد و گفت: در دووميداني به جز تك ستاره‌ها هيچ موفقيتي حاصل نشد و ما هيچ برنامه‌ريزي خاصي نديديم. از جودو هم گلايه دارم. اما فوتبال! اين رشته تحت تاثير چندين عامل به اين وضعيت دچار شده است.
گودرزي ادامه داد: پس از جام جهاني اظهارنظر فني كردم كه با تهاجم شديدي روبه‌رو شد. آن زمان نتيجه تيم ملي در جام جهاني را با دوره‌هاي قبل مقايسه كردم و گفتم در اين دوره هم مانند دوره‌هاي قبل دو شكست داشتيم كه عين واقعيت بود. اما اين حرفم به مذاق برخي افراد كه از حاشيه فوتبال منافعي دارند خوش نيامد. اين كار حاشيه امني براي فوتبال ملي ايجاد مي‌كند كه از نقد دور شوند.
وزير ورزش همچنين گفت: اتفاقاتي كه رخ داد باعث شده كه اگر به عنوان مثال يك مربي براي تيم اميد انتخاب مي‌شود، كسي اجازه نقد كردن نداشته باشد. اگر ما نقد كنيم مي‌گويند كه وزارت ورزش در فوتبال يا سازمان مستقلي به نام فدراسيون فوتبال دخالت كرده است. اگر هم نقد نكنيم حاصلش اين باخت‌هاي بسيار غير منطقي و دور از شأن نام ايران مي‌شود.
وي افزود: فدراسيون فوتبال بايد عوامل اين ناكامي‌ها را بررسي كند و اين فدراسيون بايد از تصميم‌هاي فردي به خرد جمعي تغيير وضعيت دهد. اگر در حوزه كادر فني تصميم‌گيران يا حتي برنامه‌ريزان فدراسيون مشكلي وجود دارد بايد تغيير كنند. پافشاري بر يك اشتباه، خود اشتباه بزرگتري است. به نظر من فوتبال جاي تجديدنظر جدي دارد.
گودرزي در ادامه درباره عملكرد كلي كاروان ورزش ايران در اينچئون گفت: اساسا نبايد از نتايج به دست آمده راضي باشيم چون اگر احساس كنيم كه توفيقي داشته‌ايم، متوقف مي‌شويم. در حالي كه هميشه بايد نگاه رو به جلو داشته باشيم. ما از نتايج به دست آمده رضايت نسبي داريم اما اين به معني بسنده كردن به اين موفقيت نيست.
وزير ورزش و جوانان درباره ورزش بانوان و حضور آن‌ها در بازي‌هاي آسيايي گفت: خوشبختانه موانع حضور بانوان در ميادين بين‌المللي يكي پس از ديگري برداشته مي‌شود. همانطور كه در بسكتبال اين اتفاق رخ داد. بانوان توانمندي‌هاي زيادي دارند كه به نظرم در آينده افزايش پيدا خواهد كرد. يكي از برنامه‌هاي اصلي‌ام افزايش كيفي و كمي حضور بانوان در ورزش قهرماني است. اگر از اين ظرفيت غافل شويم، دچار خسران خواهيم شد.
وي ادامه داد: در بازي‌هاي آسيايي 2002 تنها يك ورزشكار زن حضور داشت. در سال 2006 از 25 بانوي حاضر در بازي‌ها دو نفر مدال گرفتند. در سال 2010 از مجموع 88 ورزشكار زن به يك طلا، چهار نقره و 9 برنز رسيديم اما در دوره اخير با وجود آن كه تعداد بانوان نسبت به دوره قبل كمتر شده بود و 58 نفر حضور داشتند، به 2 طلا، 7 نقره و 7 برنز دست پيدا كرديم كه رشد خيلي خوبي بوده است.
گودرزي ادامه داد: ورزش بانوان اين پتانسيل را دارد كه دوشادوش مردان در ميادين حضور داشته باشد. البته در برخي رشته‌ها كه محدوديت‌هاي عقيدتي و مرامي داريم نمي‌توانيم كاري كنيم اما در رشته‌هايي كه اجازه حضور بانوان در ميادين بين‌المللي وجود دارد حضور داريم و در رشته‌هايي نيز كه اجازه حضور بانوان با حجاب اسلامي داده نمي‌شود، از نظر ديپلماتيك وارد مي‌شويم.

نظر شما